Bitva objektivů 70-200 mm – Canon vs. Sigma

Vysoce světelné telezoomy s rozsahem ohnisek 70-200 mm jsou u amatérských a profesionálních fotografů velmi populární. Z nabídky těchto objektivů jsme pro srovnávací test vybrali dva zástupce konkurenčních firem - Canon EF 70-200/2,8L USM a Sigmu AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro. Jak dopadl jejich vzájemný souboj v tradičních „disciplínách“ na čipu o formátu APS-C se dozvíte v následujícím článku.

Chování v protisvětle

Při fotografování v protisvětle jsem se u testovaných objektivů zaměřil na tři základní situace, se kterými se můžeme v terénu setkat – přímé protisvětlo, nepřímé protisvětlo a fotografie nočního města s pouličním osvětlením. Hned první situace je pro objektivy zpravidla nejtěžší. Bohužel v přímém slunečním protisvětle je chování Canonu i Sigmy velmi špatné. Dochází k tvorbě velkých reflexí, které je prakticky nemožné vyretušovat. Také ztráta kontrastu je velmi výrazná, přičemž situace u Canonu je ještě horší než u Sigmy. Na druhé straně je nutno dodat, že k situaci, kdy je slunce přímo v záběru, dochází v rozsahu ohniskových vzdáleností 70–200 mm (EQ 112 – 320 mm) jen zřídka – na rozdíl od následujících případů.

Nepřímému protisvětlu (na přední člen dopadají paprsky, ale zdroj světla je mimo záběr), se ve většině případů ubráníme používáním sluneční clony, která je standardní součástí balení obou objektivů. Ta je ale u zoomů konstruována pro nejkratší ohniskovou vzdálenost (kvůli případné vinětaci) a díky tomu může být na delších ohniscích neúčinná. Na přiloženém obrázku si můžete prohlédnout, jak se s nepřímým protisvětlem vyrovnávají oba „rivalové“. Je vidět, že rozdíly jsou už mnohem méně zřetelné než u přímého protisvětla. Při pozornějším pohledu se ukazuje, že přenos kontrastu je u Sigmy lepší než u Canonu a to jak s osvíceným, tak s neosvíceným předním členem.

Při fotografování nočního města s pouličním osvětlením byla situace podobná jako u přímého protisvětla. Podmínky byly navíc ztíženy lehkým oparem ve vzduchu, který kladl vysoké nároky na přenos kontrastu. U obou objektivů dochází k tvorbě malých reflexí, ale u Sigmy ve výrazně menším počtu než u Canonu. Sigma má také citelně lepší přenos kontrastu (fotografie v plném rozlišení si můžete stáhnout níže). V konečné bilanci není chování v protisvětle ani jednoho ze zástupců bezchybné, nicméně jasným vítězem stává Sigma, která nechává Canon za sebou rozdílem třídy.

Bokeh

Výrazem bokeh se označují estetické kvality částí snímku, nacházejících se mimo hloubku ostrosti (DOF). Vzhled a tvar rozptylových kroužků (míst, do nichž se zobrazí nezaostřený bod) ovlivňuje velké množství faktorů, mimo jiné konstrukce objektivu, tvar a počet lamel clony a nastavené zaclonění. Za příjemně působící jsou obvykle považovány rovnoměrně osvětlené rozptylové kroužky s neostrými okraji („krémový bokeh“), rušivě naopak působí ostře ohraničené mnohoúhelníky, které vznikají při výraznějším zaclonění, má-li clona v objektivu malý počet lamel – tento efekt do jisté míry omezuje použití zakřivených lamel. Samotná velikost otvoru clony samozřejmě ovlivňuje i hloubku ostrosti, takže čím menší clonu použijeme, tím jsou rozptylové kroužky větší.

Na přiložených obrázcích si můžete prohlédnout, jak testované objektivy podávají oblasti mimo DOF (před i za) včetně 100% výřezů. Při f2,8 mají rozptylové kroužky příjemný kruhový tvar s neostrým okrajem. Po přiclonění už není situace tak vyrovnaná. Zatímco Sigma si ponechává velmi dobrý vzhled rozptylových kroužků až do clony f5,6, u Canonu vidíme jasné náznaky osmiúhelníků (podle počtu lamel clony) již na f4. Od f8 výše se rozdíly stírají a jsou jen těžko postřehnutelné. Potěšitelné u obou zástupců je, že ani na nejvyšších clonách nemají rozptylové kroužky „agresivní“ ostrý vzhled. Vysokou kvalitu bokehu v praxi využijeme hlavně na nejnižších clonách (cca f2,8 – f8). Zde se jako lepší kandidát osvědčila Sigma díky velmi dobrému vzhledu rozptylových kroužků, zatímco Canon má problémy s jejich tvarem už po malém zaclonění. Obecně by se kvalita bokehu u Canonu dala označit za dobrou – u Sigmy za velmi dobrou.

Srovnávací snímky

Níže si můžete stáhnout 15 obrázků, z nichž každý obsahuje dvě identické fotografie (ohnisková vzdálenost, čas, clona, místo zaostření a citlivost ISO) v plném rozlišení, z nichž jedna je pořízena Canonem a druhá Sigmou. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Digital Photo Professional 3.2 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a minimální doostření (úroveň 2 z 10). Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/60 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: výborná ostrost u obou zástupců; velmi dobrý bokeh u Sigmy – u Canonu místy problém s tvarem rozptylových kroužků

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 0,5 s
clona: f18
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: relativně měkčí kresba vlivem difrakce u Canonu i Sigmy; u Sigmy lepší přenos kontrastu v plošném protisvětle; u Canonu lehce viditelná chromatická aberace

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/125 s
clona: f3,5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 200 mm (EQ 320 mm)
komentář: velmi dobrá ostrost a bokeh u obou objektivů; větší rozsah chromatické vady u Sigmy

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/40 s
clona: f5,6
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 120 mm (EQ 192 mm)
komentář: vynikající ostrost u Sigmy (u Canonu velmi dobrá); velmi dobrý bokeh u obou zástupců

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/15 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 120 mm (EQ 192 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná okrajová ostrost u obou zástupců (u Canonu relativně měkčí v pravém horním rohu)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • prekůpek
    prekůpek
    03.06.2009 01:36

    Abych ten "vakl" upřesnil. S objektivem lze otáčet kolem jeho podélné osy zhruba o čtvrt milimetru na jeho obvodě. Nic hroznýho, proto píšu MÍRNÝ "vakl", občas to jakoby cvakne při dorazu na druhou stranu a všimnu si toho. Na fotky to nemá žádný vliv. Je to ostrá raketa.

  • Petra Ownah
    Petra Ownah
    01.07.2009 20:06

    Mna by zaujímala ale takáto vec.ja mám doma Nikon D60.a od viacej ľudí som počula ,že na Nikonoch robi automatické zaostrovanie u Sigmi dosť veľký problém.Buď im nejde,alebo nevedia zaostriť,alebo takto.No a kedže ja som "odkázaná" na automaticke ostrenie v objektíve,ako to teda je?Podľa toho čo som videla tu to bolo testované na Canone.A na Nikkor bohužial nieje dosť € :/ A tak ked mi s týmto Sigma nebude na moje telo vyhovovať tak už jedine Tamron,ale popravde radšej by som brala túto Sigmu,len nemám možnosť niekde ju vyskúšať,a tak sa pýtam

  • Boris Moskovský
    Boris Moskovský
    13.12.2009 12:18

    Do nedávna jsem jěště měl také sigmu 70-200 mm f2.8 . Říkáse o Sigmách že jsou to kusovky a tak jsem neváhal a zašel si do prodejny porovnat sigmu 70-200 mm f2.8 a canon 70-200mm f2.8 udělal se test na tabulku a vyhrál canon 70-200mm f2.8 na plné čáře !!!!!!! a co mě ktomu vedlo ??? Měl jsem možnost podívat se na výsledky z canon 50D + canon 70-200mm f2.8 překvapení bylo veliké jelikož já měl canon 5D Mark II + sigmu 70-200 mm f2.8 a mohu upřímně říci že já nebyl schopen stakovou sestavou dosáhnout toho co canon 50D + canon 70-200mm f2.8 Bylo to dost trbké zklamání a proto jsem neváhal prodal sigmu a ihned koupil objektiv od canonu .....

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    Len taka poznamka, osobne by som sa nedivil ze je canon horsi v protisvetle kedze ide v podstate o najstarsi model z rady 70-200 tympadom nemozeme od neho cakat take kvalitne antireflexne natery na sosovkach ako ma napr sigma ktora je o par rokov novsie sklo. Osobne mam tuto sigmu a pri zacloneni na f4 a viac je velmi dobra, zistil som vsak ze jej najvacsia slabost je macro, resp. pri zaostrovani na male vzdialenosti a dlhom ohnisku sa obraz stava velmi makkym, plati to vzorec ze cim dlhsie ohnisko a cim blizsie je objekt tak tym je maksi a co mi vsak osobne nevadi kedze radsej fotim macro s plnokrvnym macro sklom. Inak je ostrost OK, hlavne na vacsie vzdialenosti ako 1.5m takze napr portrety su OK! Co sa tyka AF tak je rychly a tichy nema problem ani v servo mode a v pohode stiha aj sport, avsak je trochu na skodu to ze moj dslr v kombinacii s touto sigmou pravdepodobne trpi front focusom co sa prejavuje pri malych DOF a ze obcas sa AF netrafi co vo vyslednom meritku moze sposobit ze sa objektiv zda neostry. Nejde vsak o opticku vadu ako skor o mechanicku, kedy proste AF netrafi tam kde by som chcel a fotka je neostra. Kedze nemam dslr s moznostou micro adjustment, po prechode na novsie telo si jednoducho doladim AF. chromaticka vada mi tiez neprekaze kedze fotim do RAW tak je to sekundova zalezitost...

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    ...Na canon som cital uz viacej staznosti co sa tyka protisvetla a vyraznych odleskov a poklesu kontrastu, v tomto je sigma urcite lepsia. Aj 9 lamelova clona urcite napomaha super bokehu takze aj v tomto je lepsia ako canony 70-200 ktore maju 8 lamelovu. Ide hlavne o preferencie, kto chce 100% istotu a nezalezi mu na cene kupi si canon 70-200 f2.8 USM a neriesi kompromisy (pokial teda nechce fotit v protisvetle a nepotrebuje 100% bokeh). Kedze ja neplanujem dat za 1 sklo 1000eur tak som si zohnal spodruky za polovicnu cenu pouziteho canonu tuto sigmu a som s nou spokojny. Ked neberiem do uvahy CA ktora sa da lahko odstranit, slaby macro vykon ktory ani nepotrebujem a FF pri malom DOF ktory si kompenzujem manualne (napr f2.8 pri 200mm rucne ostrenie) tak je to dobre sklo za tu cenu. A kedze planujem prechod na novsie telo tak FF ma uz nebude dlho trapit takze si budem spokojne so 100% istotou fotit. Ak ma niekto sigmu podla mna sa prechod na Canon oplati iba za rozumnu cenu s podruky alebo ak si to sklo na seba dokaze zarobit.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (76)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram