FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Uživatelský test objektivu Sigma 100-300mm f/4 EX DG HSM

14.2.2007 8:00 Michal Kupsa, FotoTest - Objektivy

7. 420mm, f/8, čas 1/1250, ISO 200

7. 420mm, f/8, čas 1/1250, ISO 200

8. 420mm, f/5,6, čas 1/500, ISO 200

8. 420mm, f/5,6, čas 1/500, ISO 200

Hlavní výhodou tohoto objektivu je fakt, že pro výsledné nejdelší ohnisko kolem 400mm (u aparátů s čipem APS-C je to ekvivalent 600mm) je třeba telekonvertor x1,4 oproti telekonvertoru x2,0, který bychom pro stejný výsledek potřebovali u modelů 70-200/2,8. Výsledná minimální clona f/5,6 je sice v obou případech stejná, ale telekonvertor x1,4 má menší vliv na kvalitu snímků než telekonvertor x2,0. Použití telekonvertoru x1,4 si pak můžeme prohlédnout na praktických ukázkách z terénu na snímcích č.7 a 8. Z výsledků je zřejmé, že telekonvertor sice mírně snížil kvalitu kresby, nicméně je výsledek ještě pořád na vynikající úrovni. Pro optimální nastavení pak platí všechna pravidla uvedená při použití bez telekonvertoru, jen je třeba vzít v úvahu prodloužení ohniska koeficientem x1,4 a zvýšení minimální clony z f/4 na f/5,6.

9. 420mm,  f/11, čas 1/400, ISO 200

9. 420mm, f/11, čas 1/400, ISO 200

10. 600mm,  f/11, čas 1/800, ISO 200

10. 600mm, f/11, čas 1/800, ISO 200

Pokud by ale někomu ani takto dlouhé ohnisko nestačilo, tak může k tomuto objektivu použít i telekonvertor x2,0 čímž získá ohnisko 600mm, což je na zrcadlovkách APS-C ekvivalent již skutečně velmi slušných 900mm. Při použití tohoto telekonvertoru dochází také ke dvojnásobnému zvýšení minimální clony z hodnoty f/4 na hodnotu f/8. Vzhledem k vysokému clonovému číslu již ale nefunguje systém automatického ostření. Ten je k dispozici pouze při použití některých neoriginálních telekonvertorů (například některé typy Kenko či Soligor). Tuto kombinaci však příliš nedoporučuji, protože pro dosažení optimálních výsledků platí pravidlo, že nejlepší je vždy použít telekonvertor stejné značky, jako je použitý objektiv. Výrobce totiž optimalizuje optickou soustavu telekonvertorů právě pro optickou soustavu svých objektivů a jakýkoli kompromis dalších výrobců bývá i kompromisem kvalitativním. Optimální nastavení jsou pak opět přibližně stejná jako při předchozích variantách, pouze s tím rozdílem, že zde už se vyplatí i mírně přiclonit, zhruba na hodnotu f/11. Jinak je kresba ještě pořád výborná, nicméně použití dvojnásobného telekonvertoru je již přece jen znát. To je však nutná daň za výrazné prodloužení ohniska, které platí pro všechny objektivy bez ohledu na typ a značku. Praktické ukázky fotografií pořízených s tímto telekonvertorem si můžete prohlédnout na ukázkových snímcích č.9 a 10.

11. Telekonvertor Sigma x1,4 EX DG

11. Telekonvertor Sigma x1,4 EX DG

12. Telekonvertor Sigma x2,0 EX DG

12. Telekonvertor Sigma x2,0 EX DG

Zbývá ještě dodat, že moje snímky byly pořízeny starší verzí tohoto objektivu, bez označení DG. Snímky Petra Obony pak již byly pořízeny novější verzí s označením DG. Oba použité telekonvertory pak již byly typu DG. Rozdíl v obou verzích objektivu pak spočívá v mírně upraveném designu a hlavně v použitých antireflexních vrstvách čoček, které u novější verze minimalizují případné nežádoucí odlesky mezi čočkami a snímacím čipem aparátu. Optická soustava obou objektivů je ale jinak naprosto totožná.

Cena a závěr

Závěrečné shrnutí je celkem jasné - objektiv Sigma 100-300mm f/4 EX DG HSM celkem jasně potvrdil svoji velmi dobrou pověst. Optická i mechanická kvalita je skutečně na špičkové úrovni a všem zájemcům o fotografování dlouhými ohnisky jej mohu jen vřele doporučit. Pokud bych přece jen měl na něm najít nějakou tu mušku na kráse, tak pak jen snad velmi mírné snížení kresby při maximálním ohnisku a snad i lehké snížení kontrastu při silném, přímém a plošném protisvětle. Obojí však lze celkem úspěšně eliminovat přicloněním zhruba o jedno clonové číslo a také důsledným používáním sluneční clony.
Co se týče cenových relací, tak cena samotného objektivu se aktuálně (2/2007) pohybuje v běžných internetových obchodech kolem 32.500 Kč včetně DPH. Cena telekonvertorů je pak přibližně 5.500 Kč za telekonvertor x1,4 a cca 6.500 Kč za dvojnásobný telekonvertor. Za tuto cenu získáte opravdu špičkového pomocníka pro vaši tvorbu a zdůraznit musím i fakt, že v ceně je zahrnuta i účinná tvarovaná sluneční clona a praktická polstrovaná brašna - tu dostanete i k oběma telekonvertorům. Pokud vás zajímají i další technické detaily a specifikace, tak je najdete v češtině na internetových stránkách společnosti Hama, která je výhradním dovozcem značky Sigma do České Republiky.

Za spolupráci, konzultaci a poskytnutí fotografií děkuji Petru Obonovi

Hodnocení

Článek má 11 hodnocení, průměr je 1.5.

Komentáře

laco - Laco K., 14.2.2007 9:39
poučné, dotaz : je veľký rozdiel v TK medzi týmto a Sigmou 70 -300
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 9:58
Laco: To rozhodne ano a vyrazny - a to jak opticky, tak i mechanicky ....
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 14.2.2007 10:09
Tento objektiv Sigma 100-300/F4 EX mam, sice starsiu verziu bez DG ale to je to iste. JE to naozaj vynikajuci objektiv, rozdiel medzi nim a Sigmou 70-300 je velky, hlavne na 300mm konci co sa tyka aberacie a ostrosti. Co sa mi na tomto objektive paci je vynikajuce zvladnute protisvetlo na rozdiel od Sigmy 70-200/2.8 EX ktora ho zvlada velmi spatne.
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 14.2.2007 10:10
v teste mi chybaju nafotene testovacie obrazce, ktore dokazu o objektive povedat najviac co sa tyka ostrosti a aberacie, velmi dobre by bolo ukazat kvalitu pri pouziti s telekonvertormi, taktiez zabery so slnkom.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 10:38
Stefan: Testu s obrazci je plny web a je dost lidi kterym obrazce moc nerikaji, ja nejen proto (duvodu mam vic) davam prednost ukazkam s realnymi fotografiemi z terenu ....
jbzl - Stano Dubik, 14.2.2007 10:39
Dik za clanok, myslim ze po jeho precitani som sa uz definitivne rozhodol...
michyz - Jiří Míchal / www.jmichal.cz, 14.2.2007 10:41
Přesně tak, nějaký obrazce si najdeš na netu, jsem též pro reálné fotky.
Jinak tento objketiv vlastním, táktéž ve starší verzi bez DG a jsem s ním docela spokojen, jen by mohl být o něco lehčí.Používám jej také občas s kenkem 1,5 a zde už je obraz trošku měkčí, jinak přemýšlím nad koupí sigmy 2x, ale nebude potom už obraz v hledáčku příliš tmavý na nějaké to ruční ostření(požívám 350D)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 10:50
Stano: Myslim, ze nebudes litovat ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 10:53
Jiri: Jiste - pokud pouzijes x2,0 konvertor, tak ti obraz ztmavne a 350D ma pomerne maly, tmavy hledacek ale nemusel by to byt zase az takovy problem, pokud budes brat v uvahu pocasi a vyrazet na "lov" pri aspon prumernem svetle ....
oliver - oliver, 14.2.2007 11:42
Článek mě velmi potěšil, jelikož jediné co mě ještě dělí od toho,abych i já vlatnil toto sklo je ndostatek financí. Nicméně našel jsem firmu v Hong Kongu, která jej prodává asi za 500liber( což je nějakým 21000Kč) s poštovným 60liber (což je nějakých 2500Kč), takže je cena o dost nižší. Za článek patří autorům mé velké díky!!!
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 11:45
oliver: Dik, to jsem rad, ze se clanek libi. Nezapomen ale pri dovozu na clo a DPH + problematicky servis, nemusi se to az tak vyplatit ....
oliver - oliver, 14.2.2007 11:59
no jo, na to jsem nepomyslel. jakže je to s tím CLem??
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 12:37
Oliver: Podminky jsou ted prisnejsi nez driv a za kazdy podobny dovoz dnes zaplatis nejen postovne ale i clo a hlavne 19% DPH ....
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 14.2.2007 13:05
Na to ze sigma je to naozaj slusna kresba, aj ked s konvertorom uz poslabsie. Skor ma prekvapil skaredy digisum D70, ale to je odveci :)

K hmotnosti len tolko, ze 1.5 kg objektiv sa da slusne zvladat, a ked vezmem do uvahy, ze ja niesom ziaden rambo (mam 180 vysku a 65 kil aj s topankami) tak prehlasujem, ze sa da v poho fotit aj bez stativu. Ruky zacnu boliet asi tak po hodine agresivneho fotenia.

pekny clanok Kapsa, dik za foto v plnom rozliseni.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 13:19
Jozef: Ja dik, jsem rad, ze se ti clanek libi.
Jinak me hmotnost vyhovuje ale ja mam idealni miry - 2m, 100kg a 12 noha .... ;o)))
michyz - Jiří Míchal / www.jmichal.cz, 14.2.2007 13:22
jinak ještě k objektivu, asi by k nemu meli standartne dodavat jinou stativovou objiimku, protoze ta co tam je des, objketiv se za ni neda chytit a manipulace s nim je tak docela spatna.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.2.2007 13:35
Jiri: Jako prislusenstvi se da dokoupit jina a podstatne vetsi. Me ale stavajici vyhovuje - je kovova a neni moc velka, takze nezabira misto v baglu. Na drzeni ji nepouzivam - drzim samotny objektiv, ktery je do ruky akorat ....
Trhač - Leoš Suchánek (Trhač), 14.2.2007 13:55
Tak, tak, i já jsem slyšel jen chválu na toto "sklíčko"... Rád bych ho někdy zkusil na Minoltě a případně porovnal se 100-300 APO, které se mu údajně v kresbě PODOBÁ...
Morlor - Martin Myška ¦morlor.net¦­­­­­, 14.2.2007 19:07
Michale dik pekny clanek i sklo mej se :)
peša - Petr Vávra, 14.2.2007 21:05
To je fakt náhoda dnes mi ho přivezli z Oehlingu, je to fakt kus železa, proti mému Tamronu 70-300 se to nedá srovnat, doufám že stejný rozdíl bude i v optické kvalitě. Pořídil jsem si na něj pistolové pouzdro od Tamracu, vejde se tam i s TC1,4x jen tak tak, myslel jsem že sním budu běhat po horách abych ho měl po ruce, hmm tak nevím asi se dost pronese.
Tomatito - Tomáš Rak (tomatito), 14.2.2007 23:27
clanok fajn..mal som moznost s tou sigmou fotit ..je to fakt dost velka tyc..inak musism povedat ze tie fotky s tym telekonvertorom su doost zufale..a o tom krasnom nikonackom sume ani nehovorim radsej :)
gore - omar gore, 15.2.2007 5:30
Pouze si dovolím upozornit autora, že sluneční clona na obrázku- HB-17 patří k objektivu Nikkor AF-S 80-200/2,8.-)
Pagi - Karel Pagačík, 15.2.2007 9:45
Včera jsi mohl vidět,že sigma 70-300 na A4 není zas tak úplně špatná.Pokud budeš mít zase cestu do Karlína přines papírové.Podle ukázek v plném rozlišení je tento objektiv opravdu o kus dál.S konvertorem už je to horší,s 1.4x to ještě jde,ale dvojkový už bych nepoužíval.U obrázku 7 i přes vysokou clonu se nepodařilo zaostřit přesně na oko.Z toho jsem vždy rozčarovaný,ale stává se to.Bezva článek i fotky,mám o čem přemýšlet,ikdyž váha 1500g je festová :)
Karel
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.2.2007 9:51
omar: Mas pravdu, asi jsem prohodil obrazky, dik za info.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.2.2007 9:59
Karel: Ja nerikam, ze Sigma 70-300 je spatna ale 100-300/4 je proste lepsi, i kdyz samozrejme taky podstatne drazsi. Jinak dik, byl to vcera prijemny vecer a priste urcite donesu i fotky na papire - snad se mi podari dovlacet i neco 60x40 ....
Martin H. - Martin Holek (martinholek.com), 15.2.2007 10:45
Fajnovej článek, Michale! Musím uznat, že na fotkách bez telekonvertoru mě tohle sklíčko docela nadchlo. S telekonvertory to už je horší, ale to se dá čekat. Jen mě trochu zarazila ta část o konvertorech jiných značek. Třeba na starší Kenka jsem slyšel jen samou chválu (Čárlí má s ním tady v testu fotku s CZ Sonnar 400/4 MC a nevede si podle mě vůbec zle). Myslíš, že by bylo možný udělat někdy v budoucnu srovnání telekonvertorů v praxi? (já to samozřejmě udělat nemůžu, protože Předseda by mě zabil...:-D )
Martin H. - Martin Holek (martinholek.com), 15.2.2007 10:46
CZ Sonnar 300/4 MC samozřejmě :-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.2.2007 11:10
Martin: Dik, jinak ja jsem z neho taky nadsen - opravdu potvrdil svou dobrou povest jednoho z nejlepsich zoom teleobjektivu. Jinak je to ale s temi telekonvertory dost tezky a realny srovnavaci test je v podstate neproveditelny, protoze vzdy zalezi na konkretni kombinaci konvertor/objektiv, takze v kombinaci s nekterym objektivem muze byt konvertor vyborny ale s jinym zase slabsi a pritom jde porad o jeden a ten samy. Prave proto doporucji volit vzdy originalni konvertory, protoze tam se da predpokladat vzajemna optimalizace ....
Martin H. - Martin Holek (martinholek.com), 15.2.2007 11:21
Souhlas, ale možná právě proto by nemuselo bejt špatný časem někde zapůjčit konvertor jiný značky a doplnit sem srovnání. Třeba by se mohlo ukazát, že pro tenhle objektiv se víc hodí jinej nebo taky ne.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.2.2007 12:52
Martin: Teoreticky ano ale nemyslim, ze by Soligor ci Kenko davali lepsi vysledky nez originalni konvertory. Navic tyhle znacky je temer nemozne sehnat na zapujcku ....
obonsky - obonsky, 15.2.2007 13:18
Ahoj Michal, pekny clanok. Uz som sa nan dlho tesil.
K tym konvertorom mam jednu poznamku - skusal som tuto Sigmu s konvertorom Kenko 1.5x MC a na D70-ke mi tako kombinacia vobec nefungovala, ani spravne meranie, ani AF. Neviem, ci je nejaky rozdiel (okrem antireflexnych vrstiev), medzi starou verziou Kenko 1.5x SHQ a touto MC.
Ku konvertoru Sigma 2x - skusal som aj zalepenie pinov, ale AF nesiel. Kombinacia oboch sigmackych konvertorov kupodivu AF umoznovala, ale kvalita uz bola pomerne mizerna.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.2.2007 13:26
Peter: Diky za doplnujici info, zvlastepak tak kombinace obou konvertoru je fakt zajimava, to musim nekdy zkusit. ;o))
mholub - Michal Holub, 18.2.2007 22:14
Skvělý článek, rozhoduji se mezi tímto sklem a 70-210. Zajímalo by mě hodnocení té kratší sigmy s prodlužovátkem 1,4 a recenzovaného skla. To kratší sklo + 1,4 mi přijde mnohem univerzálnější...ale co kvalita kresby??
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 19.2.2007 9:37
Michal: V soucasne nabidce zadny 70-210 neni ale predpokladam, ze mas na mysli 70-200/2,8. Ten je asi skutecne univerzalnejsi ale ma zase kratsi ohnisko, takze jde predevsim o primarni vyuziti. Opricka kvalita je cca stejna - tedy vyborna ....
mholub - Michal Holub, 19.2.2007 21:23
Nj, sem se spletl :)
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 22.2.2007 7:28
mam tento teleobjektiv a k nemu telekonvertor
Kenko 1.5x SHQ a funguje to vyborne, kvalita slusna,
myslim ze lepsia ako Sigma 70-200 s 2x telekonvertorom
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 22.2.2007 9:57
Stefan: Dik za info. Nezkousel jsi nahodou i Kenko x2,0 zda funguje AF ?
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 23.2.2007 11:37
Michal: to som bohuzial neskusal, nemam odkial pozicat, ale co som cital na nete kvalita s Kenko 2x
je dost slaba
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 23.2.2007 14:32
Stefan: Dik za info, to jsem tusil, asi pujdu do originalu ....
PiiTii - PiiTii, 25.2.2007 13:34
Clanek potesil :-) koupil jsem v zime a uz se tesim na cvakani. Jinak potvrzuji mekci kresbu na konci a v prostisvetle brutalni ubytek kontrastu. Jinak z tech much jeste zdvojene objekty v rozostrenem pozadi-nekdy-nemate s timto nekdo zkusenost??? Jeste musim koupit TC 1.4, ty 300 fakt nestaci a myslim, ze s timto TC to bude ok...
Rasputin - Sergej Rasputin, 28.2.2007 9:57
Michale, pekný článok... Nevieš či niekde neexistuje porovnanie s C EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM ? Mal som v pláne kúpiť si tento objektív, no po prečítaní tohoto článku už váham. Ide mi najmä o kresbu samotného objektívu, príp. v spojení s telekonvertorom u oboch týchto objektívov. Ktorý je podľa teba lepší ? Díky za odpoveď.
Pedroz - * * PEDROZ * *, 4.3.2007 18:07
Ahoj Michale, předem ti chci poděkovat za pěkný článek. Ale zároveň jsi mi o něco stížil život ;-) .
V následujícím měsíci si chci koupit nějaký teleobjektiv. Vzhledem k tomu že mě focení neživí tak nechci vrážet do toho příliš peněz, ale na druhou stranu zase nejsem tak bohatý abych si mohl kupovat levné věci. Přemýšlím o 70-200/2,8 Macro + TC 1,4x nebo TC 2x a nebo druhá verze je toto 100-300/4 + TC4x.
Četl jsem již že se někdo na to ptal, ale co by jsi mi doporučil? Chci to na sport, zvířata, portéry, atd.
Děkuju za radu. Přeji pěkný den a mnoho pěkných podobných článků
pamo - Markii, 8.3.2007 23:57
asi uz bylo vse napsano , takze vzhledem k tomu ze ma tento objektiv tak muzu rict jen to ze kdo si ho poridi urcite bude spokojeny , jen mala poznamka , jedinou vyhradu bych mel k tomu ze objektiv pri horsim svetle nebo malo kontrastnim pozadi obcas preostri tam a zpet a zustane "viset" az do dalsiho namacknuti spouste , nicmene zvyknul jsem si docela na manualni ostreni , takze jinak absolutne bez vyhrad , je opravdu vynikajici / foto treba zde
http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=262957&gal=photo
Smok3r - Smok3r, 9.3.2007 11:12
tak presne na tenhle kousek sem nedavno koukal v mem oblibenem obchudku a cena nekde okolo £500 coz mi prijde o trosku levnejsi nez uvadite tady.Tak se jen rozhodnout novehou Kita nebo lens..babo rad
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 25.3.2007 22:58
Pedroz: Kombinaci 70-200/2,8 + x2,0 dosahnes stejne ohnisko jako 100-300/4 + x1,4 pouziti slabsiho konvertoru vsak ziskas vyssi kvalitu, takze doporucuji spis druhou variantu ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 25.3.2007 23:00
Pavel: To obcas delaji vsechny objektivy a dost i zalezi na konkretni kombinaci s telem ....
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 11.5.2007 8:06
Testy Sigma 100-300/F4 EX , aj s TC Kenko Teleplus 1.5x SHQ:

http://www.deesko.ic.cz/thumbnails.php?album=16
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Centrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.