Test digitální zrcadlovky Nikon D60

Nikon nedávno představil novou amatérskou digitální zrcadlovku s označením D60. Na její vlastnosti, funkce i obrazovou kvalitu se podíváme podrobněji v obvyklém redakčním testu a to opět s využitím výsledků laboratorních testů asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem.

Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Provedení těla fotoaparátu Nikon D60 silně připomíná předchozí osvědčené modely D40 a D40×, od kterých se odlišuje jen minimálně. D60 má ale pozměněnou povrchovou úpravu se strukturou, díky níž se lépe drží. Rozměry však zůstaly shodné a tedy dost malé. Aparát je díky tomu lehký a příjemný na nošení, na druhou stranu pro uživatele s větší rukou může být malý až příliš. Je to dost individuální dojem, takže před případnou koupí doporučuji vyzkoušet, případně porovnat s dalšími modely. Naopak uživatelům a také uživatelkám s menší rukou padne jako ulitý. Na dotek tělo působí příjemně robustním dojmem a to i přesto, že je téměř celoplastové. Kovový je pouze bajonet objektivu, stativový závit, botka pro nasazení externího blesku a také poutka na popruh.

Obrázek č. 3
Obrázek č. 4 Obrázek č. 5
Obrázek č. 6

Počet ovládacích prvků a tlačítek byl vzhledem k rozměrům značně minimalizován a pro většinu funkcí je nutný vstup do menu. Pokud by některá funkce skutečně chyběla, je možné využít programovatelné tlačítko na levé straně přístroje a požadovanou funkci mu přidělit. Hledáček je nově vybaven senzorem pro indikaci přiložení oka a je příjemně velký a světlý, i když samozřejmě v mezích dané kategorie aparátu. Také vnitřní displej hledáčku je v obvyklém provedení zelených segmentů na černém pozadí a také zobrazení zaostřovacích bodů přímo na matnici. Další displej již na fotoaparátu není a zobrazení i nastavování hodnot probíhá prostřednictvím LCD monitoru. Ten má rozměr 2,5“ a rozlišení 230.000 obrazových bodů. Hlavními ovládacími prvky jsou křížový volič vpravo vedle monitoru a otočný volič expozičních režimů na horní stěně fotoaparátu. Nechybí samozřejmě ani roller na zadní stěně, určený především pro přímou změnu hodnot a tlačítko pro blokování ostření či expozice.

Mechanické provedení a ovládání fotoaparátu bych celkově hodnotil jako dobré a velmi vhodně provedené pro fotografy začátečníky, kterým je aparát primárně určen. Všechny ovládací prvky jsou také dobře a srozumitelně popsané. I robustnost těla podtrhuje celkový dobrý dojem.

Obrázek č. 7 - Upínací bajonet Obrázek č. 8 - Setové objektivy
Obrázek č. 9 - AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 G IF-ED Obrázek č. 10 - Teleobjektiv AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED

Objektivy

Základem digitální zrcadlovky jsou použité objektivy. Už u předchozích modelů D40 a D40× se hodně diskutovalo o absenci motoru pro pohon ostření objektivů a motor chybí i v D60. Tento fakt sice snižuje nabídku použitelných objektivů, ale vzhledem ke kategorii aparátu to nepovažuji za výrazný nedostatek. Skupina uživatelů, kterým je fotoaparát určen totiž v naprosté většině případů využívá pouze základní setové objektivy, které již mají vestavěn vlastní ultrazvukový motor ostření. Navíc se tyto motorky přímo v objektivu již stávají pomalu ale jistě standardem a je jich k dispozici stále víc a to i v nabídkách alternativních výrobců. Tyto objektivy označuje Nikon jako AF-S a například alternativní Sigma HSM. Nikon D60 jde do prodeje především v cenově zvýhodněném setu s objektivem AF-S VR 18–55mm f/3,5–5,6 G, který je kromě zmíněného ultrazvukového motorku vybaven také stabilizátorem obrazu. Dalším vhodným objektivem pro doplnění výbavy je teleobjektiv AF-S VR 55–200mm f/4–5,6 G. I ten je vybaven motorkem a stabilizací obrazu. Oba objektivy jsou malé, lehké a levné, jejich obrazová kvalita je ale až překvapivě slušná. Mechanické provedení je sice celoplastové, ale v této třídě objektivů obvyklé. Výhodou je shodný závit pro použití filtrů. Pokud by však někdo chtěl raději investovat do nákupu objektivů více, má k dispozici například další dvojici objektivů AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED a AF-S VR 70–300mm f/4,5–5,6 G IF-ED (viz ukázkové obrázky č.9 a 10). Použít lze i kterýkoli jiný objektiv Nikon označený jako AF-S nebo Sigma označený HSM. Na trhu je pak již i několik dalších vhodných objektivů s vestavěným motorem, nikoli však ultrazvukovým. Za výchozí bych však považoval již zmíněný AF-S VR 18–55mm f/3,5–5,6 G, ze kterého přikládám také několik ukázkových fotografií, které si můžete prohlédnout v plném rozlišení a bez úprav, přímo tak, jak byly fotoaparátem uloženy na paměťovou kartu. Pro informaci přidávám i jeden snímek pořízený objektivem Sigma.

Obrázek č. 11 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/1000s, clona f/8, ISO 800 Obrázek č. 12 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/320s, clona f/5,6, ISO 100 Obrázek č. 13 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/13s, clona f/5,6, ISO 800, korekce expoz Obrázek č. 14 - Objektiv Sigma 100-300mm f/4 HSM + x1,4 konvertor, čas 1/320s, clona f/8, ISO 800, k

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Vyvlečka
    Jiří Vyvlečka
    15.04.2008 22:54

    Na zrcadlovce je nejcennější rychlost zaostřování a možnost manuálního zoomování a to D60 určitě bude splňovat. Je to vlastně jediný důvod proč DSLR mám. Motor mám, ale kdybych ho neměl tak si koupím objektivy s motorem.

  • abc
    abc
    16.04.2008 22:22

    Též si myslím, že D40 či D60 je dosti diskutabilní proti D50. Já koupil z posledního D50 kit za super 14750,- a po zvyknutí si na stavovej displej bych D40 a D60 nemohl použít - to vidím u sebe jako největší problém. Navíc malinkatá těla jsou tak pro holky. Dnes bych jistě volil D80 - tělo okolo 16000 je paráda za poloprofi až bych skoro řekl profi tělo ...

  • Jaroslav Beňo
    Jaroslav Beňo
    23.04.2008 14:37

    Nemyslim si, ze by nikon mal niekde pridat. Sami dobre vedia, kde je sever a ake maju zisky na trhu. A z coho...
    Ak budu chciet pridat, tak len preradia rychlostny stupen...
    Presiel som cez D50 potom D80 a zaparkoval som na D300...kto bude chciet vysiu radu a viac funkcii...dokupi si ich v inom modely. Ponuku maju dostatocne siroku...

  • afariz
    afariz
    19.01.2009 16:51

    Dobrý den, mám menší problém s recenzemi, které se tu uveřejňují. Protože se rozhoduji "jít do zrcadla" a protože jsem začátečník a hodlám jím víceméně zůstat, zdálo se mi, že by mi mohly vyhovovat přístroje jako je třeba Canon450D, Pentax K200d, případně Sony A350 nebo některý z Nikonů atd. anebo i nějaký jiný podobné úrovně. Začal jsem tedy shánět info, jako mnozí jiní, a narazil jsem při tom na fakt, že grafy různých parametrů, které jsou ve vašich recenzích uváděny k dokreslení hodnocení, se u různých recenzí liší, byť by se mělo jednat o stejné přístroje. K dokreslení toho mého pocitu doporučuju použít třeba recenzi přístroje Canon 450d a Nikon D60. Grafy, které by se měly vztahovat k Nikonu a to jak u sledování obrazového šumu, tak i u míry odstupu signálu od šumu se liší, byť tendence, které naznačují, jsou podobné. Snad jen grafy pro porovnání dynamického rozsahu z obou recenzí by se daly považovat za identické. Přiznávám, že jako začátečník těmto parametrům víceméně nerozumím, ale protože pracuju v oboru, kde se často používají grafy a jiná podobná grafická znázornění, mám za to, že pokud jsou laboratorní výsledky prováděny přesně, tak by k takovým diferencím prostě dojít nemělo. A recenze , používající takové grafy se pak stávají poněkud nedůvěryhodnými. Můžete mi to prosím vysvětlit? Díky.

  • jakub frank
    jakub frank
    16.01.2010 19:17

    daji se na d60 pouzivat i af objektivy (konkretne Sigma 28-70mm f/2,8-4)? dekuji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram