FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist
Centrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.

Test fotoaparátu Nikon D300

17.12.2007 21:30 Michal Kupsa, FotoTest - Fotoaparáty digitální

Už v minulých recenzích digitálních zrcadlovek Nikon jsem se zmiňoval o funkci D-Lighting. U modelu D300 byl tento systém ještě vylepšen (a přejmenován na Active D-Lighting) o optimalizaci ve světlech i stínech a o možnost nastavení této funkce ještě před pořízením snímku, zatímco u předchozích variant bylo možné tuto funkci aplikovat až jako postproces – i když i tato možnost zůstala u D300 zachována. Funkce se mi opět osvědčila a to o něco lépe, než u předchozí verze. Užitečná je zvláště v situacích, kdy je snímek rozložen na velmi světlé a velmi tmavé partie. Ukázku použití si můžete prohlédnout ve všech třech úrovních na ukázkovém snímku č.28.

Obrázek č. 28

Obrázek č. 28

Obrázek č. 29

Obrázek č. 29

Obrázek č. 30

Obrázek č. 30

Obrázek č. 31

Obrázek č. 31

Další velmi zajímavou kapitolou je vestavěný blesk aparátu, jehož funkce jsou převzaty z modelu D200 a umí obvyklé režimy interního blesku, jako jsou redukce červených očí, synchronizace s dlouhými časy závěrky a to na první i druhou lamelu, nucený záblesk, zakázaný záblesk a také několik jejich vzájemných kombinací. Dále umí také několik dalších funkcí, které již nejsou tak úplně obvyklé, jako jsou korekce intenzity záblesku oddělené od korekcí základní expozice, blokace zábleskové expozice, zábleskový expoziční bracketing, stroboskopický režim (s volitelnou frekvencí, intenzitou a také počtem jednotlivých záblesků) a také režim modelingového světla, kterým si můžeme předem ověřit, jak asi bude scéna s bleskem vypadat, jaké bude její tónování a také rozložení stínů. Je toho tedy celkem dost ale stále ještě to není všechno, tou úplně největší lahůdkou je systém bezdrátového spouštění a ovládání externích systémových blesků. Použít lze jediný blesk nebo i 3 nezávisle nastavené skupiny bezdrátově ovládaných blesků. A nastavením aparátu lze ovlivnit i to, zda na snímku bude vidět i záblesk z interního blesku nebo pouze záblesky z dálkově ovládaných jednotek. Takovéto možnosti interního blesku jsou skutečně mimořádné a lze je označit za velký přínos. Rozmístěním několika externích blesků tak lze snadno vybudovat improvizované studio prakticky kdekoli.

Hodně mě také zaujala možnost uživatelské úpravy (doladění) zaostření. V menu aparátu si můžete nastavit něco jako korekci zaostření, kterou nastavíte odchylku od skutečně naměřené zaostřovací vzdálenosti - a to vpřed i vzad po dvaceti krocích. Například pokud fotíte pejsky na automatické ostření, tak systém zaostří na nejbližší bod, což je čumák a oči už mohou být na hraně nebo mimo hloubku ostrosti. Podobných situací může být samozřejmě víc a pokud tedy potřebujete posun autofokusu mírně vpřed nebo vzad, můžete na to použít tuto speciální funkci "AF Fine Tune". Ta se váže na konkrétní právě nasazený objektiv a předvolby lze uložit až pro 12 různých objektivů, přičemž si systém načte i jeho výrobní číslo a rozezná tak i několik objektivů stejného typu. V případě použití telekonvertoru lze nastavit a uložit zvlášť i různé varianty a kombinace.

Zajímavou vychytávkou aparátů Nikon je také možnost zásadního ovlivnění obrazu vložením uživatelské tonální křivky, kterému jsme věnovali samostatný článek Uživatelské tonální křivky Nikon, ve kterém jsou popsány jednotlivé možnosti a také linky na stažení přednastavených křivek. To je však funkce známá již od doby D100 a D70, stejně jako například vložení elektronického podpisu nebo komentáře přímo do Exifu jednotlivých snímků. Aparát disponuje také klasickou vícenásobnou expozicí do jednoho souboru a také post úpravu, kterou lze sloučit dva libovolné, již pořízené snímky. Snímky vybereme z náhledů a můžeme plynule regulovat míru jejich prolnutí. Originály přitom zůstanou zachovány a výsledek se uloží jako další verze. Zajímavé jsou také možnosti černobílého režimu s digitální simulací použití klasických filtrů pro černobílou fotografii.

Další zajímavou novinkou je systém optimalizace snímků Picture Control, který umožňuje snadné a přitom velmi detailní nastavení všech parametrů snímků. Výhodou je také fakt, že tento systém bude aplikován do všech nových digitálních zrcadlovek Nikon, které tak budou při stejných nastaveních produkovat stejné tonální parametry, což ocení zejména uživatelé více těl aparátů Nikon. V softwarech Nikon Capture NX a Nikon Camera Control Pro 2 lze nastavit vlastní uživatelská nastavení a ty pak aplikovat přímo do fotoaparátu.

Příslušenství, cena a závěr

Důležitým parametrem každé, nejen digitální, zrcadlovky je rozsah a variabilita celého systému dané značky. V případě Nikonu je to především velmi široká nabídka objektivů všech typů a cenových relací, jak již bylo zmíněno v kapitole o objektivech. K samotnému aparátu je velmi oblíbeným příslušenstvím například přídavný bateriový zdroj MB-D10 (snímek č.32), který umožňuje použití další Li-ion baterie EN-EL3e nebo osmi tužkových baterií. Lze použít také velkou Li-ion baterii EN-EL4e. Dalším oblíbeným příslušenstvím jsou externí systémové blesky. Nejvyšším modelem Nikonu je provedení SB-800 (viz. ukázkový snímek č.33) mimo jiné umožňující pokročilý systém bezdrátového dálkového ovládání pomocí vestavěného blesku aparátu a nebo pomocí speciální řídící jednotky SU-800. Velmi zajímavý je také systém bezdrátově ovládaných externích blesků SB-R200, kombinovatelných do zajímavých sestav - viz. ukázky č.34 a 35. Další bezdrátovou zajímavostí je rozhraní WT-4/4A, pomocí něhož lze aparát připojit k počítači, nebo rovnou počítačové síti. Fotoaparát pak lze dálkově ovládat a pořízené snímky ukládat rovnou do počítače.

Obrázek č. 32

Obrázek č. 32

Obrázek č. 33

Obrázek č. 33

Obrázek č. 34

Obrázek č. 34

Obrázek č. 35

Obrázek č. 35

Obrázek č. 36

Obrázek č. 36

Obrázek č. 37

Obrázek č. 37

Samozřejmostí jsou také drobné doplňky, jako úhlové hledáčky, dioptrické čočky, okuláry, kabely, externí zdroje a řada dalších drobností. V neposlední řadě je to také specializovaný editační software Nikon Capture NX s řadou unikátních funkcí, šitých na míru právě digitálním aparátům značky Nikon.

Součástí dodávky aparátu v setu s objektivem AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 G IF-ED je samozřejmě tělo aparátu s krytkou zrcadlové šachty. Dále objektiv s oběma krytkami, tvarovanou sluneční clonou a měkkým pouzdrem. Dále je to dobíjecí Li-ion baterie EN-EL3e s rychlonabíječkou. Baterie je osazena čipem, který ve spolupráci s aparátem dokáže zobrazit stav baterie v procentech, počet pořízených snímků od posledního nabití a celkový stav baterie v rámci její životnosti s případným upozorněním na opotřebení a doporučení zakoupení nové baterie. V praktickém nasazení měla baterie vynikající výdrž, i když o něco menší než u menších těl, jako třeba Nikon D80. Dále v balení najdeme AV a USB kabely, pěkný a pevný popruh kolem krku, krytku okuláru, krytku botky blesku, gumovou očnici a také velmi praktickou krytku LCD monitoru. V balení nechybí ani CD se základním softwarem View NX. K prvním předvánočním kusům přidává české zastoupení Nikonu také výborný editační software Nikon Capture NX, který se jinak běžně prodává pouze samostatně.

Zapomenout nesmíme ani na prodejní cenu, která je také velmi důležitým parametrem při výběru aparátu. Samotné tělo pořídíme již za cenu pod 48.000 Kč včetně DPH (12/2007). Set s objektivem AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 G IF-ED pak pořídíme za cenu pod 54.000 Kč. Cenu mohu označit za dobrou a to zvláště v případě cenově zvýhodněného setu. Dostaneme za ni špičkovou profesionální digitální zrcadlovku, která v kategorii aparátů s čipem formátu APS-C nemá mnoho konkurentů. Nicméně vzhledem k celkové situaci na trhu mohla být cena přeci jen i o něco nižší. Na druhou stranu jde o novinku a tak se cena jistě časem ještě sníží.

Závěrem si tedy ještě jednou shrňme základní výhody ale i nedostatky testovaného aparátu. K výhodám bych zařadit především vynikající obrazovou kvalitu, špičkový autofokus s rekordním počtem ostřících bodů, velmi kvalitní objektivy, zcela mimořádnou nabídku funkcí, velký LCD monitor s vysokým rozlišením, robustní mechanické provedení a také velký a jasný hledáček se 100% pokrytím. K nevýhodám patří spíše jen drobnosti v podobě absence indikace podexponovaných partií, absence zobrazení citlivosti ISO na LCD monitoru (ale přímo v hledáčku nechybí) a také nemožnost aktivace předsklopení zrcadla současně se samospouští.

Děkuji českému zastoupení, firmě Nikon CZ s.r.o., za zapůjčení fotoaparátu. Na jejich webových stránkách také najdete další, nejen technické informace. Zakoupené aparáty zde lze také zaregistrovat, což může být velmi užitečné při jejich ztrátě či krádeži. Značkový servis vám také v případě potřeby kdykoli a 10x zcela zdarma a odborně vyčistí snímací čip.

Fotografie pořízené tímto fotoaparátem již najdete v naší FotoGalerii.

Hodnocení

Článek má 10 hodnocení, průměr je 1.5.

Komentáře

Petr Lunak - Petr Luňák, 18.12.2007 0:22
Super recenze super fotaku.Uz setrim:)
Rodriges - Rodriges, 18.12.2007 0:45
No tak tohle je suprová mašina.
Lavička - Petr Lavička, 18.12.2007 8:31
Jak je řešena návaznost na staré objektivy Ais - fungují alespoň některé expoziční režimy a měření, případně indikace manuálního správného zaostření?
Podle snímků to vypadá, že prstenec na přenos clony do těla fotoaparát už nemá.
Je jasné, že pro nové modely DSLR jsou již Ais objektivy definitivně minulostí.
Ale v případě zvláštních ojedinělých objektivů - s jakým omezením se dají na recenzovaném fotoaparátu použít? PL
ywo - Ivo Stankuš, 18.12.2007 9:35
PL - pokud se nepletu je podpora starých skel, ať už očipovaných či ne, minimálně stejná jako u D200.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 18.12.2007 9:47
Petr: Presne jak napsal Ivo, mereni funguje i s MF objektivy ve vsech mericich rezimech a je tam i ten prstenec pro prenos clony, takze vse jak ma byt. Nicmene pro jeste vyssi presnost si muzes v menu zadat ohnisko a svetelnost toho MF objektivu a ulozit az pro 9 ruznych typu ....
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 18.12.2007 10:43
:)
vviteg, 18.12.2007 12:58
Super recenze. Ale neodpustím si malé rýpnutí ohledně věty "Rozlišení čipu je 12,3 efektivních Mpix...".
Takhle to vypadá, že na čipu je tucet nějakých efektivních megapixelů. Myslím, že by bylo lepší napsat "12 milionů efektivních pixelů".
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 18.12.2007 13:26
vviteg: Zapomel jsem jeste na korekci zaostreni, kterou jsem ted doplnil do kapitole o funkcích, tak jsem ti tam zrovna dal i ty miliony .... ;o)
Kamil - Kamil Moravec, 18.12.2007 13:27
- proč jsou v testu popisovány low-end seťáky, o kterých si tady člověk čte v recenzích už od d40???
místo toho mohl autor zmínit 14-24 a 24-70/2,8, který je zajímavou kombinací k tomuto tělu. (17-55/2,8 není pravé ořechové, škoda :(
- tak snad se už konečně povedl čip, lcd a hlavně AF. Po této stránce je D200 těžké zklamání, protože jinak je to na přestup ke canonu (nehledě na jeho lepší ceny :)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 18.12.2007 13:47
Kamil: Protoze jsou to objektivy urcene prave pro cip APS-C (DX) a to, ze se prodavaji v setu a ze je ma spousta uzivatelu jeste neznamena, ze nejsou kvalitni - konkretne 18-70DX je pro D300 dobrou volbou. Ty dva nové objektivy si nechávám až k recenzi D3 .... ;o)
admirall - Igor Šperka (admirall), 18.12.2007 14:53
No ked uz 17-55/2,8 nie je to prave orechove tak uz potom neviem... je to spickovy profi objektiv :)
-=Izak=- - Jaroslav Tvrdy, 18.12.2007 15:37
Vsechny Zoomy jsou na houby ;-)))
Jedine pevna skla !
Jinak 85/1.8 je super, 50/1.8 ujde, ale 50/1.4 je lepsi ... manualni 1.2 ;-)

I kdyz na reportaz a prirodu jsou zoomy praktictejsi.
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 18.12.2007 16:13
Pěkná recenze,super foťáčku,jsem rád,že už ho mám doma:-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 18.12.2007 17:48
Jaromír: Gratuluju, myslim ze ty jsi presne ten typ uzivatele, kteremu dokonale sedne hlavne novy autofokus. At se ti dari. Ahoj a dobre svetlo.
cc355 - cc355, 18.12.2007 18:01
Dobrá recenze, udělat k novému výrobku rozhovor s uživatelem, který focení rozumí a měl možnost výrobek odzkoušet v praxi, je výborný nápad.:-) myslím, že by si tento foťák přál snad každý...:-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 18.12.2007 18:52
Vojtěch: Dik, rozhovor byl napad prave pro oziveni a jsem rad, ze se libi. Bohuzel to nejde vzdycky, protoze ne vzdy je na to dost casu ....
Kamil - Kamil Moravec, 18.12.2007 18:55
admiral: až budeš moc porovnat, tak pochopíš proč DX17-55/2,8 není to pravé ořechové (17-35 je opravdu lepší), jediná jeho výhoda je větší rozsah.

kapsa: kvůli tomu, že to DX? to mě příjde takové divné :) Dle této logiky budeš muset zařadit "superset" DX18-55/3,5-5,6 i k plánovanému testu D3, protože ta s ním umí taky fotit ;)
sorry, ale v této třídě bych prostě některá skla nezmiňoval. Pokud mám 45-55000 na tělo + grip atd., tak mám i na lepší skla, která jsou důležitější než nový cmos ;)
PS: 18-70 beru na milost, ale 70-300VR už rozhodně ne - to je těžkej přešlap.
Kamil - Kamil Moravec, 18.12.2007 18:58
pro případné odpůrce zavržení 70-300VR, tak místo toho je x-krát lepší volba af80-200/2,8 (+ případný konvertor), cenou to je podobné a kvalitou nedostižné
Šuranyiste - Šuranyi V., 18.12.2007 19:49
Nečítal som niečo o režime živého náhledu s podporou autofokusu.Prečo?Recencia je dobrá.
Petr Lunak - Petr Luňák, 18.12.2007 20:09
Kamil Moravec : nova 80-200/2,8 stoji 14,5tis. Kc?Kde prosim vas?
Michal 21 - Michal Brejcha, 18.12.2007 21:06
Pan Kamil Moravec má vyloženě negativní myšlení, když se mu nepodařilo pomluvit jeden objektiv, tak začne s druhým. Řeknu to asi takto, myslím si, že recenze a fotoaparát jsou perfektní není co řešit, Nikon se vydal asi tou správnou cestou. Co se týče objektivů nevím proč by měli být špatné vzhledem k ceně jsou to vcelku podařené. Nechápu jak můžete porovnávat 70-300VR s af80-200/2,8 (+ případný konvertor). Jste asi mimo mísu nebo bambula, který neví o čem mluví a snaží se jen škodit. Všechny fotopřístroje, které v tom určitém čase vznikají mají nějaké drobné nebo velké vady (dá-li se to tak říci) nicméně u firem jako je canon nebo nikon (dnes asi už i sony) jsou fotoaparáty na velice slušné a celkem kvalitní úrovni. Vše je jen o penězích pokud si koupím, jako amatér nebo polo profesionál D300, tak myslím, že základní objektiv 18-70DX je velice slušný a v setu velice cenově výhodný. Pane Moravec jsem si jist, že všichni nemají tolik peněz, aby si koupili daleko dražší objektivy a ještě k nim za drahé peníze dokoupili konvektory atd..Přeji vám všem krásné světlo to proto abychom mohli používat naše LOW END objektivy.
-=Izak=- - Jaroslav Tvrdy, 18.12.2007 21:26
Ano,
17-55/2,8 je normal a 17-35 je lepsi, uz jenom z oblasti fyziky, cim mensi rozsah, tim vetsi sance to udelat kvalitne.

Ale na sirokacich jsou vsechny zoomy totalni smejdy, je sice pravda ze 17-35 je zajimave sklo, ale ja zase pujdu do pevneho. Kdyz porovnam vysledek pevneho skla na nezmensene fotce, tak i moje laicke oko vidi ten rozdil. Hlavne kdyz clovek zacina pouzivat vetsi clony (vetsi dira) s ND filtry misto zacloneni, tak je rozdil jeste markantnejsi.
-=Izak=- - Jaroslav Tvrdy, 18.12.2007 21:32
Ale taky jsem zacinal se zoomem ... tamron 28-75/2,8.
Je to pouzitelne, kdyz se to SW doostri ... pouzivam ho na foceni "reportazi" a kdyz se nemuzu pri foceni moc hybat.
Jinak me sklo se svetelnosti nad 2.8 nezajima a radeji mam jeste nizsi zahnizdil jsem v amaterske tride 1.8 nebot tam je jeste cena normalni.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 9:49
Kamil: Netvrdim, ze nemas kousek pravdy ale podstatne je, aby clanek pokryl co nejvetsi dil uzivatelu a 70-300VR se proda rozhodne vic jak objektivu 80-200/2,8. Nicmene nektere ukazkove snimky v plnem rozliseni jsou porizene 70-200/2,8 VR takze na sve si prijdou vsichni ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 9:54
Šuranyiste: Nectes pozorne, je to zmineno zhruba uprostred strany 2 a to vcetne moznosti pouziti lupy a bezdratoveho ovladani ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 9:58
Michal: Souhlas - a to hlavne ohledne toho objektivu 18-70DX, kterej se fakt hodne povedl. Navic oznacovat za "Low-end" objektiv s kovovym bajonetem, vnitrnim ostrenim, tvarovanou slunecni clonou, plnohodnotnym ultrazvukovym motorem a nekolika asferickymi a ED cockami - to je trosku ulet ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 10:07
Jaroslav: To s tou fyzikou a rozsahem uz dnes tak uplne jasne neni - teda alespon pokud rozdil v rozsahu neni skutecne markantni. Rady kvalitnich zoomu se pomalu ale jiste rozsiruji. Na druhou stranu ale souhlas, pevne sklo je porad pevne sklo. Snad jen skoda, ze Nikon jeste nezacal davat ultrazvukove motorky i do objektivu jako jsou treba 50/1,8 nebo 85/1,8 ....
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 11:50
no Igor 17-55 ma a ja mam zas 17-35 a fotil som aj na taky ako ma on, takze porovnat mozem. 17-55 kresli asi 5krat ostrejsie na digi tele, takze myslim, ze nie je o com. 17-35 je a ostane filmove sklo, s tym nikto nic nespravi.

k pevnym sklam - robil som si osobne testy pred kupou toho 17-35 a moj zaver:

20/2.8D - menej ostre (pri zaostreni na blizko som si vyfotil papilarne struktury na ruke, na normalne fotenie do dialky vsak skoda reci :(

24/2.8D - neostre vseobecne

18/2.8D - drahe, tazke a hmm, ako tak pouzitelne.

takze az tu niekto bude vynasat prime skla do nebies, vratane Kapsy, dost ma to udivuje.

mimochodom, porovnavat 80-200 AF je tiez sprostost. 70-300 VR kresli uplne krasne na to ze je to plastak.

kedysi som bol uchvateny objektivom 50/1.8. Potom som si kupil 70-200/2.8 VR a dnes rozmyslam, ako sa tej nepodarenej neostrej 50tky zbavit.

ludia, vy ani netusite o com pisete, ale vsetci ste naramne skuseni a mudri.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 11:52
este detail, testoval som si ich na svojom vlastnom tele D200.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 11:58
a neda mi... co sa sirokacov tyka (stravil som nad ich skumanim asi pol roka kym som nieco kupil) tak tie co som menoval su sice fajn, ale nie su dost siroke. co ine sa da este kupit?

14/2.8 od nikkoru alebo sigmy? ok, vtipne, ale neflexibilne a v predu to ma cocku ako popolnik, filtre iba nejake trapne gelove do zadu.

pripadne 20/1.8 od sigmy? ok, lacne (relativne) a Kimi tvrdi ze aj celkom pekne kresli na to, ze je sigma, ale to ma zas zavit v predu 88mm. Tiez mi to pride vtipne.

bavime sa stale o tom, ze stare sirokace nie su na digi dost siroke proste a co je viac, ani nekreslia nijak uzasne koli stavbe cipu.

No aj tak, hoci 17-35 je horsie sklo, som sa rozhodol drzat si liniu FF objektivov, lebo som bol presvedceny, ze Nikon to skor ci neskor urobi a hla, stalo sa, D3 je na svete.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 12:00
dalsie moznosti ako 12-24 nikkor ci 18-35... sklamanie na plnej ciare. som sa vobec cudoval, ze Nikon na to da svoje meno.

uz som ticho :P
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 12:57
Jozef: Ale Jozo, ja preci nic nevynasim do nebes a osobne jsem taky spis priznivec zoomu, i kdyz jak kdy a hlavne jak na co ....
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 13:13
to mi je jasne, ale tiez ti musi prist smiesne, ze niekto do debaty o sirokacoch z nicoho nic zapletie 85/1.8

mimochodom plne suhlasim s tvojou poznamkou o AF-S motorcekoch ktore chybaju pri mnohych sklach. Predpokladam, ze sa dockame pri obnoveniach niektorych z nich.
Petr Lunak - Petr Luňák, 19.12.2007 13:14
"kedysi som bol uchvateny objektivom 50/1.8. Potom som si kupil 70-200/2.8 VR a dnes rozmyslam, ako sa tej nepodarenej neostrej 50tky zbavit"

A neostra je kde prosim vas?Na F1,8?Ano, budiz, je treba si ale uvedomit, na co je tento objektiv urcen predevsim.Ma 70-200/2,8 VR moznost clony 1,8?Nema!
Nechapu jak nekdo muze neustale srovnavat hrusky s jablkama, jedine co maj spolecene je to, ze oboje jsou ovoce^_^
Zajimave je, ze dle testu na photozone vychazi na F2,8 ostrejsi prave ta padina, nez zmineny objektiv za 50tis., mimochodem testovane zrovna tak na D200;)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 13:19
Jozo, v jake debate o sirokacich ?? My tu puvodne mluvili o 70-300 VR a 80-200/2,8 .... ;o) Ale to je fuk, ja myslim, ze si rozumime. Navic je to stejne v podstate jedno - od toho je to zrcadlovka aby si k ni kazdy koupil to, co mu vyhovuje ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 13:28
Petr: Nerikam tak ani tak, vyslovene prime srovnani jsem mezi 50/1,8 a 70-200/2,8 nedelal ale laboratorni testy beru dost s rezevou a osobne se jim vyhybam - tim ale nerikam, ze ten tebou citovany je spatny. Spis mi jde o to, ze je dneska dela hodne lidi i redakci a prestoze se vsichni snazi je delat co nejlip, tak to kazdemu vychazi jinak a to obcas o hodne - a myslim, ze to neni jen tim, ze je nevyrovnana kvalita vyrobnich linek. Proste je neco spatne a tusim o co jde, nicmene by to bylo na hoooooooodne dlouhe vysvetlovani a navic to nemuzu uplne dokonale a exaktne dolozit ....
Petr Lunak - Petr Luňák, 19.12.2007 13:34
Kapsa : ten citat je ale nekoho jineho;)
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 19.12.2007 14:13
To Michal:Díky,snad příští rok pro mě nebude tak hektický,jako ten letoší a D300 si užiji do sytosti:-)Ke sklíčkům,70-200 f/2.8 VR je opravdu super objektiv,už jsem jich pár vyzkoušel a po počáteční nedůvěře v zoomy,jsem byl naprosto mile překvapen kresbou tohoto skla.Dokonce bych nezatracoval ani ten 70-300 VR,na to kolik stojí se domnívám,že špatný rozhodně není,sám nad ním docela uvažuji,jako o lehké cestovní variantě,ale ještě uvidím...
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.12.2007 14:31
Jaromír: S tim mohu jen souhlasit, 70-200/2,8 VR se Nikonu opravdu hodne povedl. Zkousel jsi i 200-400/4 VR ?? Ja bych rekl, ze je stejne dobrej ....
ywo - Ivo Stankuš, 19.12.2007 14:39
Mno, 70-300 VR té 70-200/2.8 VR konkurenci moc nedělá, s jakoukoliv verzí 80-200/2.8 se v tomhle rozsahu ohnisek ale klidně srovnávat dá a rozhodně nemyslím, že by ty staré zoomy byly jasnými vítězí takového srovnání. Největší optickou slabinou, ale nijak drastickou, toho "low-end" zoomu je až ohnisko 300mm, což mu lze při srovnání s 80-200mm objektivy jen těžko zazlívat :)
trojtečka - trojtečka, 19.12.2007 18:27
hoši roztrhejte si navzájem občanky a bude klid ;-)
Kamil - Kamil Moravec, 19.12.2007 19:43
mě už ji dávno sebrali a píšu z ústavu :)

jinak tady asi nemá cenu diskutovat, jelikož by to bylo na dýl (nejlépe osobně) a např. s kapsou bych se nakonec shodl - chápu jeho argumenty, ač odpovídá trochu jinak, ale už ho delší dobu pozoruju ;) měl jsem na mysli něco trochu jiného, ale nakonec se to pak zvrchne na jinou ligu...
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.12.2007 20:43
ano, asi som taky idiot, ze nerozonam fotenie na clonu 1.8 a 2.8

ale prosim ta, spamataj sa.
seriem na laboratorne testy a aj na zauzivane nazory o pevnych ohniskach.
ja vychadzam z vlastnych skusenosti.

tiez si vsetci uvedomte, ze novsie objektivy presli ovela dokonalejsim procesom vyroby.

skoda reci, jablka ci hrusky... mam to na haku a to vrcholne. ako povedla kupsa, zrkadlovka - tak si kazdy moze fotit cim chce.
pre mna za mna nech si nejaky debil kupi nikona a nasrubuje si na neho tamron.
ja si kupim jaguar a dam si nan plechove disky kolies, pride mi to rovnake ;)
cc355 - cc355, 19.12.2007 22:31
nějákej debil namotnuje Tamron... tohle je diskuze??? každej nemá peníze na nejlepší objektivy od Nikonu a i s Tamronem se dají udělat super fotky. Tak se přestaň laskavě navážet do normálních lidí. Myslím, že ti tady budou všichni vděční. Děkuji
Petr Lunak - Petr Luňák, 19.12.2007 22:38
bLondyn : co kdyby sis sebral svoje saky paky a tahnul i s jaguarem nazyvat debilama svoje spoluobcany a necpal se na CESKY server, kdyz sme tu vsichni pod tvou uroven, co ty na to?
Petr Lunak - Petr Luňák, 19.12.2007 22:42
cc355 : neber mu iluze, preci nepripusti, ze nejakej tamron bude opticky lepsi nez nikkor, za ktereho vyplaznul trojnasobek ceny tamrona:D
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 20.12.2007 8:00
Ale no tak panove, klidek - proc tolik agresivity ....
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 20.12.2007 9:10
To Michal:Zkoušel,ale nemám z něj žádnou fotku,ale je znát podle provedení,rychlosti ostření,že by to mohlo být hodně návykové sklo a že bude patřit ke špičce mezi zoom sklíčka:-)
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 20.12.2007 9:15
To Ivo:Máš pravdu,komkurencí pro tyto skla sice není,ale jakožto majitele předchozích verzí mě nadchnul,je to obrovský skok dopředu.Uvažoval bych nad ním jako doplněk k mojí 300f/2.8,ale stejně nevím jestli pro moje potřeby bych se nakonec nepřiklonil k pevné 180f/2.8.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 20.12.2007 9:49
Jaromir: Jo, jo - presne tak to je .... ;o))
I kdyz tva 300/2,8 je taky neco uzasnyho, musim si ji nekdy zkusit ....
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 20.12.2007 9:50
To Michal:Neboj,zkusíš:-)
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 20.12.2007 13:46
no kto ma peniaze na D300 by si mohol nasetrit aj na kvalitne sklo - tot moj nazor. Urcite kvitujem kombinaciu D80 + 300/2.8 nez D300 + 18-55 (aj ked financne sa to samozrejme porovnat neda).

a cesky server? pokial ja si pamatam, narodil som sa v CeskoSlovensku, z coho usudzujem, ze mam urcite naroky ;)
ywo - Ivo Stankuš, 20.12.2007 14:02
bLondyn - s formulací "no kto ma peniaze na D300 by si mohol nasetrit aj na kvalitne sklo" se určitě dá souhlasit, ale tvrdit že kdo kupuje Tamron je debil je hodně nešťastná věta.

Jinak Jaromíre, Nikkor 180/2.8 je výborný objektiv, ale právě Michal Kupsa mi ve fóru jednou nasadil brouka do hlavy se Sigmou 150/2.8, která je víc než obstojnou konkurencí opticky, mechanicky i cenově. Pokud uvažuješ o té 180ce, určitě se podívej i na tento hodně povedený objektiv.
Petr Lunak - Petr Luňák, 20.12.2007 15:08
"Odesilatel: Jozef Doboš (bLondyn)
Příjemce: Petr Lunak
Předmět: :D
Datum a čas: 20.12.07 13:27
odidem az ked ty sa naucis fotit, co chvilu potrva :D

chudak"


Intelekt predskolniho ditete, netreba dal komentovat.
Petr Lunak - Petr Luňák, 20.12.2007 15:48
"Už sa to tu úplne zvrhlo. Jeden druhému nadávate, posielate sa do čerta a označujete sa navzájom za snobov a podobne... však sa nikdy neuvidíte... veľmi by ma zaujímalo, kto z vás by si trúfol povedať to isté do očí s riskovaním dostania po hube. Občas mám chuť si udrieť aj ja. A verte mi, že by mi to dobre padlo."

To napsal ten pravy:D
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 20.12.2007 18:18
hehe, predskolniho ditete (poprosim preklad do Slovenciny) hovori kto? sovinista? :D
nedaj sa vysmiat
FotoPospa - Antonín Pospíšil www.FOTOPOSPA.cz (0), 20.12.2007 18:34
Je až neskutečné, jak se může zvrhnout debata o tak krásném stroji. Kluci, já vím, že ten foťák chcete, tak si ho kupte a hrajte si v tichosti doma. Bez urážek a výkřiků na veřejnosti. Mimochodem, děkuji za výbornou recenzi.
Petr Lunak - Petr Luňák, 20.12.2007 19:58
bLondyn : nerikal si nahodou, zi jsi se narodil v Ceskoslovensku?Bez radeji fotit na film ty sva umelecka dila, protoze jen to jsou pak prave fotografie a jen ty jim preci rozumis nejlip.Neztracej cas debatou s debilem co fotim tamronem na nikonu.Howgh.
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 20.12.2007 21:19
To Ivo:Jistá alternativa to je,obrazová zcela určitě,ještě bych si určitě vyzkoušel rychlost ostření:-)Jinak k foťáčku,vždyť o ten tady vlasně jde,z prvních zkušeností,že ačkoliv je LCD monitor u nového modelu věší,zdá se,že výdrž baterie je opravdu lepší.Též autofokus a 100% pokrytí hledáčku je opravdu velice příjemné.
Petr Lunak - Petr Luňák, 20.12.2007 22:28
Mno tak s tim sumem na tom D300 zas tak uzasne neni:/
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page18.asp
jurosik84 - juro paciga, 21.12.2007 0:20
super fotak tesim sa nan uz od jeho premiery...
Mal by som este 2 otazky na ktore som zatial nenasiel odpoved:
1.Aky dlhy cas zapisuje D300 data na CF kartu ak fotim dlhe expozicne casy,30s -a dlhsie(niekolko minut,polhodinu,hodinu)mam smutnu skusenost z D70..kde zapisovalo zhruba tak dlho..aka bola expozicna doba

2.Je D300 schopna merat expoziciu aj z inymi znackami cisto manualnych objektivov(prevazne starsich..Kiev,Carl Zeiss..a pod?)
alebo len cisto Od Nikonu?(na D70 som si ani neskrtol..mam vynikajuci zakladny objektiv 50mm.f/2..povodne z filmovej manualnej zrkadlovky Kiev 19..)
Za pripadnu odpoved velke DIKY :)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 21.12.2007 0:32
Juro: To s tim ukladanim je pravda, na D70 to pri hodne dlouhych casech ukladalo skoro stejne dlouhou dobu. Spis nez o ukladani slo ale o zpracovani obrazovym procesorem. Tohle me ale nejak nenapadlo, tak jsem to na D300 ani nezkousel. Jaromir uz ho ale ma, tak mu rekni, at ti to zkusi.
D300 meri expozici s cimkoliv - i bez objektivu.
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 21.12.2007 9:19
To Juro:Nevím jestli jsem tě dobře pochopil,protože já takto nefotím,spíš mi jde o čas úpně opačný,ale např.při expozici 30s,je expoziční doba 30s,což je jasné a zapisovací doba na kartu,no těžko říci,ale asi si udělám radost,snímek tam máš okamžitě zapsaný,používám Extreme4.
Petr Lunak - Petr Luňák, 21.12.2007 14:26
jurosik84 : nesouvisi nahodou ta ukladaci doba se zapnutou redukci sumu pro dlouhe expozice?
Kamil - Kamil Moravec, 21.12.2007 16:03
tak jsem zkusil ty dlouhé časy na d200, man.expozice 30s - bez redukce šumu uložení prakticky okamžitě (žádná prodleva) s redukcí šumu zpracování cca 15s (pak uložení okamžité)
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 21.12.2007 16:29
Také jsem měl zapnutou redukci šumu na normal a uložení bylo prakticky okamžitě.
Petr Lunak - Petr Luňák, 21.12.2007 16:56
Bobík : u klasicke redukce sumu prodleva nebude, ale pri zapnute redukci sumu pro dlouhe exp. casy uz rozdil bude, presne jak pise Kamil.
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 21.12.2007 17:34
To Petr:Jo tak to máš pravdu,pokud zapnu redukci pro dlouhé časy,zpracování trvá podobnou dobu jako nastavený čas expozice,tak to Juro nadšený nebude,je to podobné.Já podobné věci nepoužívám,takže je mi to fuk,ale rád jsem to pro někoho zkusil,děkuji Petře za upřesnění.
Kamil - Kamil Moravec, 22.12.2007 10:00
bobík (+ juro): zpracování s redukcí šumu pro dlouhé časy (30s) s d70 trvá 30s, s d200 už "jen" 15s a pokud je d300 opravdu rychlejší, tak to zvládne za např. 10s.
a tady (a podobné věcičky, jako je af) je právě rozdíl mezi d70(d40) a d200/300 a d2/d3. takže nadšený může být, ale bude si muset připlatit ;)
Bobík - Jaromír Kadeřábek, 24.12.2007 9:06
To Kamil:Podobné věci jsem nikdy ne svém fotoaparátu nevyužíval,ale najde se spousta lidí,co je využije.S D70,D80,D200 ačkoliv jsem je měl mě to zkoušet nenapadlo,s D200 je ten čas možný,ale u D300 se zapnutou redukcí je to opravdu ten samý čas,nicméně se to píše i v návodu.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 26.12.2007 18:15
Jaromir: Opravdu se to hodi jen malokdy ale daji se s tim delat zajimave experimenty. Ja napriklad zkousel treba fotografovat extremne dlouhymi casy pri mesicnim svitu. Clovek se u toho docela vyblbne a vysledky jsou fakt zajimavy .... ;o)
petrkor - Petr Koritina, 29.12.2007 12:49
Ad redukce sumu s dlouhymi casy - je vzdy stejne dlouha jako expozice, protoze se "foti" druhy snimek "tma", ktera se odecita od predchoziho obrazku. Tim se redukuje ruzna citlivost jednotlivych bunek pri extremne dlouhych casech (obvykle delsi nez 1s). A je celkem jedno, zda jde o zrcadlovky, nebo kompakty. Na tech to ale nejde obvykle vypnout a fotit treba ohnostroj se zapnutou touhle funkci je "uzasne". Proc nektere zrcadlovky zpracovavaji obraz jinou dobu (polovicni) je imho chyba v odhadu casu...., pripadne to bohuzel SW zkratili a resi to jinak.
petr__22 - Petr Beranek, 31.12.2007 12:06
Fotoaparat Nikon potrebuje k mereni znat clonu odcloneneho objektivu - proto u lepsich tel bud funguje prevod z MF objektivu nebo lze tuto hodnotu nastavit v menu. U D70, D50 a podobne je treba pouzit cip z libovolneho rozbiteho objektivu na Nikon a ten jakymkoliv zpusobem pripojit ke kontaktum bajonetu. Pak funguje mereni s jakymkoliv objektivem na Nikon. Jine objektivy funguji taky, ale u objektivu jine znacky nefunguje mechanicky prenos clony do tela (takze fotak nepozna o kolik je zacloneno) a mereni funguje jen pri te clone, pri ktere je nastaveno. Tedy pokud cip dejme tomu rika telu ze svetelnost je 5,6 a ja chci clonit na 8, musim pouzit korekci o 1 EV aby to spravne zmerilo pri clone 8. U MF Nikonu staci mit korektne nastavenou pouze clonu odcloneneho objektivu, zbytek obstara prevod do tela.
Kamil - Kamil Moravec, 1.1.2008 14:59
P.Koritina: kdes na tuhle BLBOST přišel???
Je pravda, že toto normálně nepoužívám, ale pro Bobík a Juro jsem zkusil 30s expozici a stopkama změřil zpracování a zapsání, jednotlivé fáze procesu se dají spolehlivě indikovat. Takže připouštím +/- 1s. Ale nevšiml jsem si, že by D200 vyfotila ještě nějakou tmu. Viděl jsi vůbec D-SLR??
A hláška "pripadne to bohuzel SW zkratili a resi to jinak" znamená co??
petr__22 - Petr Beranek, 2.1.2008 9:23
Tahle blbost je standardni funkce noise reduction - vyfoti snimek normalne, a potom udela jeste druhou expozici na stejny cas se zavrenou zaverkou (takze dostane cernou plochu s hotpixelama) a odecte od sebe prvni snimek a a ten druhy kde jsou jen hopixely. Obe expozice by mely byt stejne dlouhe. Takze se zaplou redukci by se mel snimek exponovat 2x stejne dlouho - podruhe se zavrenou zaverkou.
petr__22 - Petr Beranek, 2.1.2008 9:37
Tim softwarovym zkracenim myslel to, ze kdyz je expozice se zavrenou zaverkou vyrazne kratsi, tak se to nasledne zpracovava softwarove. U D70 a dalsich fotaku funguje redukce sumu skutecne tak, ze u 30s expozice ti udela jeste druhou 30s se zavrenou zaverkou a pak teprve ulozi vysledny soubor. Mam dojem, ze on DSLR nekdy urcite videl, ale ty nevis jak funguje redukce sumu :-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 2.1.2008 11:16
Petr: Presne tak. To ze novejsi fotaky to delaji rychleji je bud tim, ze novou expozici delaji kratsim casem a pak si to prepocitaji, nebo je i mozne, ze uz maji nejaky vzorek predem ulozen v pameti uz z fabriky ....
petr__22 - Petr Beranek, 2.1.2008 11:35
D200 ma dva druhy NR - pri ISO nad 400 a pri dlouhe expozici. Pokud je aktivovana jen prvni moznost, tak se to nemuze na case nijak projevit.
Kamil - Kamil Moravec, 2.1.2008 20:49
1) ano jsou 2 druhy nr, trvalý nad 400iso a pro dlouhou expozici - zde se asi přít nebudeme
2) tento systém dvojité expozice (pro dlouhé časy) asi ještě funguje u starších/levnějších modelů (není myšleno hanlivě, prostě je to asi levnější) a tím se odečítá šum, ok, beru
3) d200 na to má ale asic-lsi jednotku, kde už má tmu vyfocenou v paměti a pak ji odečítá a to zvládne za cca 15s.
když si připlatím za d2, tak tmu odečte rychleji :)
petr__22 - Petr Beranek, 3.1.2008 9:10
Spis bych to videl ze pocitaji s tim ze od 15s uz se dalsi pixely neobjevuji (takova NR u nekolikahodinove expozice by byla dost otravna).

Z vyroby to byt nemuze, casem se mohou dalsi hotpixely objevit a NR by pak nebyla moc ucinna.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.1.2008 9:28
Petr: Vetsina Nikonu ma maximalni delku expozice omezenou na 30 minut. Jinak hotpixely se objevit muzou ale i to by asi slo osetrit softwarove. Zkusit to zjistit, jak to teda doopravdy je ....
noik - Jaroslav Beňo, 7.1.2008 12:00
Michale...je pravda, ze na D300 nefunguje to klasicke infra dialkove ovladanie ako na D50,D80,D200 etc?? Ak ano, asi je to dost nevyhoda...akym sposobom je potom vyriesene odpalovanie okrem samospuste a drotoveho ovladania?
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 7.1.2008 17:29
Bohuzel je to tak - levne bezdratove ovladani ML-L3, ktere se pozivalo u D70, D80 a podobne, nelze na D300 (ale ani na D200) pouzit, tam se resi bezdratove ovladani jinak - pomoci jineho IR ovladace nebo pres Wi-Fi ....
noik - Jaroslav Beňo, 7.1.2008 18:46
Hm...no co uz...aj tak do neho idem, aj ked to bude urcite vyssia polozka...
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 7.1.2008 21:08
Jaroslav: Daji se ale za celkem slusny peniz poridit i neoriginalni dalkove radiove odpalovace, kterymi lze fotak ovladat az na nekolik desitek metru ....
noik - Jaroslav Beňo, 8.1.2008 9:19
Michal, ak by si mi vedel nejaky odporucit, bol by som ti vdacny :)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 8.1.2008 12:59
Neco najdes treba v nabidce Oehlingu ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 8.1.2008 13:01
Nwebo tohle : http://www.kaiser-fototechnik.de/en/produkte/2_1_produktanzeige.asp?nr=6159
*.NEF - vojkovsky.com, 8.1.2008 23:58
Jelikoz mam od vcerejska doma uz vlastni D300 a pred 3 tydny jsem mel pucenou testovaci verzi tak jen par poznatku :)

+precizne zpracovane telo!
+ergonomie výborna!
+nastaveni buttonu dle potreby
+3"LCD TFT opravdu spicka (srovnavam D70,D80,D200 co mi prosly pod rukama)
+nastavitelne vlastni profilove menu dle potreby
+ISO 100 - 6400 1/3 - 1/2 - 1 step to dela asi 30 moznosti .)
+3D 51 bodovy autofokus testoval jsem no proste, kdo nevyzkousi neuveri :) MASAKR .)

- MB-D10 nevyhoda pri pouziti baterie v tele + v gripu ze pokazde kdyz chcete nabit baterii v tele musite odsroubovat grip :) a upozorneni 8fps (7,5) lze pouze s baterii 8xAA nebo ENEL4A!!!!!
takze kdyz mate 2xENEL3E tak pouze 6fps!

- pri 14-bit NEF je snimani pouze 2,5fps ! pri 12-bit NEF je to tech 6 a vice .)

momentalne cekam na nikkor 24-70/2,8 tak ted momentalne jsem testoval tamrona 17-50/2,8 a zavery

pomer/cena/vykon bez debat BEST!

+zadna vule! kdyz jsem mel nikkor18-70DX tak ta mela relativni vykmit pri vysunuti 1mm na kazdou stranu, tamron se ani nehne.

+tamron tovarni zpracovani je lepsi nez treba nikkor18-70DX

+tamron rychlost AF +- stejne jeko nikkor18-70DX

+ kvalita obrazu vyborna i 2,8 me velmi mile prekvapilo .)

No kdo se chce na neco zeptat tak se ptejte, mam zitra zkousku takze neni moc casu na hrani :)

P.S. mam verzi D300 + nikoncaptureNX zdarma, coz se urcite vyplati jelikoz dany soft stoji kolem 4700kc s DPH. Jinak k D300 pekny 420str. manual je to pravda .)

Karel Vojkovský | vojkovsky.com
*.NEF - vojkovsky.com, 9.1.2008 0:03
Jo samozreme jsem testoval ISO 3200 NR HIGH, poslu pak vysledky. Mam i srovnani s D200 na 3200ISO .)

Jinak NR se da zvolit vcetne 800 - 6400 automaticky low-medium-high, vysledky me opravdu prekvapily !!!!
*.NEF - vojkovsky.com, 13.1.2008 14:53
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300A7.HTM
Petr Lunak - Petr Luňák, 22.1.2008 22:01
vojkovsky.com: ja bych se rad mrknul na nef na iso200 nejlepe s nejakym tmavsim ruznobarevnym rozostrenym pozadim, bylo by li mozne nekam nejaky takovy obrazek uploadnout.Predem moc dik.
.: - .;, 11.2.2008 19:14
Jozef Dobos> bez toho aby som kritizoval Vase fotky, vazne si myslite ze pri tom co fotite su rozdiely Vami spominanych objektivou relevantne ?
jurosik84 - juro paciga, 3.3.2008 14:35
Zdravim tak uz sa dva dni vytesujem z mojej novej D300..len tak mam napadlo nemala byt vyrobena v japonsku?na mojej je dole napisane: made in thailand...alebo D200 je made in japan?...len ma to zaujima lebo cely cas som bol v tom ze je to cista japoncina :)
*.NEF - vojkovsky.com, 3.3.2008 22:40
taky mam made in thailand, a myslim ze nema chybu :))))
v.rocker - vladarocker, 14.7.2008 14:12
Zatím si to myslím skoro také, psáno na pbase:
...
Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.
In my subjectivity as a human mind I agree with James. But don't merely listen to me. Look at the photos here compared to the photos of the D70 thru D40. I'm happily keeping my D50. Just looking at Pbase examples, the D300's color is just not natural. When it is not bland greeny-purple at normal saturation levels, at higher levels it is technicolor over-saturated. The preeminent Nikon commentator on the internet who states the opposite may be half color-blind and needs to see an optometrist, or maybe he's transgressed into a Nikon insider? And then in difficult lighting situations, I just cannot say I like the grain. Just too much digital smear, similar to what started slightly with the d200; and a disease in the insane point-and-shoot megapixel race. Or perhaps there is something wrong with my monitor or my own opti-cognitive processing. I am just a little tired of the kneejerk way the market is going. See also my comments 2nd and 3rd from the bottom.
.....
Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.
pavolphoto - pavolphotography.com, 30.7.2008 20:35
http://www.shop-com.co.uk/Nikon_D300_Body_NEW_only_163_519_99_when_you_trade_in_D200_!-88552733-109474841-p!.shtml?sourceid=309
PeterIvan - ° Peter Ivan °, 17.8.2008 16:04
dakujem za clanok. :)
pavolphoto - pavolphotography.com, 11.9.2008 0:30
Pri "nemožnost aktivace předsklopení zrcadla současně se samospouští" by som rad upozornil na funkciu d9-Exposure delay mode. Oddiali zaciatok snimania o 1 sekundu po predsklopení zrcadla, cim eliminuje otras.
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Cetrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.