FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Náhorní Karabach II.

12.1.2009 0:00 Josef Peterka, FotoCestopisy - Asie

Návštěva vesnic

Během týdenního pobytu jsme navštívili několik vesnic okolo Stěpanakertu – Canachci, Chin Sen, Hakaku nebo Balludzu. Všude byla část domů po Ázerbájdžáncích, kteří tato místa opustili, zbořena nebo vyhozena do vzduchu. Buď je při odchodu podminovali sami, nebo to za ně udělala válka. Na fotografiích jsou vidět děsivé vesnické stavby, stav cest a vybavení obytných prostor. Stále lze najít i přímé pozůstatky války v podobě poničených obrněných transportérů podél cest nebo v příkopech. Zážitkem je také rozvod plynu po vesnicích a městech – vede většinou vzduchem, ve větších vesnicích a městech je natřen na žluto, jinak je potrubí bez nátěru.

Jako všude jsou i na venkově lidé příjemní a pohostinní, pozvou vás na čaj a na stůl přinesou vše co mají z toho mála. Většinou je to jejich chléb – placka, kterou si pečou, sýr, naložená zelenina nebo ovoce a něco, čemu jsme říkali nakosená tráva – na talíři svazek buď čerstvého nebo trochu zvadlého čehosi podobného natrhané petrželi a pažitce. Velký dojem na mne udělala příprava a konzumace této zeleniny. Tento produkt se dá na talíři na stůl, zájemce vezme část tohoto produktu, párkrát ho přeloží, udělá smotek, namočí do soli a vsune do ústní dutiny – nikdy jsem to nezkoušel, ale byli i tací, co tuto trávu konzumovali.

Nezbytnou součástí pohoštění je vždy vodka, po níž byli někdy hostitelé zmoženi dříve než hosté. Některé vesnice byly tak vzdálené od civilizace, že za 50 let okupace sovětského Ruska se část obyvatel, ta dříve narozená, ruštinu nenaučila. V jedné z nich dokonce viděli cizince, jako jsme my, poprvé.

Velkým zážitkem bylo také pečení chleba. Většina vesnic má společnou pekárnu, dá-li se to tak vůbec nazvat – většinou polozbořený přízemní dřevěný objekt s dírou v zemi hlubokou asi 1,5 m. Tato díra-pec je vyzděna cihlami nebo kameny. Po rozpálení a ponechání žhavého popela na dně se ohřeje okolí, z připraveného těsta na prkně vedle pece udělá zručná žena placku, kterou položí na polštář z nějaké látky s dřevěnou násadou. Tento polštář s plackou ponoří do pece a plácne silou na stěnu asi 20 cm nad žhavým popelem. Placka se zachytí a chleba se peče. Vzhledem k tomu, že pec má v průměru asi 1 m, pečou se najednou 3–4 placky. Z pečení se navíc stává společenská událost a setkání sousedů.

Z bochánku placka

Z bochánku placka

Připlácnutí na stěnu pece

Připlácnutí na stěnu pece

Chéb

Chéb

Na rozdíl od Peru, Bolívie nebo Kuby jsem se za celou dobu návštěv ve vesnicích nesetkal s žádostí o peníze. Jediný, kdo si o ně řekl (a samozřejmě je dostal), byla právě tato pekařka. Na její omluvu ovšem musím konstatovat, že pečení chleba bylo objednáno na zakázku.

Nezapomenutelným zážitkem byla hostina ve vesnici Balludzu, šašlik z právě zabitého berana. Byla to dosti drsná podívaná – nikdy jsem nic takového neviděl, snad jen prasečí hody na vesnici. Nejdříve jeden muž přivezl berana na koni, přivázal ho ke stromu a po krátké přípravě zdolal tak, jak je vidět na fotkách. Už příjezd byl zábavný. Na koni seděl v pantoflích a místo sedla měl pytel, který neustále klouzal do strany.

Místňák s beranem

Místňák s beranem

Jako by věděl, co ho čeká

Jako by věděl, co ho čeká

Krátký zápas

Krátký zápas

A……

A……

Drsné co?

Drsné co?

Šašlik je na cestě

Šašlik je na cestě

Záběry na fotkách jsou poměrně drsné a v reálu je to ještě více umocněno. Překvapila mě vlastní příprava masa. Bez jakékoli úpravy, naložení apod. byl beran rozbourán, maso rozřezáno na kousky, napícháno na jehly, jež se daly na betonové sloupky nad žhavé dřevo, které před zapálením polili nějakou tekutinou. Mohu jen doufat, že to nebyla nafta. Konečný produkt jsem ale neochutnal. Nebylo to pro mne zrovna košer. Ale celkově se oslava vyvedla a všichni byli spokojení. Je zajímavé, že před prvním přípitkem musel být proslov.

Místní drsňák

Místní drsňák

A další

A další

Bednář

Bednář

Týden utekl jako voda a my jsme se museli s lidmi v Náhorním Karabachu rozloučit daleko dřív, než bychom sami chtěli. Hornatá země, která vlastně oficiálně ani žádnou zemí není, nám přirostla k srdci daleko víc, než jsme si předtím dokázali představit. Snad se sem ještě někdy podíváme. V každém případě bychom ale všem místním – kteří jsou vzhledem k podmínkám, v nichž žijí, docela šťastní a spokojení – přáli, aby se jim co nejdéle vyhýbaly války a další neštěstí. Aby nepodléhali populistickým politikům, kteří je vedou do válečných konfliktů a poté ke genocidě. A aby se jejich poměrně tvrdý život alespoň o trochu zlepšil. Zůstává samozřejmě otázka, zda tento tvrdý život není nakonec lepší než uspěchaný, nervózní a takzvaně civilizovanější život, jaký vedeme my.

Josef Peterka
30.07.2008

Hodnocení

Článek má 12 hodnocení, průměr je 1.8.

Komentáře

rabur - Radek Burda, 13.1.2009 11:25
hmmm.. tak na foceni talent bohuzel vubec nemate. Ale treba se to zmeni. Od toho je budoucnost.
(vsichni mi rikaji, ze mam psat i pozitivne)
Cortez - ireturn1day.blog.cz, 14.1.2009 12:10
burdo - ty si chytrák, panebože..
=RENKA= - Renka, 14.1.2009 12:54
Díky za reportáž, každý popisuje, co ho zaujme a s focením je to stejné. Jsme na FA, ne na WorldPressPhoto.
Pro mne tu bylo dost zajímavých informací i záběrů, prostě proto, že to místo neznám. Dík za práci, kterou sis s tím dal.
PS. zajímalo by mne, zda Radek Burda říká i svým platícím účastníkům Fotovandrů: "hmmm.. tak na foceni talent bohuzel vubec nemate. Ale treba se to zmeni. Od toho je budoucnost."
To každému fakt pomůže !
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.1.2009 13:44
Znam problematiku Karabachu z druhe strany hranice, z Azerbajdzanu a proto me clanek i fotky zaujaly, diky.
Cortez - ireturn1day.blog.cz, 14.1.2009 20:41
burda má dost..
W. - Walther Krupinsky, 14.1.2009 21:24
Ty fotky jsou normalni fotky, jak foti vetsina cestovatelu. Rici nekomu ze nema talent pomuze asi 100x vic nez placani po ramenach Renko. Vase reakce je dost smutna a bohuzel casta. Me treba zaujalo, jak peclive u vsech fotek na ktere jsem se podival se hlavni objekt diva zasadne jinam, nez do objektivu. Skoro jako muslimske zeny. Pak se mi to zda zcela neostre a to vsechno, takze se zrejme jedna o nejakou chybku uploadu?
rabur - Radek Burda, 14.1.2009 22:58
snad abych vysvetlil.... ano, delate bezne fotky, ktere dela pani Konopaskova se svym mjuuu. takze pro pani Konopaskovou jste mozna u vas na patre Buh.

Problem dnesniho sveta je ten, ze uz nikoho nezajimaji tyhle obycejne fotky. aby mely sanci zaujmout, musi prinest neco navic.

Podivejte se treba na svoji zabijacku jeste jednou a nezaujate. Sam si reknete, ze jste ji nafotil nekonecne nudne a jako miliony jinych fotografu pred vami.

Takze co s tim? Myslite, ze kvuli vasi zabijacce se proda vetsi naklad? Vite, nenechte se splest zdejsim obecenstvem, je zvlastni, az uchylne. Zkuste to ale odnest i s tim svym hezky pravopisne spravnym slohem skolaka z 6. tridy do nejake lepsi redakce. Pokud tam neprijedete na zlatem teleti a nekoupite si k tomu i tri celostrankove inzeraty, tak vas s tim vyrazi.
Cortez - ireturn1day.blog.cz, 15.1.2009 1:19
burda: aha, nějak jsem nepostřehl, že autor si chce svou fotografickou prací vydělávat.. prodávat kalendáře, magnetky na ledničky a tak.. se svejma fotkama..

je opravdu šílené, jak někteří chytráci vašeho typu dokáží svým zaslepeným "věděním", co je dobré, a co je špatné, otravovat lidem život.
rabur - Radek Burda, 15.1.2009 8:49
snad jen naposled:
podivejte se, jak pracuje "take amater", ktery take nema zadnou vetsi popularitu:

http://www.flickr.com/photos/7889576@N05/

a v detailu treba na tyto:
http://www.flickr.com/photos/7889576@N05/482036214/
http://www.flickr.com/photos/7889576@N05/481893167/

uz proboha chapete?
Dnesni svet je bohuzel svine, a nedokaze ocenit ani vyse uvedene... tak snad si muzu udelat ten luxus a rict spatnym, ze jsou spatne.
Jefin - Jefin Mikštejn, 15.1.2009 9:24
Radku Burdo, myslím, že váš talent taky není největší, snad právě proto se snažíte dehonestovat ostatní, aby vaše malé nic mělo alespoň nějakou šanci vyniknout. Jinak ale máte pravdu, dnešní svět je svině, zejména kvůli sviním, které v něm žijí.
W. - Walther Krupinsky, 15.1.2009 18:32
Radku, berte to jako cestopis s fotkama. Ne jako extra fotky s popiskem a hned vam to bude vychazet lepe. Navic nikdo nerika, ze pro tento clanek vybral autor ty nejlepsi fotky co ma. Ja mam presne takove (i kdyz si nejsem jisty ze bych neskocil z mostu kvuli tem ocim) a kdybych byl pozadan tak je k cestopisnymu clanku take vrznu a to jsem soudny a poznam dobre fotky. Z takove expedice bych mel dobre tak dve a nejsem si uplne jisty ze bych je zverejnoval. Jinak me pripada ze bojujete zcela ztraceny boj, slunickovi lide bez spetky soudnosti maji tisicinasobnou presilu. Je smutne ze nepomohl ani link na dobrou fotku. Dobrou fotkou nemyslim ty co se mi lidi, ale dobrou fotku.
W. - Walther Krupinsky, 15.1.2009 18:34
Jeste k tem ocim - bych se chtel zeptat autora zdali tam nebylo trvale vice fotografu, presne to je podle me duvod toho problemu. Vypada to pak jako snimek z cestovatelskeho fotoworkshopu. Alepon takovou mam ja zkusenost (a staci 2 fotografove, nemusi jich byt ani vic).
=RENKA= - Renka, 15.1.2009 21:36
Waltře, Co pomůže? Pomúže říct"tyhle fotky jsou normální fotky s normální výpovědní hodnotou. Ne, nemá cenu plácat po rameni, trocha ironie by snad byla na místě, pokud je autor prosazoval do National Geographic, ale to tu fakt nevidím. Chce nás Radek Burda svým rejpáním ochránit před úpadkem vkusu? Že by nevěřil, že máme vlastní úsudek? Věcný komentář k fotkám beru, ale ne rejpání a shazování.
Váš komentář Waltře autorovi pomoci může.A mně zase pomohou i tyhle fotky normální, protože jsem v tom místě nebyla a asi ani nebudu čili info na lepší úrovni než ona paní Konopásková. Když budou i lepší, ocením to taky.
rabur - Radek Burda, 16.1.2009 0:07
Reno, proste si stale nerozumime. Reknete mi proboha co vam pomuze obrazek ze zabijacky, kterou lze spatrit po cele morave.. reknete mi, co vam pomuze a jakou emoci vam prinese chlap na koni / chlap se sudem / baba v dizi... Ze v karabachu maji kone? Ze deti nosi kalhoty?

snad jeste jakztakz lze prijmout nektere nemocnicni.. jsou sice vzate z uctive dalky, ale jistou, malou emoci nesou.

Jinak mate pravdu: existuje moznost jak udat i spatne fotky.. kdyz mate k tomu silny pribeh. Klasickym prikladem je pan Sladky a jeho Iran.. jeho pribehy jsou nesmirne poutave a tak mu clovek vlastne odpusti ty tragicke fotky a dela, jako by nebyly... ale opakuji: MUSI tam byt silny pribeh.

Tohle je vypravenka. Vypravenka o tom, jak jsem si za velky penize koupil s cestovkou vylet do ZOO na opice do Karabachu a jak jsem tam ty opice nakonec i nafotil. A navic jeste navrch privezl levharta a uzovku. Hloupy vylet hloupe a nafoukane odvypraveny z pohledu jdouciho dzipu. Jeste ze jste tam ty opice nestrileli, ale jen fotili.

Slaboucka slohova prace bez ladu a skladu a bez napadu. Jako ty fotky. Verte mi, ze za takovou praci bych vykrakal sve dceri vlasy uz v pate tride.
rabur - Radek Burda, 16.1.2009 0:07
Proboha..... Pribeh! Pribeh! Pribeh!
Napad! Napad! Napad!

a nebo at si to autor pise a foti do sveho denicku.
ale ne verejne.

Vite, mne ani nevadi, ze je to spatne. Mne ale vadi, ze tim, ze to tu bylo otisteno, to dava dalsim spatnym a neinvencnim autorum kridla k tomu, aby zaplavovali svet svymi grafomanskymi a fotografickymi paskvily.. spisknuti prumernych a podprumernych... umeni televiznich novaku... vtipy Zuzany Bubilkove.... s drzym celem, ze takhle si to preji masy.... protoze se nikdo neozve a protoze prumerni placanim dlani prehlusi ty nadane.. jako byl ten muj priklad toho Inda.. dokazete VUBEC pochopit, jak mu asi (tomu Indovi) je, kdyz JE NUCEN koukat na tyhle kraviny a neustale se ptat, proc jeho fotky nemaji odezvu? To je opravdu tak spatny?

Ne... jen se ve svete rozlezaji a ucpavaji vsechny diry ti, kteri "jsou sikovnejsi" nebo maji "vic kamaradicku" ci "vic penez".
Peterka J. - Josef Peterka, 16.1.2009 9:01
Děkuji všem, kteří se vyjádřili k mé reportáži z NK.
Je mi líto, že tato reportáž vyvolala tak silné až agresivní reakce p. Burdy.(Konopásková, bůh, slaboduchá slohová práce,víc peněz, víc kamarádů,tyhle krámy).
Je pravda, že u nás jsou všude zabijačky, ale tak drastickou zabijačku jsem neviděl a je škoda, že to fotky nevyjadřují.
Reportáží jsem se chtěl podělit svými zážitky a přiblížit tuto vzdálenou krajinu těm, kteří se do těchto končin nedostanou a nebo nemohou vůbec dostat.
A na vysvětlenou: Zájezdu se zúčastnolo asi 12 fotografů amaterů a profesionálů. Z této cesty vznikla kniha, kde jsou uveřejněny nejlepší fot. účastníků.
Podle mého názoru mám z tohoto zájezdu asi 2-3 fotky,
které jsou uveřejněné v této knize o Arm.Víc se mi jich nepodařilo.
Ještě k těm očím. Když vypadne z autobusi 12 fot.ověšených přístroji a obklíčí ty nejlepší objekty,
chtějte, aby se na vás někdo koukal. Zvlášť, když v jedné vzdálené vesvici neviděli cizince 50 let.
Přeji všem příjemný den a dobrou náladu.
W. - Walther Krupinsky, 17.1.2009 0:14
Jsem trosku rad, ze poznam fotku z workshopu. Myslim si, ze reagujete spis na formu jakou to R.B podava nez na obsah, stejne jako ostatni.
Pro RB: Pripada me ze jste pristal na planete vcera. Ind nema odezvu protoze nedela PR. PR muze delat kazdy kdo chce a ma kachni zaludek. Vystavu muze udelat kazdy, i Richard Muller ktery vystavuje fotky, ktere vypadaji jako z prumyslove kamery na krizovatce. Drtiva vetsina lidi neumi fotit, to neni remeslo, to musi byt zhury dano, jako kdyz chcete byt operni zpevak. Fotit ale muze kazdy pro radost a kdyz kolem sebe zacne vyrit prach, je uspesny. Me pripada JP uplne normalni fotograf, ktery nema shury dano, bavi ho to a rad se podeli o zazitky. Delam to taky tak a zaroven si uvedomuji ze taky nemam shury dano a dobry snimek je vzdy "porod". Nemam ani 10 fotek s kterymi bych byl maximalne spokojen.
Navic nevim jak si to predstavujete? Copak muzou 4 fotoservery co jsou v CZ vydavat opakovane clanky od autoru jako je treba ten Ind? To je absolutne neralne a to ne kvuli tomu ze je to cizinec, ale tito lidi nebudou spolupracovat, proste to nedomluvite. Na Flickru a dalsich server jsem videl mozna 20-30 lidi jako je ten Ind, v Cz jsem ale nikdy nevidel clanek kde by nejaky takovy autor publikoval. Situace je bohudik takova, ze fototechnika je ve stavu kdy se dostava do rukou lidem, kteri si na to driv nedosahli, takze ani nemohli prijit na to, ze jim to "jde". Kdyby se ten Ind narodil pred padesati lety, asi by nikdy nefotil. Takto ma lepsi fotky nez jsem videl v kterekoli knize nebo kterekoli vystave v CZ. Je lepsi nez Cudlin i Koudelka. Toto uz je ale subjektivni, narozdil od nazoru ze ten clovek umi fotit, coz je dle me objektivni nazor.
rabur - Radek Burda, 17.1.2009 11:33
Prave ze to neni o PR.
PR maji ti, kdo jsou "zajimavi".

Tj. maji velky kozy. Nebo tatinka disidenta. Nebo masovyho vraha. Nebo zpivali v cele rodine, pripadne byli zavreni 186 hodin v akvariu a curali do kyble.

Nebo maj ty zkurveny penize jako Kokta Mekta a poplatej si to...

Ale ten Indijan nema nic z toho. Ma jen skvele fotky a je

1. takovych desetitisice (bohuzel) a potreba jen stovky
2. a mainstreem chce chleb a hry.. ne dobre fotky.. a tleska i Konopaskovejm, kdyz maj velky kozy.

Takze mozna je Peterka logicky dobrej fotograf.
(ja jen proc se nejakej debil mazal se Sixtinskou kapli kvuli nejaky posahany budoucnosti, kdyz se klidne mohl dobre zivit portrety slechticu s jejich UUUUZASNYMI pejsky!)
=RENKA= - Renka, 17.1.2009 13:25
Sice už se to prakticky netýká Peterkova cestopisu, ale neodpustím si pokračování.
1/ Radku, dík za link na stránku Sohrab Hura fotografie. Jsou úžasné.
2/ Waltře, dík za rozumný přístup, myslím , že se všichni ohrazují hlavně proti formě kritiky. Sama si říkám, že svého syna nad průměrnou slohovkou nebudu krákat za vlasy ale řeknu mu, "Máš na lepší, zkus přidat!"
A pro zajímavost k Indovi Sohrabu Hurovi *1981, není to žádný nepochopený kluk z daleka, je vysoce vzdělaný člověk místní a zasvěcený s uceleným názorem, který vystavuje , pokud mohu posoudit, i na významných místech. K nám se určitě taky dostane, to je jen otázka času. Komu nevadí angličtina, koukněte třeba na
http://thetravelphotographer.blogspot.com/2007/09/incredible-india-sohrab-hura.html
nebo stačí zagooglovat na jmeno sohrab hura
Já se o jeho budoucnost nebojím.
No, ale taky nevidím důvod, proč bych neměla fotit, když Koudelka už to nafotil líp.
Kterýsi moudrý člověk říkal, že není důležitý cíl, ale ta cesta.
Dobré světlo a dobrou náladu všem
budlik - Zuzana Velhartická, 17.1.2009 13:55
Pročetla jsem si rozhovor s p.Peterkou, Karabach I. i Karabach II., prohlédla jsem si fotografie a měla jsem možnost nahlédnout i do knihy, která vzešla z putování po této oblasti. Je to poutavé, drsné, člověka mrazí, když vidí jak ještě lidé žijí. Fotografie vypovídají o tamním prostředí a lidech, o primitivních podmínkách, ve kterých žijí.
Nehledám v nich, jestli jsou hezké nebo nehezké, ony ani nemohou být „hezké“, protože jsou odkud jsou. Jsou prostě vypovídající.
Obdivuji elán, vitalitu, optimismus a energii pana P. Nejsem odborník, jsem divák a čtenář.
„Slunečnice" pana P.je prostě nádherná. Tak ji vnímám .
Pročetla jsem si i komentáře…, některé nechápu. Pan Burda je velký pesimista a kritik, asi se někde zabrzdil. Neuvědomuje si, že „zapálenci“ provozují své záliby jakéhokoliv druhu třeba jen pro radost sobě, a tu radost chtějí předat i druhým. Že se p.Burdovi zveřejněné fotky nelíbí??? To je jeho problém, ale proč svůj názor vnucuje druhým?
Pane Burdo, Vy neumíte ani ocenit snahu, jste asi věčně nespokojený člověk, protože jen remcáte, remcáte a kritizujete. Dívala jsem se i na Vaše fotografie…nebudu a nechci je komentovat. Bylo by to zbytečné hrocení.
Doufám a věřím, že pan Peterka se nenechá otrávit, přeju mu hlavně zdraví, plno elánu k dalším cestám, k dalším fotografiím a souhlasím, že „rok výroby 43“ je skutečně jen číslo.
A na B. se vykašlete, ono mu to totiž dělá dobře.
Z.V.
rabur - Radek Burda, 17.1.2009 14:38
ach to je zas debata. Zvlast ta poznamka o nadherne slunecnici mne dojala (pani Zuzana myslela asi tuto: http://www.fotoaparat.cz/image/28294)
kredo...

Ja se totiz rad a ve volnem case pokousim operovat zluc(niky). Verim tedy, ze tyto damy mi odpusti, kdybych snad nahodou v jejich brise zapomnel nuzky. Neni dulezity cil, ale cesta.
rabur - Radek Burda, 17.1.2009 14:40
:-) nejak vypadl prostredek.
-----------------------------------
Psal jsem, ze doufam, ze pani Zuzana a pani Renata maji tu cestu/cil jako zivotni kredo nejen ve foceni, ale v zivote jaksi obecnem...

Ja se totiz rad a ve volnem case pokousim operovat zluc(niky). Verim tedy, ze tyto damy mi odpusti, kdybych snad nahodou v jejich brise zapomnel nuzky. Neni dulezity cil, ale cesta.
=RENKA= - Renka, 17.1.2009 16:13
Radek Burda dobře pláče na špatném hrobě
FA je pro amatéry i profiky ale snad v tomto duchu:
http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=10500&rp=1
ten laciný příměr s nůžkami drobet kulhá, koníček a zodpovědnost za lidský život jsou snad jiné kategorie. Jestli už ani tohle někomu nedochází? Kolik zoufalců by šlo k amatérovi chirurgovi je ovšem taky zajímavá představa :-)
Ale Radku, co takhle zrušit veškeré pozpěvování po hospodách a u táboráků, dyk je to hrůza, jak ti lidé zpívají falešně. A ochotníci? zrušit! A ve škole jak ti prckové hnusně škrábou, než se trochu naučí psát? Hanba mluvit, až do páté třídy zrušit, at nám nekazí vkus. Sakra, ale kde se teda naučíme dělat něco líp ?!?
Radku, nebylo by lepší jít se rozčilovat k samému zdroji té masmediální masáže, třeba k řediteli Noovy nebo Bleesku, kteří nás krmí lecčím a možná vyvolávají takovéto zachvaty vzteku u kulturně náročnějších jedinců? (Já holt tu bednu častěji vypnu, tím se jakžtakž chráním.) Na tomhle serveru jsou lidi, kteří nechtějí jen tupě sedět a zírat , naopak něco i tvoří. Že nejsme profesionálové, to snad není smrtelný hřích. Říct, co je špatně na fotkách - to pomůže, říct někomu , že je nemehlo, to jen naštve, nic víc. Radku, v galerii máte pár fotek známých psychologů, zkuste si s někým z nich o tom promluvit.
Irena (pro kamarády Renka) (s Renatou nic společného nemám)
=RENKA= - Renka, 17.1.2009 18:30
A ještě perlička, napadlo by někoho z vás, že onen výše zmiňovaný Ind Sohrab Hura zná Kunderu? Inu, je to tak...
http://shahidul.wordpress.com/chobi-mela-v-exhibitions/
(Trochu se musí rolovat dolů....)
Líbí se mi čím dál víc :-)
rabur - Radek Burda, 17.1.2009 19:37
jsem rad, ze se libi....a jiste i z linků vite, ze porad je to stene, co jen skrabe na dvere "proslulych agentur" a zatim to vypada, ze ani kosti mu nedali ohlodat. A to pritom, kdyz ho srovnam s poslednimi pracemi A.Kratochvila na VIIphoto, chce se mi plakat. Ten kluk ho strci do kapsy a nahoru si jeste da pomeranc. Ale opravdu neni sam, takovych talentu "bez PR" jsou tisice. A o to vic se certim, kdyz zemi vyplnuje tenhle balast, kterej dava "tem nasim" ospravedlneni a alibi te jejich prumerne praci. Rika: kdyz ja tu mohu tisknout, tak i vase fotky jsou skvele.

Neprotestuji, aby se lide ucili. Jenze clanek zde by snad uz preci jen "neco" mohl znamenat. Clanek zde by snad mel mit proboha alespon krapet jinou fazonu, nez ten jeden z rocnikoveho slohu na tema 1.maj a jak jsem ho prozil.

Na tyhle clanky jsou soukrome blogy a na tyhle fotky je rajce.net. Na druhou stranu, je to trend, kdyz se podivam na Foto Video, je to temihle legracnimi fotkami zavalene jakbysmet. Za par let mozna Agata Hanych vyskoci i z toho vaseho Kundery.

Pak bude cely svet stastny, konecne bude mit jednotne jogurtove sny.
Jefin - Jefin Mikštejn, 17.1.2009 21:46
Dovolte dvě poznámky.
Zaprvé , Radek Burda je hulvát toužící po "umělecké čistotě" tohoto sevru. Škoda že jen slovy a nikoliv počiny.
Za další, je škoda, že zdejší web již není doménou pro všechny fotografy, tak jak býval dříve. Chce to opravdu žaludek zde cokoliv zveřejnit (testem počínaje a fotkou v galerii konče) neboť Mudrové nikdy nespí.
P.S. Pro umělce RB - Michelangelo Buonarroti, asi nejznámější z těch podle vás debilů, co vyzdobili Sixtinskou kapli tak jistě činil především z hmotných důvodů, církev byla totiž lukrativním zákazníkem. Jistě by byla ale rád, že jeho díla přežila staletí a že bude zmiňována po téměř půl tisíciletí, zvláště způsobem, jenž jste zvolil.
mrybak - martin rybak, 27.1.2009 22:10
Zajímavá diskuse, bohužel ne o fotkách.

Radek má pravdu, ty fotky dobré nejsou, pokud je poměřujeme podle kriterií, které by na fotografickém serveru měla být uplatňována. Ale podle toho, co o panu Peterkovi vím, tak to zase tak černobílé není a nejspíš by jsme měli smeknout. Tohle Radek asi neví, jinak by své závěry formuloval (věřím) jinak. Jelikož je JP skoro o deset let starsi nez já, tak mohu s klidem říct, že už se to nespraví - a proč by taky mělo?

I-Renka ovšem taky pravdu nemá. Její relativismus je pro dnešní postmoderní dobu typický a Radek s ní právem polemizuje. Pochválit je třeba malé děti, pan JP to nemá zapotřebí. Proč by se měl každý pořád hladit po srsti? Když čtu (specielně na amerických fotoserverech) desítky komentářů typu "very nice" ... I když vaše komentáře jsou pěkně formulované, nějak mi z nich vyplývá a překvapuje, že vám nevadí průměrnost výsledků.
Jen letmo jsem prošel Radkovy fotky zde a je v nich vidět koncept. A také poměrně vysoko nastavená laťka, takže se nedivím, že není spokojený a kritizuje podle ní i ty druhé. A proč ne, fakt si myslíte, že poplácávat po ramenách pomůže?

Pan Mikštejn se ovšem mýlí skoro ve všem, co napsal, ironie ho nějak míjí...

PS Neznám ani Radka, ani RENKU, ani pana JP :-)
Jefin - Jefin Mikštejn, 28.1.2009 9:18
Pane Rybaku, odpusťte malichernému, ale v čem se mýlím? A kde jsem se minul s onou "ironií"? Napovězte mi, prosím.
:)
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Cetrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.