FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Uživatelský test objektivu Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM

29.11.2006 8:00 Michal Kupsa, FotoTest - Objektivy

Optická kvalita a práce s objektivem

Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM dosahuje skutečně mimořádných optických kvalit. Samozřejmostí je špičková kresba, ostrost a již zmíněné vysoké zvětšení. To je ideální především pro hlavní určení tohoto objektivu, kterým je detailní makrofotografie. Jako ukázka nám poslouží ukázkové snímky č.3 a 4, na kterých jsou tyto aspekty velmi dobře patrné. Oba snímky si pro lepší posouzení můžete stáhnout v plném rozlišení. Pořízeny byly oblíbenou digitální zrcadlovkou Canon EOS 20D a jejich autorem je vynikající fotograf Vladimír Joska, který se specializuje mimo jiné právě na makrofotografii a jehož snímky jistě dobře znáte z naší FotoGalerie. Objektiv ale lze, jak již bylo řečeno v úvodu, také velmi dobře využít ve všech případech, kde je nedostatek světla, jako střední světelný teleobjektiv. Mě osobně se například velmi osvědčil při fotografování koncertů. Na většině koncertů je sice většinou možné bez problémů fotografovat, ale aktéři většinou trvají na tom, aby fotografování probíhalo bez použití blesku. To je pak vysoká světelnost opravdu velmi důležitá a s tímto objektivem pak lze fotografovat i velmi slabě osvětlené a tmavé scény. Ukázkou je snímek č.5, na kterém je snímek Roberta Křesťana z koncertu kapely Druhá tráva, kde je většinou osvětlení spíše slabší. Navíc je snímek pořízen ve skutečně velmi tmavé části scény. Fotografii si pro lepší posouzení můžete opět stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 5

Obrázek č. 5

Obrázek č. 6

Obrázek č. 6

Dalším možným využitím je již také zmíněná portrétní fotografie. Vzhledem k ohniskové vzdálenosti je objektiv vhodnější spíše k detailnějšímu portrétu. Bohatě ale opět zužitkujeme především špičkovou ostrost, která si v ničem nezadá se specializovanými portrétními objektivy. V případě nutnosti velmi přesného zaostření také využijeme ultrazvukový motor ostření, díky kterému můžeme případně manuálně doostřit bez nutnosti přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením. Řada portrétních fotografů stále používá filmové aparáty a nebo digitální zrcadlovky s velikostí snímacího čipu stejnou, jako filmové políčko. Právě tito fotografové jistě uvítají fakt, že objektiv lze bez problémů použít i na tyto aparáty a že vysoká obrazová kvalita je i v okrajových patriích obrazového pole. Jako ukázku jsem použil běžný studiový portrét (ukázkový snímek č.6), nasvícený studiovými světly a pořízený právě špičkovou studiovou digitální zrcadlovkou Canon EOS 1Ds Mark II. s velikostí čipu shodnou s rozměrem filmového políčka. Snímek si opět můžete pro lepší posouzení stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 7

Obrázek č. 7

Obrázek č. 8

Obrázek č. 8

Obrázek č. 9

Obrázek č. 9

Obrázek č. 10

Obrázek č. 10

S těmito zrcadlovkami s čipem formátu filmového políčka lze ale také samozřejmě pořizovat bez obav makrofotografie. Ukázkou nám budiž opět snímek Vladimíra Josky (ukázka č.7), tentokrát pro změnu pořízený digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D. I zde je patrná vynikající ostrost, ale také příjemně rozostřené pozadí, které bylo dosaženo vhodně zvoleným pozadím s dostatečným odstupem od hlavního motivu i při relativně vyšší cloně f/6,3. Právě bokeh a pěkně rozostřené pozadí je další předností tohoto makroobjektivu. Snímek si opět můžete stáhnout v plném rozlišení. Pohodlnou práci s velkým rozsahem hloubky ostrosti si můžete vychutnat například i při kreativnějším fotografování velmi jemných detailů s využitím protisvětla, jako například na ukázce č.8. Snímek byl tentokrát pro změnu pořízen reportážním fotoaparátem Nikon D2Hs s nižším rozlišením pouze 4 Mpix a můžete si jej opět prohlédnout i v plném rozlišení. Možnost většího odstupu od fotografovaného objektu ocení jistě nejen fotografové vážek a to především proto, že si při práci z většího odstupu nevyplaší fotografovaný objekt. Ukázkou budiž další snímek Vladimíra Josky na ukázce č.9, pořízený aparátem Canon EOS 20D. Podobné snímky lze ale bez omezení pořizovat i nejlevnějšími amatérskými zrcadlovkami, jako například Nikonem D50, jehož rozlišení 6Mpix v kombinaci s vysokou ostrostí objektivu bohatě stačí i na velké zvětšeniny.

Kresba objektivu je vynikající při všech clonách, i když samozřejmě úplně nejlepší je, jako u všech objektivů, někde zhruba ve středu celého rozsahu. Rozdíl je ale velmi nepatrný a snad krom nastavení na plné odclonění při f/2,8 téměř neznatelný. Bokeh i rozostření pozadí jsou také vynikající. Chromatická aberace je také téměř nulová a může se vyskytnout pouze v extrémních případech při velmi nízké cloně. Totéž platí i pro vinětaci a to navíc pouze při použití na filmovém těle nebo na digitální zrcadlovce s formátem čipu stejným, jako je formát filmového políčka. Na aparátech s čipem formátu APS-C je vinětace prakticky nulová v celém rozsahu. Sférické zkreslení objektivu je pak opět nulové a to při jakémkoli využití objektivu.

Obrázek č. 11

Obrázek č. 11

Obrázek č. 12

Obrázek č. 12

Poslední snímek (č. 12) je opět k dispozici zcela bez úprav. Je exponován pomocí fotoaparátu Nikon D40.

Cena a závěr

Velmi důležitým parametrem, který rozhodně nelze opomenout je prodejní cena objektivu. Ta se v současné době (11/2006) pohybuje reálně kolem 18.000,- Kč včetně DPH. Vzhledem k obecným cenám makroobjektivů ji lze považovat za vynikající, protože za tuto sumu získáte špičkový objektiv s rozsáhlými možnostmi využití a vzhledem k výbornému mechanickému provedení i s trvalou hodnotou. Také případný přechod z aparátu s čipem APS-C na formát čipu velikosti filmového políčka nebo s ohledem na využití na filmovém přístroji není nijak omezující. Optická i mechanická kvalita je opravdu výborná a nenapadá mě skutečně nic, co by se tomuto objektivu dalo vytknout. Snad jen nepatrné drobnosti v podobě absence hloubky ostrosti nebo provedení krytky, kterou nelze manipulovat při nasazené sluneční cloně. Na obranu výrobce však lze také uvést, že by se na trhu brzy měl objevit nový typ krytek, který tento nedostatek eliminuje a případně to lze také řešit koupí jiné krytky. Také absence stupnice hloubky ostrosti je omluvitelná, protože by musela být vzhledem k rozsahu clony a zaostřitelné vzdálenosti opravdu pouze velmi orientační, případně velmi složitá.

Objektiv mohu vřele doporučit především pokročilejším uživatelům, které jistě doslova nadchne. Jde o vůbec nejlepší makroobjektiv, který jsem měl možnost vyzkoušet (a vyzkoušel jsem téměř všechny, které jsou v současnosti na trhu). Vhodný je vzhledem ke své univerzálnosti ale i pro začínající uživatele, kteří mají zájem dále rozšiřovat své zkušenosti a fotografické umění. Je však nutno počítat s tím, že začínající uživatelé si budou muset na objektiv zvyknout a naučit se s ním pracovat a využít všech jeho možností. Rozšíří si tím však své obzory a jistě nebudou litovat vynaložené investice.

Za konzultace a poskytnutí části ukázkových fotografii děkuji svému kolegovi a skvělému fotografovi Vladimíru Joskovi.

Podrobnější technické informace a specifikace najdete na hezky provedených speciálních stránkách věnovaných objektivům Sigma společnosti HAMA spol. s r.o., která Sigmu zastupuje v České Republice.

Zde si můžete stáhnout návod k obsluze v češtině.

Hodnocení

Článek má 7 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

mholub - Michal Holub, 29.11.2006 9:35
Objektiv jsem si před pár dny koupil a dnes jsem ho dostal do ruky. Jak již bylo napsáno, mechanická konstrukce je perfektní, kvalitu obrazu jsem příliš neměl možnost otestovat, ale už se těším. Jedinou vadou objektivu je, že tělo (D70s) je moc malé:).
Taky je třeba dávat pozor na to, že při zvedání foťáku a obyčejné manipulaci (tj. ne focení) musíte chytat za objektiv - mám obavy, že bajonet by tu námahu nemusel časem vydržet.
culain - David Hruska, 29.11.2006 9:40
Presne o tomto objektivu uvazuji, chtel bych se zeptat jak je to se svetelnosti pri ostreni na na kratke vzdalenosti, kratsi nez jedem metr, dekuji
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 9:41
mholub: Prave proto je u tohoto objektivu ta stativova noha, aby nebyl prilis namahan bajonet. Nicmene zase tak vazne to neni a pokud s tim nebudes vyslovene mavat, tak to bajonet s prehledem vydrzi - jsou i daleko vetsi a tezsi objektivy ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 9:43
culain: Svetelnost je stabilni v celem rozsahu ostreni f/2,8 ....
michyz - Jiří Míchal / www.jmichal.cz, 29.11.2006 9:44
světelnost je konstatní, takže 2,8
Briancon - Richard Melichar, 29.11.2006 10:18
Dobrý den všem,
objektiv mám už rok a půl a jsem s ním velmi spokojen. Stavba, jednoduchá manipulace, světelnost, příjemný bokeh... Super sklo nejen na makro.
Nicméně v rámci objektivity několik poznámek - v celém rozsahu není HSM zaostřování až tak rychlé, jak by si člověk přál, zvláště pokud např. "honíte" letící vážku a zaostření ujede mimo, můžete lovit zaostření pekelně dlouho (subjektivně bych řekl, že SWM je lepší). Někdy se také zaostřování "zasekne" kdesi mimo a nejeví snahu trefit se správně. Velké problémy s ostřením jsou u makra, po krátkých peripetiích ostřím prakticky vždy ručně - tady je ale ohromná výhoda: Sigma se báječně ovládá a "je skrz ni výtečně vidět".
mholub: spíše bych řekl, že chycením za objektiv bajonet šetříte, protože váha většiny těl je menší než tohoto objektivu.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 10:26
Briancon: Tva slova mohu vicemene potvrdit ale je to spis dano tim, ze je treba velmi presne zaostreni, coz muze byt nekdy problem. V urcitych situacich s tim maji problem vsechny makroobjektivy v rezimu automatickeho ostreni. HSM je ale stejne velkym prinosem a pokud to srovnam s ostatnimi makroobjektivy (nema smysl to srovnavat se zakladaky nebo teleobjektivy - tam je zase vse trosku jinak), tak patri k tem vubec nejrychlejsim na trhu ....
VOJTa - VOJTa Herout, 29.11.2006 11:11
No Michale,
jsem rad, ze se zde objevila opet recenze nejakeho objektivu, navic takoveho, na jaky si do budoucna myslim :)
Myslim, ze receno bylo vse, dobre dolozeno obrazky (venoval jsem cteni clanku celou pauzu na svacinu, takze budu mit hlad ;-) ).
Tedy diiik, uz jen kdyby na to byly finance :)))
VOJTa
culain - David Hruska, 29.11.2006 11:12
kapsa a michyz >> videli jste manual uvedeny na konci clanku? uplne na konci je takova tabulka, co to tedy znamena?
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 11:32
culain: To jednoduche - je to pomer zobrazeni pri zaostrene vzdalenosti. Druha cast tabulky s korekcemi je jen pro pouziti externiho expozimetru ....
culain - David Hruska, 29.11.2006 11:39
kapsa > to chapu, ale proc by byla potreba kompenzace expozice pokud se svetelnost nemeni?
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 11:52
culain: Tim si nejsem uplne jist a abych se priznal, tak jsem se ned tim ani nezamyslel, protoze nepredpokladam, ze by dneska jeste nekdo s takovymto objektivem meril rucne expozimetrem ....
culain - David Hruska, 29.11.2006 11:55
kapsa > neva, treba nekdo vedet bude :)
Lavička - Petr Lavička, 29.11.2006 12:12
U běžných objektivů, kde se zaostřuje posunem optické části vzhledem k filmu, platí clonová čísla jenom pro zaostření na nekonečno. Při ostření na kratší vzdálenosti clonové číslo klesá (i když je nastaveno pořád stejně), u běžných vzdáleností je to celkem zanedbatelné, ale třeba u běžného teleobjektivu 2,8/180 je to při ostření na min. vzdálenost už přes půl clony. U Nikonu jsou na to tabulky.
U makra je vzhledem k min. vzdálenostem toto snížení světelnosti podstatně větší. Tabulka v návodu na tu Sigmu udává, jaké je skutečné clonové číslo u velmi krátkých vzdáleností, když je nastaveno na 2,8. PL
culain - David Hruska, 29.11.2006 12:16
Lavicka > vycerpavajici, diky
tomashr - Tomas Hruby, 29.11.2006 12:27
Briancon, Kapsa - k té rychlosti ostření a problému s odjetím mimo, podle všeho to je někdy tak trošičku problém Sigmy ve smyslu kompatibility. Ono nejde jen o to, že by objektiv s nějakým tělem neostřil, to už je dnes vesměs vyřešeno, ale občas se projevují odlišnosti v servo AF, překmity, atd. Co jsem zaregistroval ve svém okolí, tak je to prý u Sigmy v poslední době na Nikonech o něco horší než u Canonu, o kterém se v této souvislosti mluví častěji. Podle mého kolegy, který má Nikon D200 se ale prý situace trochu zlepšila po aplikaci nejnovějšího firmware do D200, podobné to může, ale nemusí být i u jiných modelů, takže to případně stojí za pokus...

Jinak tuhle Sigmu jsem zkoušel a celkem potvrzuji, že není vůbec špatná, nicméně na můj vkus je 150mm už docela dost, 100mm je univerzálnější a u Canonu pak není o volbě pochyb - EF100/2,8 macro. Pokud ale někdo chce delší ohnisko, tak bude asi spokojen :-)))
See - Hubert Poláček, 29.11.2006 13:15
Prekvapili ma dost vyrazne rozdiely v kvalite obrazkov, hlavne vystup z Canonu 5D-cka mi pripomina digi-kompakty. Celkovo vyzera kvalita obrazkov slabsie ako z hociktorej 100/105-ky makra co som mal moznost vidiet. Asi preto je taky "lacny" :o)
Najpodstatnejsie vyhody su urcite vacsia vzdialenost od objektu, nepohybliva predna cast, a drziak na stativ, lepsia alternativa ku vsetkym tymto vyhodam by sa mi vsak zdala nejaka lahsia 180/200-ka makro. Su to sice tazsie a drahsie objektivy, obrazovy vystup je vsak podstatne lepsi. Skoda ze ku clanku chybaju fotky pri uplne otvorenej a naopak maximalnej clone ;o)
Anfield - '-O-O-', 29.11.2006 13:55
ahoj, je možné tento objektiv použít i pro Minoltu? KM Dynax 5D
VladimírJ - Vladimír JOSKA, 29.11.2006 14:56
To culain:

Tabulka ...

název sloupečku clonové číslo - je trochu zavádějící. Ve skutečnosti se jedná o reálnou hodnotu clony (při nastavné 2,8) Makro objektivy při vyšších zvětšeních vlastně fungují tak jako by jsi přidával mezikroužky ke standardnímu objektivu (zjednodušeně řečeno). Tudíž tělo si expozici vypočte správně, při použití expozimetru musíš provést právě tyto korekce. Například u objektivu Canon MPE-65 je při zvětšení 5:1 a cloně 16 hodnota reálné clony 99.
VladimírJ - Vladimír JOSKA, 29.11.2006 15:07
To See:

Kvalita na 5D - tak trochu máš pravdu 150 na FF a při rozlišení 13M má trochu problémy s kvalitou (ve srovnání s Canonem 100), je možné, že je hlavně optimalizovaná pro crop a menší rozlišení. Ta konkrétní fotka byla pořízena za poměrně složitých podmínek a není typickým představitelem kvality objektivu. Měl jsem asi vybrat nějakou lepší. :)
geofrey - JuroBečka.com, 29.11.2006 16:12
objektiv mam od pondelka objednany a tymto clankom ste ma uz uplne nazhavili, takze sa neviem dockat :))
Mareček - Marek Velechovský, 29.11.2006 16:23
parada, tohle me zaujalo!!!
:-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 16:41
Anfield: Ano, dela se i pro Minoltu ale bohuze bez HSM motoru ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 16:43
VOJTa: Ja dik, jinak setri - tohle sklo muho opravdu jen vrele doporucit ....
Anfield - '-O-O-', 29.11.2006 16:51
Kapsa: aha.. nejsem v tom příliš sběhlý, tak mi promiň, když otázka vyzní divně:) jedná se tedy o to, že nebude k dispozici příslušný způsob zaostřování? Jak se to projeví cenově? dík:)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 17:02
Anfield: Ostreni neni realizovano ultrazvukovym motorem HSM ale klasickym zpusobem, coz je trochu pomalejsi. Cena je stejna ....
Anfield - '-O-O-', 29.11.2006 17:07
Kapsa: dík za ochotu;)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 17:24
Anfield: Neni zac, pokud vim - rad se podelim ....
laco - Laco K., 29.11.2006 17:42
možno naivná otázka : ale aký je rozdiel medzi Sigma 150 mm f:2,8 APO Macro DG HSM D a týmto ktorý sa testuje ? EX znamená ešte kvalitnejšie sklá ?
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 29.11.2006 17:46
leslie: Zadny - je to zrejme jen spatna popiska - tento objektiv je jen ve dvou verzich. Prvni je s HSM pro Canon, Nikon a Sigmu. Druha verze je pro Minoltu a Pentax bez HSM. Jinak jsou vsechny opticky i mechanicky stejne ....
LaHo - LaHo (Ladislav Hovorka), 29.11.2006 17:55
Tady o něm taky píšou a hodně ho chválí:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_150_28/index.htm
jak naspořím korunky, jdu do něj :)
350 - Jirka Řehák, 29.11.2006 21:34
Mám ho taky a jsem spokojenej. Co víc psát ?
Kajfik - Kajfik, 30.11.2006 8:39
Velmi mě zarazil ukázkový snímek číslo 11, údajně z D80. Připadá mi spiš jako z FZ50tky... Může mi to někdo vysvětlit? Přitom dalšíá snímek z D40 je na detaily mnohem bohatší a to je focený na vyšší citlivost.

To Kupsa: Jinak bych se rád zeptal jaký je Nikon D40? Jsem na něj velmi zvědavý a už se těším na recenzi, nśnad byrzo bude...

Diky
Kajfik - Kajfik, 30.11.2006 8:47
*snad brzo...
Kajfik - Kajfik, 30.11.2006 8:53
A omlouvám se panu Kupsovi, jehož práce si velmi vážím a rád bych uvedl na pravou míru oslovení. Tedy Kapsa a když už tak pán Kupsa...
maarty.011 - Martin Ryba, 30.11.2006 11:10
Objektiv už mám nějakou dobu, jediné, co mi na něm vadí (nevím, jestli je to stejné u všech exemplářů) je to, že se občas objevuje chromatická vada hlavně u okrajů fialových nebo bílých předmětů. Myslíte, že je to na reklamaci? Díky za reakce.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 30.11.2006 12:50
Jeseter: Ta fotka z D80 je focena pri dost spatnym svetle. Jinak D40 uz mam doma, takze test bude cca do tydne. Je na ni hodne zmen, funkci je trosku mene ale zato cena bude vynikajici a i mechanicky je tradicne velmi slusna ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 30.11.2006 12:53
maarty.011: Chromaticke vade se predevsim na velmi kontrastnich hranach nevyhne temer zadny objektiv a castecny vliv na to ma i pouzity aparat ....
maarty.011 - Martin Ryba, 30.11.2006 13:19
to Kapsa: Sigmu používám s Nikonem F100. Typ aparátu ale bude mít vliv jedině, jedná-li se o digitál, nebo ne? Jinak děkuji za uklidnění. Takže i Vy se setkáváte na fotografiích s chromatickou vadou? Ta mi totiž někdy kazí radost z jinak docela povedené fotky.

Ještě jedna věc. Máte zkušenost s kombinací této Sigmy a telekonvertoru? Mám na mysli míru zhoršení kvality obrazu. Díky za odpověď.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 30.11.2006 14:00
maarty.011: Pokud to pouzivate na film, tak na to aparat samozrejme vliv nema. Chromaticke vade se ale opravdu za jistych okolnosti nevyhne zadny objektiv. Lze ji redukovat grafickym editorem a nebo take se snazit se temto scenam vyhybat ....
Objektiv lze (bohuzel bez automatickeho ostreni) pouzivat s telekonvertory Sigma bez problemu - je k tomu urcen. Zhorseni obrazove kvality by nemelo byt nijak znatelne - vzhledem k vynikajicim optickym vlastnostem objektivu.
michyz - Jiří Míchal / www.jmichal.cz, 30.11.2006 18:21
používam tuto sigmu spolu s kenkem 1,5 a případně i s mezikroužkem a autofokus jede trošku pomaleji, ale jede
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 30.11.2006 19:39
michyz: Ano, nektere telekonvertory jinych znacek umoznuji i pouziti autofokusu ....
Pajoss - Pajoss, 30.11.2006 22:59
Na tenhle objektiv jsem cekal a uz je tu. super! moc diky. Jeste dotaz. Canon 400D a tahle sigma, nebo canon 100/2.8 macro? Osobne by mi asi vyhovovala vetsi vzdalenost od objektu. Ale ktera kombinace bude lepsi?
tv, 1.12.2006 0:36
Mám ho přes rok a souhlasím s Brianconem - ostření je docela slabota, zejména v porovnání s orig. skly Nikon. Rychlost je vysoká, ale občas přejede (na makro spíše většinou) a už se nevrátí a nezaostří.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 1.12.2006 7:42
Pajoss: Myslim, ze tohle je spis jen o tom ohnisku - opticky jsou prakticky vsechny makroobjektivy velni dobre. Zkus si znovu precist uvodni kapitolu o vyuziti ohnisek a zamyslet se nad tim, na co jej hodlas predevsim pouzivat ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 1.12.2006 7:45
tv: Ostreni nemuzes srovnavat s beznymi skly, jako treba s Nikonem 18-70 DX. U makroobjektivu je to vsechno trosku jinak. Na porovnani si vezmi jakykoli jiny makroobjektiv a pak teprve docenis ostreni u tohoto objektivu ....
Reggae - Richard Gavenda, 1.12.2006 9:15
Ad Minolta
můžete mi prosím poslat odkaz, kde se hovoří o tom, že je tato Sigma i ve verzi pro bajonet Minolta/Sony? Nenašel jsem o tom zmínku ani u výrobce ani v žádném shopu. Díky
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 1.12.2006 9:29
Reggae: Je to v navodu k obsluze - link ke stazeni je na konci tohoto clanku ....
Kajfik - Kajfik, 1.12.2006 10:31
To Kapsa: No vynikajici cena, prave jsem se chtel zptat jestli neni lepsi si poridit D70s, kdyz vezmu v potaz, ze se prodava za stejnou cenu jako kit D40. Osobne preferuji velke telo a packu nebo tlacitko prozdou funkci. Tedy D40 bych koupil spis proto, ze je to levny fotak nez kvuli jednoduchosti. Na druhou stranu bych uvital 2,5" display a určitě bych si vyhral s imitací filtrů a dalšími funkcemi známými z D80... A jelikož s aparátem hodlám pořizovat i běžné snímky tak retuš červených očí a D-lighting bych bral taky jako usnadnění.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 1.12.2006 10:59
Jeseter: Jiste, D70s je jiste lepsi ale D40 se bude prodavat pod 15.000 Kc .... ;o)
Pajoss - Pajoss, 1.12.2006 17:37
Kapsa; diky za odpoved. jdu do sigmy. :-)
michyz - Jiří Míchal / www.jmichal.cz, 1.12.2006 18:16
chci se zeptat, nepoužíváte někdo tento objetiv s makropředsádkou od canonu 500D, případně s jinou?
abcdefg - abcdefg, 3.12.2006 2:23
omlouvám se, ale musím tohle sklo docela pohanit.... kdysi jsem ho měl, asi měsíc po tom, co byl uveden na trh, a považuji to za sakra velkou chybu.... objektiv byl na "normální" focení v pohodě, pokud ho člověk používal jako tele na reportážích, při focení sportu a podobně, tak podával výborné výsledky, ale od poměru zobrazení 1:3 se v podstatě pořádně používat nedal. začla neúměrně narůstat chromatická aberace (dělal jsem si kvůli tomu i testy doma ze stativu, svícené bleskem, rovný podklad, a docela jsem zíral) a při zaclonění na více jak f/11 se výrazně zhoršovala kresba (neůnosně se změkčoval obraz). Největším problémem byl ovšem fakt, že objektiv neměl dobře vycentrovanou optickou soustavu, a "střed", odkud se rozcházela chromatická aberace, byl posunut mírně doleva, tudíž se tato vada nedala ani počítačem v podstatě nijak korigovat. ostření mělo občas dost velké problémy (doslova plavalo vpřed a zpátky kolem místa, kam se mělo zaostřit, klidně i pětkrát, vždy o malý kousek, než se chytlo, ale nestávalo se to úplně často). Velice mi též vadí jeho APOchromatická konstrukce, která mimo jiné způsobuje různé zabarvení kontrastních hran v závislosti na tom, zda-li jsou tyto kontrastní hrany před nebo za DOF, a leice nehezky mi můj kus vykresloval velmi světlé objekty mimo DOF (třeba kapičky rosy, ve kterých se odráželo slunce byly fakt na zvracení, sorry).
Psal jsem do Sigmy, a tam mi odpověděli, že je ten objektiv v pořádku, tak sem je poslal někam.... Jo a je dost na škodu, že objektiv neobsahuje v sobě ty tabulky úbytku světelnosti.... na starších Nikonech, co nepoužívají i-TTL je třeba vypínat 3D-Matrix měření, jinak dochází k velmi výrazné podexpozici při focení s bleskem.
ale na dálku byl super no.... díkybohu sem se ho zbavil a koupil jsem z bazaru Nikkor 105/2.8 za velice dobrý peníz, a nelituju ani omylem - netrpí ani jedním z uvedených nešvarů.
abcdefg - abcdefg, 3.12.2006 2:25
ale je fakt, že má docela dost v pohodě ergonomii a jednoduše se na něj vyrábí držák na blesk.... na druhou stranu ten EX povrch moc nevydrží....

P.S.: používám Nikon D100, kdyby na tom někomu záleželo, a se stejnými vadami jsem se setkal na kamarádově D70s.
JanBambas - Jan Bambas, 4.12.2006 11:03
No já vlastním od jara jeho větší sestru 180/3,5 a jsem s nim maximálně spokojen. Je teda pravda, že automatické ostření se na krátkou vzdálenost nedá moc používat a to i kydž přepnete na nejnižší rozsah zaostřování. Takže se mi velice osvědčilo ostření manuální, které je velice pohodlné a při takovéto vdálenosti focení makra je znát každý milimetr. Jinak jako teleobjektiv funguje ostření velice precizně. Kreska a kvalita obrazu je prostě báječná a neměnil bych. Investice nelituji.
bobpuls - Robert Koren, 5.12.2006 7:49
Ja tento objektiv vlastim uz skoro rok ... s nikonom D70. Problemi pana HexageN-a nezdielam ....
Je to perfektne sklo ,len by som chcel upozornit na dva problemi o ktorich sa tu nepise.....
Vyrobca varuje (a ja mu verim) ze sa nesmie manualne ostrit pri namacknuti spuste pre autofokus (dost tazka kombinacia pohybov ,ale moze sa to stat napriklad pri kontinualnom ostreni na sport a vypomahani si rucnim doostrenim) pretoze hrozi mechanicke poskodenie motorceka ....(napriklad sigma 70-200 2.8 tento problem nema )a dalej problem pri clone 2.8 a vzdialenosti tak 40 cm bez stativu sa neda poriadne zaostrit, ale to uz je asik chyba v mojich rukach ;-) to viete hlbka ostrosti sa tam pohybuje asik tak na 2mm
Inak super sklo ....a musim poznamenat ze nie len podla mna ale ked pozriete i ine testy ,tak ma asi najlepsiuy kresbu (v makroobjektivoch)

Robo
Zíťák - Martin Zíta, 5.12.2006 21:50
Michale... ty určitě tušíš jak moc si na ní brousím zuby,co..?? :-)) takhle mě navnadit.. doufám že v lednu v PH bude zase zástupce sigmy.. páč loni to byla se sigmou 70-200/2,8 láska na první pohled.. ;-)

dík za bezva článek.. ahoj martin
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 5.12.2006 22:00
Martin: Dik, je to opravdu skvely sklo a mohu jen doporucit. Pokud nebude zastupce, tak ti ji klidne pujcim na vyzkouseni ....
Ahoj a dobre svetlo.
maarty.011 - Martin Ryba, 6.12.2006 11:09
to HexageN: Chtěl jsem se zeptat, zda byste mi nemohl poslat ukázku několika fotografií pořízených tímto objektivem, na kterých se objevuje chromatická vada. Občas se mi totiž také na snímcích vyskytuje, tak bych to rád porovnal s fotkami od někoho jiného a z jiného objektivu. Ještě by mě zajímalo, jak jste poznal, že střed soustavy není vycentrovaný.

P. S. Kde jste objektiv koupil? Prodejce ho jako reklamaci nevzal? Mám zkušenost z několika foto obchodů, kde byl jejich přístup velmi vstřícný.
Topí - Topi Pigula, 11.12.2006 9:46
Už se delší čas chystám na 2,8 objektiv s makrev a tohle mi přišlo super do rány. Furt váhám, porovnávám, lobuju doma za penízky :-) ale chybí mi informacer (pokud jsem ji nepřehlédl) jaká je nejmenší zaostřovací vzdálenost? Dík za odpověď
Topí
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 14.12.2006 17:59
Topi: Nejkratsi zaostritelna vzdalenost je 38cm ....
maarty.011 - Martin Ryba, 15.12.2006 7:09
to Topí: Doplnění informace od Kapsa. Aby nedošlo k nedorozumění, nejkratší zaostřovací vzdálenost je měřena od roviny filmu!
Kmeto - Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli, 9.1.2007 10:35
zdravim, super objektiv, chcem si hi zadovazit, zaujimalo by ma ci je aj na BAJONET OLYMPUS.
dakujem za odpoved.
Pripadne ta sigma 105/2,8 je ako na tom? a je tiez na OLYMPUS?
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 9.1.2007 13:47
Kmeto: Podle dostupnych informaci to vypada, ze na Olympus bude pouze 105/2,8 ....
Kmeto - Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli, 15.1.2007 14:52
dakujem, ale pozeram prave na www.oehling.cz ze sigma-olympus-a maju tam 150/2,8
no uvidime
mercury, 9.4.2007 23:18
zdravím, má už niekto tento objektív aj na Olympus E? Prípadne aké s ním má skúsenosti....dík
mantis - Martin Štefka, 2.6.2007 21:46
da se prosim vas se sigmou 150 fotit i neco jineho nez makro?uvazuji o jejim porizeni k telu D80,na nic jineho nemam penize.diky za odpoved
duben - Stanislav Duben, 11.8.2010 15:34
Právě se rozmýšlím o druhém Makro objetivu. Momentálně mám 60mm Nikor 2.8G, protože potřebuju něco i na focení zvířat tak ideální je dlouhé ohnisko 150-180 s CROP faktorem na D90 udělá 240 / 288. Obě Sigmy a taky Nikkor 105 jsem si byl vyzkoušet. Přestože se všechny objetivy tváří jako pevná skla se stálou světelností není to pravda. Na ostření pro 1:1 světelnost klesá. U Sigmy 150 jsem se dostal na minimum 5,6, u Nikoru 105 to kleslo taky myslim ze na 4 ale nejsem si jisty, chtěl jsem si jen ověřit, že i nejlepší sklo Nikonu neudrží minimální clonu. A nakonec Sigma 180 která má 3,5 jí ale jako jediá umí udržet na celý rozsah včetne 1:1. Z tohoto srovnání tedy pro Makro vychází z těhle tří jako nejsvětelnější objektiv. Rychlost ostřední mě bohužel přišla u 180 nejpomalejší (i při přepnutí na snížený rozsah), ale bylo to jen subjektivní. Nejrychlejší ostření bylo subjektivně u Sigmy 150.
kalibrace
Fomei - studiové vybavení