FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Výber profesionálneho statívu

2.10.2008 19:30 Jozef Doboš, FotoRádce - Stativy

3.2 Rýchloupínacie platničky

Krása profesionálnych statívových hláv určíte spočíva v rýchloupínacích platničkách. Bez nich by sme totiž museli na každé použitie fotoaparát nasadzovať niekoľko minút a ničili by sme tak statívový závit na tele. Tie lacnejšie platničky sú univerzálne s gumeným alebo korkovým povrchom, ktorý bráni poškriabaniu tela a súčasné poskytuje dostatočné trenie. Ešte zo starých čias býva zvykom nájsť na statívovej hlave/platničke dodatočný odpružený kovový výstupok, ktorý má zapadnúť do vopred pripravenej diery na tele fotoaparátu proti samovoľnému otáčaniu tela.

Korková rýchloupínacia platnička na dvojcestnej fluidnej hlave Velbon

Korková rýchloupínacia platnička na dvojcestnej fluidnej hlave Velbon

3.2.1 Arca-Swiss platničky

Firma Arca-Swiss prišla na trh veľmi jednoduchým no pritom revolučným riešením rýchloupínacích platničiek. Sú to vlastne iba kovové plátky so zrezanými okrajmi, ktoré sa uchytia pritiahnutím jedinej šrúby na statívovú platformu. Všetky profesionálne statívové hlavy dnes používajú tento rozmer a tak sú tieto platničky, úchyty a platformy univerzálne.

3.2.1.1 Platničky na fotoaparát (Camera plates)

Výhoda týchto platničiek oproti generickým je tá, že sú dizajnované presne na daný typ fotoaparátu. Dokonca majú rôzne modely na telo s a bez batériového gripu. Takto dokonale kopírujú tvar a sadnú doslova ako uliate. Ďalšou výhodou je zabudované uchytenie na popruh na ruku, ktorý je opísaný nižšie.

http://www.kirkphoto.com

http://acratech.net

http://reallyrightstuff.com

http://www.markinsamerica.com

3.2.1.2 L-podpera (L-brackets)

Veľakrát sa nám stane, že zo statívu potrebujeme fotografovať aj na výšku. Otočením statívovej hlavy do strany (ak to tá naša vôbec dovoľuje) dostaneme celú hmotnosť mimo ťažiska statívu, ktorý sa môže následne samovoľne prevrátiť. Použitím podpery v podobe písmena L dokážeme fotoaparát uchytiť na statívovú hlavu nad ťažiskom a ušetriť si tak starosti. Tento doplnok je vlastne iba alternatíva k normálnym platničkám na fotoaparát, takže buď si objednáme jedno, alebo druhé.

http://www.kirkphoto.com

http://reallyrightstuff.com

3.2.1.3 Platničky na objektív (Lens plates)

Keďže platničky sú špeciálne dizajnované na telo fotoaparátu, drahé teleobjektívy nemohli ostať pozadu. Je nesmierne pohodlné mat samostatné uchytenie na objektíve a fotoaparáte a mat tak možnosť rýchlo zmeniť kombináciu príslušenstva. Niektoré objektívy majú dokonca statívový stojanček odnímateľný, ktorý sa dá priamo nahradiť za jednu z Arca-Swiss štýle platničiek. Takouto výmenou sa zníži profil objektívu, čo sa prejaví na lepšej stabilite pri fotení na výšku.

http://www.kirkphoto.com

http://acratech.net/

http://reallyrightstuff.com/QR/06.html

3.2.1.4 Obruče na objektív (Lens collars)

Ak máme problém s vibrovaním teleobjektívu, oplatí sa pozrieť sa po špeciálnej obruči, ktorá podoprie niekoľkokilové monštrum v dvoch bodoch. http://www.kirkphoto.com

3.2.1.5 QR platformy (Quick Release Platforms)

No a všetky tieto spomenuté doplnky sa dajú uchytiť do rýchloupínacích platforiem, ktoré pritiahnutím jednej šrúby dokonale udržia každý fotoaparát presne na svojom mieste. Za príplatok sa dajú kúpiť aj s bezpečnostnou zarážkou (detent pin), ktorá má zabrániť samovoľnému zosunutiu sa fotoaparátu s platničkou z úchytu.

http://www.kirkphoto.com

http://acratech.net

http://reallyrightstuff.com

http://www.markinsamerica.com

3.2.2 Popruh na ruku (Hand strap)

Asi jeden z mojich najobľúbenejších doplnkov je hand strap, čiže popruh na ruku. Určíte to poznáte z vlastnej skúsenosti. Zrkadlovka príde v balení vždy a zásadne s dlhým popruhom na krk. Ak máme ťažký fotoaparát a na ňom ešte obdobné závažie v podobe kilového objektívu, krk by dostal poriadne zabrať. Inšpirované videokamerami, práve popruhy na ruku zabezpečia fotoaparát proti zošmyknutiu a súčasné nezaťažujú krčnú chrbticu. Môžem len vrelo odporúčať.

http://www.markinsamerica.com

http://www.amazon.com

3.3 Značky

Prehľad značiek podľa typov a podľa kvality:

3.3.1 Guľové:

http://acratech.net/

http://www.manfrotto.com

http://reallyrightstuff.com

http://www.gitzo.com

http://www.gitzo.com

http://www.kirkphoto.com

http://www.feisol.com

http://www.markinsamerica.com

http://www.giottos.com

http://www.the-digital-picture.com

3.3.2 Gimball:

http://www.kirkphoto.com

http://www.tripodhead.com

3.3.3 Ozubené:

http://www.bhphotovideo.com

3.3.4 Vyvažovacie:

http://acratech.net

4 Cestovanie

Manipulácia so statívom a jeho prenášanie sú, ako sme si už povedali, závislé na jeho rozmeroch a hmotnosti. Po prvom dni v Alpách som z batohu vyhádzal všetko nepotrebné (blesk, teleobjektív a pár ďalších blbostí), len aby som ušetril zopár kíl a bol tak znovu schopný odkráčať niekoľko kilometrov. To sa dá potom jeden šikovný statív ešte pripnúť niekam na chrbát a tešiť sa z fotenia západu slnka. Čo však, ak potrebujeme so statívom letieť? Doteraz moja jediná negatívna skúsenosť pochádza z miniatúrneho City Airport v meste Gotheborg vo Švédsku, kde bol môj statív označený za potenciálnu zbraň a nebol povolený ako príručná batožina. Počas telefonátu so šéfom ochranky som sa iba dozvedel, že on je na dovolenke a nemôže dôsledne posúdiť situáciu, takže musím statív registrovať na check-ine ako normálnu batožinu. Chudák statív cestoval úplne sám iba s páskou cez nohy. Našťastie doletel v poriadku a v Londýne som si ho vyzdvihol ako ostatnú batožinu. Na žiadnom inom európskom letisku som nemal problém a to s takým niečím lietam už dobrých pár rokov (Londýn Heathrow, Stansted, Luton, Praha Ruzyně, Vieden Schwechat, Bratislava M. R. Štefánika, Košice, Poprad). Z rozprávania som ešte počul, že jeden fotograf od nás mal problém na JFK v New Yorku. Ak sa teda dá, radšej si statív zabaľte do normálnej batožiny a vyhnete sa tak neopodstatneným diskusiám s letiskovou ochrankou.

5 Môj výber

Aj ja som strávil dlhé hodiny hľadaním tej správnej kombinácie statívu a hlavy. Nakoniec som objednal hlavu Acratech GV2, ktorá je klasická guľová kombinovaná s gimball hlavou (nosnosť 11kg v každej polohe). Jej veľká výhoda je v dizajne, ktorý čiastočne odhaľuje guľu a zabraňuje tým usádzaniu nečistôt (http://acratech.net). Statívové nohy som zas kúpil Gitzo Mountaineer séria 1, pretože poskytujú vyvážený balanc medzi hmotnosťou (1.1kg), nosnosťou (8kg) a v neposlednom rade trvácnosťou, http://www.gitzo.com.

No a rýchloupínacie platničky som vzal KirkPhoto, výber značky nebol až tak podstatný. Za poskytnuté fotografie Manfrotta ďakujem Vojtovi Heroutovi.

Akékoľvek ďalšie otázky rád zodpoviem aj súkromne:

jozef.dobos@mensa.sk

http://www.jozefdobos.sk

Hodnocení

Článek má 11 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

JeanPierre - JEAN PIERRE->>PŘEPALSOFTMANIAK- ONLINE, 2.10.2008 23:16
Zdravím tě Jožo, tož pěkně jsi ten článek napsal. Uznávám, že musela být docela práce napsat tak dlouhý a obsáhlý článek. Jen abych si tak trochu rejpnul, jak prosím tě děláš ty svoje šílené složené fotky z milionu fotek to vím, ale též na tu hlavu, jak jsi o ní psal? Já třeba uznávám stativy o trochu těžší, nejvíc mě dovedl nasrat stativ z hliníku ani ne kilový, co mi ho i s foťákem převrátil vítr na stráni. Takže se radši i s několika kily navíc potahám statečně. Každopádně k článku- pěkně napsáno. Hodnotím tedy jedničkou
FRP - Radek Pokorný, 2.10.2008 23:42
Z vlastní zkušenosti mohu doporučit Hand strap od firmy www.camdapter.com, který dodávají i s camera plates pro pro stativy Manfrotto nebo universálními (možno objednat přímo na jejich stránkách, došel za 3! dny)
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 3.10.2008 0:01
Ahoj Jean P.
Dik za uznanie i jednicku :) Krasa pano hlavy a profi noziek je v tom, ze sa to da lahko nasrubovat a pouzit. Moja domacky vyrobena pano hlava sa montuje na tu co mam so stativom, lebo vyuzivam otocnu platformu, pomocou ktorej zabezpecujem posun vo vodorovnej rovine o 360 stupnov.
K vetru len tolko, ze ano, zazil som presne to iste. Preto maju lepsie stativy na stredovej tyci hacik, aby sa tam nahodila zataz.

2 Radel - plne suhlasim, odkedy mam hand strap, zmenil sa mi zivot. Dovtedy som nosil defaultny popruh vzdy omotany okolo pravej ruky a liezlo mi to na nervy :)
E-Ryc - Kamil Rezac, 3.10.2008 9:42
Ad handstrap - v jedne knizce jsem videl jednoduchy genialni tip - pul metru plocheho popruhu (prodejna pro horolezce nebo provaznictvi), provleknout okem u spouste a udelat uzel, aby delka byla tak akorat. Prostrci se tim ruka, otoci a je zafixovano. Naprosto funkcni, testovano pri foceni na ferratach v Dolomitech. Kdyby byl zajem, muzu udelat fotku.
prosi - Ondřej Prosický, 3.10.2008 10:02
Pěkný přehled, který jistě pomůže při nákupu. Ale myslím, že bylo též učelné napsat, jak správně stativ poižívat.
Ono totiž automaticky neznamená, dobrý drahý stativ = super ostré fotografie. Stačí trocha větru, nebo jiný než betonový podklad a hned je fotka rozmazaná. Zejména při fotografování přírody je nutné nohy stativu pečlivě umístit (odstranit lesní hrabanku, listí, trávu, nebo podložit šutrem). Při větrném počasí (a ne jen tehdy) pak vždy mezi nohy zavěsit fotobatoh, čím těžší tím lepší. Popsané platí dvojnásob při používání teleobjektivů v krajině (200mm), nebo při focení zvířat (500mm).
Používám staviv GITZO 3540 a hlavu REALLY RIGHT STUFF BH-55 a výše popsané je mnohem důležitější.

Ondřej P. | NaturePhoto.cz
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 3.10.2008 10:16
2 Ondrej - Dik za zastavenie, od teba to urcite potesi. Zavesenie fotobatohu je popisane v casti 2.2.4.4 Háčik

Uplne s tebou suhlasim, no pouzivanie stativu nie je tema tohto clanku. To uz nechame na skusanie kazdeho fotografa...

napriklad, ze VR alebo IS treba pri foteni zo stativu vypnut, lebo to rozmaze fotky. Alebo, ze samospust je lepsia ako rucne stlacenie uzavierky, alebo dokonca, ze Nikon ma samospust a predsklopenie zrkadielka na tom istom otocnom volici, a preto sa da pouzit iba jedno alebo druhe, ale nie obe sucasne. Co je este horsie, len lacne Nikon zrkadlovky maju dialkovy IR ovladac, profi tela dovoluju iba pouzitie klasickeho kabla :(

Praktickych rad by sa naslo, ale to je na ine rozpravanie a kazdy si najde to, co mu najviac vyhovuje ;)
Sejnas - Pavel Sejnoha, 3.10.2008 15:36
Co se zavesini batuzku na hacik tyce, tak tam bych byl opatrny. Mel jsem nejaky hlinikovy stativ od Velbonu za cca 1200Kc, zavesil jsem na hacek cca 10kg batoh a hadejte co se stalo?
Hacik se vytrhl, stativ se prevratil a letel do doliny.
Nastesti bez fotaku.

Ted shanim stativ do max. 5tis KC vcetne hlavy,ktery ma hacek, ale PEVNE spojeny se stativem.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 3.10.2008 15:49
Akurat som dnes presne radil stativ do 5000. Moznosti su dve. Mozes vziat nieco zo serie Sherpa od Velbonu uz aj so zabudovanou hlavou, alebo nohy manfrotto 055 (4000+ CZK) a k tomu nejaku mensiu gulovu hlavu od 1500+ CZK.

http://www.megapixel.cz/velbon-sherpa-803r

http://www.megapixel.cz/manfrotto-055x-pro
http://www.megapixel.cz/manfrotto-compact-486
jacque - •Peter Kurtis •JacQueS•, 3.10.2008 17:18
to je snad referat, nie clanok.. Ale obsahovo fajn
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 3.10.2008 21:11
Ať už je to referát nebo článek, mně tady něco podobného hodně chybělo. Pročítal jsem diskuze o stativech a ptal se na osobní zkušenosti a není to vůbec jednoduché vybrat správný stativ a hlavu, které budou třeba mně vyhovovat a bude to za přijatelnou cenu. Poslední dobou tady čteme hromadu recenzí na kdejakou mýdlovou krabičku s pidičipem nebo na ultrazoomy, kde už nejsou ani žádné podstatné rozdíly mezi některými modely. Proto jsem opravdu rád, že se tu konečně objevil článek i s odkazy na kvalitní stativy a hlavně děkuji autorovi za jeho nabídku individuálních konzultací.
Pan Galan - Mescalino, 4.10.2008 0:07
Hmm, celkom dobrz clanok.

btw, k tzm nikonom: http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Photography-Accessories/Remote-Cords/4645/ML-3%20Modulite%20Remote%20Control%20Set.html
chep - Majo, 5.10.2008 9:59
Jozef, uzasny, vycerpavajuci clanok. objasnil vela veci o ktorych som len hmlisto tusil. tvoja ochota podelit sa so skusenostami (aj mailovo) je az necakana. z clanku konkretneho som mal pocit, ze si dost zamerany na gitzo ale takisto vyplyva, ze je to zo skusenosti a nie zo snahy spropagovat.
kazdopadne velke dik za takyto clanok
photon - Ziaden Spam, 5.10.2008 12:16
vyborny clanok. viac takych:-) dakujem!
Topí - Topi Pigula, 6.10.2008 10:15
Blíží se vánoce, přemýšlím nad stativem, takže článek přišel v ideální čas. Jen si hio budu muset znova a pečlivěji prostudovat. Ale nepotřehl jsem ceny.
Kajfik - Kajfik, 6.10.2008 10:31
Zajimavy clanek a dik za nej. Ale mel bych pripominku k tvemu tipu na stativ do 5000,-

Doporucovana kombinace noh Manfrotto se zdaleka do 5000 nevejde a to se ani zdaleka nepriblizuje tvemu hmotnostnimu limitu, kdy jak pises vsechno pres 2 kila je moc. Tahle sestava ma 2,8 kg...

A druhy dotaz je opravdu nezbytny stativ do vysky oci? Chci rict ze ja treba merim 190 cm. Mam tedy hledat stativ s maximalni vyskou 170 cm? Tak aby s hlavou dosahl vysky oci. Takovych stativu je jen malo jsou tezke a drahe... Na deklarovane 2 kg muzu rovnou zapomenout...

Muj osobni tip je tento set:
http://www.oehling.cz/inshop/stativy-stativove-benro/benro-m-258n6-hd-28-[id-298032].html

pripadne:
http://www.oehling.cz/inshop/stativy-stativove-benro/benro-a-500ex-bh-1-[id-220078].html
Kajfik - Kajfik, 6.10.2008 10:37
Nehlede na to ze zminovany set manfrotta je navic bez rychloupinaci desticky coz by cely set jeste vic prodrazilo a zatižilo na váze....
Kajfik - Kajfik, 6.10.2008 10:43
Vlastne mam jeste jeden dotaz.. Ohledne onoho zatizeni stativu batohem. Asi je dobre brat v potaz nosnost stativu. Desetikilovy batoh by unesl maloktery... A treba u velbonu ktery doporucujes jako volbu do 5000,- na tohle muzu opet rovnou zapomenout...
Kajfik - Kajfik, 6.10.2008 10:47
Jeste bych dodal ze moznou nevyhodou u trojcestne hlavy je jeji skladnost pro transport... Vzdy bude alespon jedna paka vycnivat....
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 6.10.2008 10:52
2 Kajfik - pozri, ked setris na cene, musis pridat na hmotnosti. Ak by totiz existoval jediny stativ, ktory je dokonaly a este mal aj priaznivu cenu, nebolo by co riesit. Stativ triedy Sherpa (Japonsky vyrobok) ponuka priaznivy pomer cena/vykon (do 5tisic, do 2kg).

To, co ponukas ty, je vsak cinska kopia stativov Gitzo. Tak, ako by som si nekupil auto z Ciny, by som neriskoval ani hlinikovy stavit...

A k vyske 125cm:
obavam sa, ze ta casom bude boliet chrbat (zada). Pre mna do vysky oci je 159cm stativ + 10cm stativova hlava + vyska hladacika na fotaku (tato zostava ide nad moju hlavu a to meriam 180cm).
Moj vyber: http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/4765?kindOfProductCollectionRequest=productDetail&productCode=GT1540&productDescription=Mountaineer%206X%20tripod&curBrandId=BGI&market=MKT1&actualPathCategoryKey=1CAT:AAA1:2CAT:BB59:3CAT:CC45:4CAT:DD52&curMarketId=MARKET:MKT1
frankstein - František Ružička, 6.10.2008 11:09
Stativ mi dlho chybal, teraz to rozpocet trosku dovolil, tak som kupil Velbon Sherpa Pro 640 + gulovu hlavu Velbon QL-61. Som s tym velmi spokojny.

Btw. velmi dobry clanok o stativoch ma na svojej stranke Thom Hogan, odporucam citat: http://bythom.com/support.htm

Tiez odporucam nemecku stranku http://stativfreak.de, ak aj nevladnete nemcinou, su tam pekne fotky a kopec uzitocnosti pre stativy.
Kajfik - Kajfik, 6.10.2008 11:21
Stativ na ktery jsem daval odkaz je dokonce karbonovy.
Ja jen ze jsem z toho clanku mel takovy pocit, ze jako by radi co vsechno je pro stativ nezbytne ale pritom uz se nezmini o tom ze dohromady je to nezaplatitelne...

Jinak ja jsem nemel namysli zrovna vysku 125 cm, ale rekneme ze dotaz (pro zkusenejsiho) je takovy jestli me ty zada budou bolet i kdyz hledacek bude rekneme o deset centimetru pod urovni oci. Vychazim totiz z obvykle vysky stativu kolem 155 cm (zaroven lehke a cenove dostupne) a me vysky 190cm. Dik za odpoved.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 6.10.2008 13:49
2 Frantisek - ano, od Thoma mam aj ja oblubene clanky. Okrem stativoveho, ktory mimochodom presne popisal moj zivotny pribeh :D, sa urcite oplatia aj tieto dva:

http://www.bythom.com/filters.htm

http://www.bythom.com/myths.htm
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 6.10.2008 13:56
2 Kajfik - Tento clanok sa zaobera profesionalnymi stativmi bez ohladu na cenu.
K vyske uz fakt neviem, co napisat, precitaj si znova moju odpoved vyssie.

Odporucanie je jednoduche. Chod do obchodu a vyskusaj si to na sebe. Ja som stativ skusal v obchode dobru pol hodinu, nahodil som tam moju vlastnu hlavu a objektiv a dokonca som si od nich pozical D3ku telo a pozoroval, ako sa stativ bude so 70-200/2.8 chovat (triasol som nim, vesal som tam moj ruksak a podobne).
petrkor - Petr Koritina, 6.10.2008 14:57
Viděl jsem přednášku, která srovnávala "karbon" a "karbon". Konkrétně právě Benro a Manfrotto poslední generace. Doporučuji sehnat informace o struktuře a všech použitých materiálech. On není karbon jako karbon...
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 6.10.2008 20:33
Petr Koritina:
můžete připsat něco víc o porovnání uhlíkových stativů někteých konkrétních značek? Původně jsem si chtěl taky koupit nový stativ už pod stromeček, ale po přečtení tohoto článku mám ve svém výběru ještě méně jasno :-) Dokonce teď zvažuji i nákup kulové hlavy místo původně plánové 3cestné. Ocením každé konkrétní informace a rady ohledně stativů, nejlépe taky osobní zkušenosti.
Škoda že podobných článků tady není víc. Podle mě je stativ taky důležitou součástí fotovýbavy - podle počtu článků a recenzí jsou však stativy asi na okraji zájmu?
petrkor - Petr Koritina, 6.10.2008 21:03
Konkrétní složení jednotlivých značek neznám, mám jen všeobecné informace. Stačí,když se hmota z níž jsou stativové nohy skládá z reálného karbonu, sklených vláken a bůh ví čeho ještě. V popisu se napíše "karbon". V tomto směru renomované značky nic nepřikrášlují. Navíc (například Manfrotto, Gitzo - obojí se vyrábí případně skládá v téže fabrice - případně Velbon) neustále vyvíjí technologie nejen materiálové, ale i konstrukční - jiná struktura "smotání" karbonových vláken a vrstev s cílem snížit hmotnost při téže, či lepší tuhosti. Samozřejmě, že to stojí ve finále peníze. Značkový stativ se vejde v karbonu s obyčejnou hlavou do cca 9tis. Porovnejete to s cenou zrcadlovky,kterou za 10let mít už asi nebudete. Stativ však ano. Držel jsem v ruce karbonové (poslední generace splétání) Manfrotto 055ProXB s magneziovými odlitky. To byla paráda... Jen nevím,zda je již v ČR. Cenově přijatelný, parametry výšky excelentní, hmotnostně naprosto skvělý.
Já bych udělal přesně to, co píše autor článku - šel bych do obchodu a strávil bych tam nějakou dobu vybíráním a zkoušením. Z hlediska materiálu sice nepoznáte nic (a není to ani v důsledku potřeba), ale uvidíte a zkusíte jeho možnosti a "pocítíte" hmotnost.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 6.10.2008 21:41
Petr Koritina:
Dneska jsem tam byl :-) A zrovna tam měli v akci např. Velbon Sherpa Pro CF 645 za 6,5 tisíc.
Ale k věci: i tento stativ byl úžasně lehký, ale nestačí mně si ho osahat. Potřebuju vědět, jak je na tom s pevností a jak se bude chovat při focení s teletem.
Můžu se zeptat, které konkrétní Manfrotto 055ProXB z uhlíku jste si zkoušel? Dnes se dá zboží přece nechat poslat i ze zahraničí.
petrkor - Petr Koritina, 7.10.2008 20:21
Opravuji: myslím, že jsem držel (nezkoušel jsem jej) v ruce 055CXPRO3: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/
offonce/pid/17342?livid=68|69&lsf=69&child=2
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 7.10.2008 20:36
Jo jo, tohle Manfrotto by se mně líbilo ... už jsem ho taky našel, u nás se asi fakt neprodává.
Tom268 - Tomas Machara, 9.10.2008 1:51
Dakujem autorovi za skvely clanok o stativoch, velmi mi to pomohlo pri vybere toho mojho! Toz diky!
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 9.10.2008 7:11
Tak jsem se k tomu prokousal az ted a musim rict Jozo, ze se ti to opravdu povedlo. Skvelej clanek, jen tak dal ....
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 12.10.2008 20:58
Petr Koritina:
tak Oehling už začíná prodávat to nové uhlíkové Manfrotto:
http://www.oehling.cz/inshop/stativy-fotostativy-manfrotto/manfrotto-ma-055cxpro3-%5Bid-169633%5D.html
drecpy - Eduard Čupka, 12.2.2009 11:46
skvelý článok, vďaka. Práve riešim výber statívu a hlavy. Je už objednaný a po prečítaní článku som len s potešením konštatoval, že som vyberal dobre. Taktiež je super, že v rámci komentárov sa človek dozvie mnohé zaujímavosti a typy, ktoré sa dajú ešte vylepšiť. /pútko na ruku/. Viete mi niekto poradiť, či sa dá zohnať L-bracket na nikon D700 s gripom aj u nás? - SK/CZ. s vďakou drecpy@stonline.sk
moritz43 - jiri chabr, 22.9.2009 23:55
hezky clanek. Proc se musi IR na stativu vypinat? Cim je ta neostrost zpusobena? Diky za odpoved - Moritz43
kalibrace
Fomei - studiové vybavení