FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Test objektivu Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM

3.4.2006 8:00 Michal Kupsa, FotoTest - Objektivy

Optika a výsledky

2. Optická soustava objektivu

2. Optická soustava objektivu

Optická soustava objektivu je celoskleněná (mohutné skleněné čočky se projevují i na celkové hmotnosti, která je 430g) a je složená ze 7 čoček v 7 skupinách. Složení, respektive řez si můžete prohlédnout na ukázkovém snímku č.2. Že se jedná o velmi moderní koncepci je patrné již z použití nejmodernějších optických technologií. Červeně označená čočka má asférický tvar především pro dokonalejší potlačení sférického zkreslení. Modrá a zelená čočka je vyrobena ze speciálního SLD a ELD skla se sníženým rozptylem světla, čímž se zvyšuje ostrost a snižuje chromatická aberace. Použití těchto tří moderních optických členů v daném typu objektivu je skutečně zajímavé a samo o sobě vypovídá o důrazu kladeném výrobcem na optickou kvalitu objektivu.

3. clona f/1,4

3. clona f/1,4

Na ukázkovém snímku č.3 je snímek pořízený při minimální cloně f/1,4 a můžete si jej pro podrobnější prozkoumání stáhnout v plném rozlišení (Nikon D70, nejvyšší kvalita JPEG). Je z něj patrných hned několik poznatků. Z obecného hlediska je zde dobře viditelné, jak malá je hloubka ostrosti při použití objektivu s takto vysokou světelností. Hloubka ostrosti je samozřejmě závislá také na zaostřené vzdálenosti (objektiv má minimální zaostřitelnou vzdálenost 40cm), přesto se dá říct, že se pohybuje v rozmezí milimetrů, maximálně několika málo centimetrů. Na ukázkovém snímku je zaostřeno přibližně na vzdálenost 60 centimetrů a hloubka ostrosti je opravdu minimální. Prokreslenost zaostřené partie je velmi dobrá i při takto nízkém clonovém čísle. Za pozornost stojí i neostré části snímku, které jsou již mimo pole hloubky ostrosti. Tyto části jsou rozostřeny velmi měkce a přirozeně, což je výsledkem práce nejen optiky, ale i kvalitní okrouhlé osmilamelové irisové clony. Tohoto efektu se dá velmi dobře využít v mnoha oblastech fotografie, kde je třeba hlavní fotografovaný motiv výrazněji oddělit od méně podstatného pozadí. S oblibou je nízká hloubka ostrosti využívána hlavně v interiérové a i exteriérové portrétní fotografii. Motivů pro efektní využití by se však samozřejmě dalo najít mnohem více.

4. clona f/4

4. clona f/4

Na dalším ukázkovém snímku č.4 jsem již použil plochou předlohu a clonové číslo f/4. Snímek si pro lepší posouzení můžete opět stáhnout v plném rozlišení (cca 2,9 MB). Je zde dobře viditelná kvalitní kresba v celé ploše snímku. Sférické zkreslení ani vinětace se neprojevila ani na jednom praktickém uživatelském snímku. Při zkoušce v laboratorních podmínkách se sice objevila lehká vinětace, ale pouze při nejnižších clonách a opravdu jen velmi slabá. Také sférické zkreslení není na praktických snímcích viditelné, i když při laboratorním testu se také objevilo - jako soudkovité. Opět ale jen ve velmi malé míře a jen při fotografování na hodně krátkou vzdálenost. Obě tyto časté optické vady jsem tedy u testovaného objektivu nalezl, ale jen v extrémních testovacích podmínkách, při praktickém využití bych je ale označil za zanedbatelné.

5. clona f/2,8

5. clona f/2,8

Také snímek č.5 jsem pořídil při nízkém clonovém čísle, tentokrát při hodnotě f/2,8. Expozici jsem pro nepříznivé světelné podmínky musel korigovat hodnotou -0,7 EV. Opět si jej můžete stáhnout v plném rozlišení. Pro ukázkové snímky jsem úmyslně použil nízká clonová čísla a to z velmi prostého důvodu, protože právě v těchto případech se projeví optické odchylky nejvíce. O kvalitách kresby při vyšších clonách již snad ani není nutné diskutovat. Vraťme se k ukázce č.5 - i přes nízkou clonu f/2,8 je i v tomto případě výsledek kvalitní a ostrý v celé ploše fotografie. Dokonce i nápis vedle dveří krypty je čitelný, přestože je výška písma jen několik pixelů (napočítal jsem 9 u nejvyšších písmen).

6. clona f/2

6. clona f/2

Přirozené a jemné podání neostrých partií s výbornou ostrostí zaostřených míst je dobře patrné také na ukázce č.6, která je již téměř makrofotografií - snímek byl pořízen na samé hranici minimální zaostřitelné vzdálenosti. Na ukázce č.7 je pro změnu ukázka využití tohoto objektivu v klasické portrétní studiové fotografii. Všimněte si především dokonale ostrých očí modelky. Snímek je opět možné stáhnout v plném rozlišení, pořízen byl fotoaparátem Canon EOS 30D.

7. 1/30s, f/5,6, EOS 30D

7. 1/30s, f/5,6, EOS 30D

Cena a závěr

Závěrem si tedy shrňme klady i nedostatky testovaného objektivu. Z nedostatků bych jmenoval absenci alespoň orientační stupnice hloubky ostrosti a snad také lehkou vinětaci při nejnižších clonových číslech a mírné sférické zkreslení při fotografování na velmi krátkou vzdálenost. V praktickém provozu však tyto optické vady zřejmě ani nepostřehnete a bohatě nám je vynahradí excelentní mechanické provedení, rychlý AF realizovaný ultrazvukovým motorem a hlavně kvalitní kresba i při otevřené cloně. Zapomenout nesmím ani na velmi příjemný a přirozený bokeh (podání neostrých částí fotografie mimo pole hloubky ostrosti), tak důležitý právě pro využití malé hloubky ostrosti při fotografování s nastavením nízkých clonových čísel.

Jedním z nejdůležitějších aspektů je také prodejní cena objektivu. Ta oficiální, dovozcem doporučená je 13.990,- Kč včetně DPH. Jak již ale bývá v dnešní době zvykem, tak reálná cena v obchodech je o poznání nižší a to především v těch internetových. Tam se dá běžně pořídit za cenu těsně pod 12.500,- Kč včetně DPH (3/2006), což již lze považovat za cenu skutečně příznivou - vzhledem k celkovým kvalitám objektivu. Důležitý je i fakt, že s objektivem dostaneme v ceně kromě obvyklých krytek i kvalitní polstrovanou brašnu a účinnou tvarovanou bajonetovou sluneční clonu.

Další podrobné informace v češtině najdete také na nových a pěkně zpracovaných stránkách dovozce objektivů do České republiky, kterým je společnost HAMA a která objektivům (a bleskům) Sigma vyhradila speciální internetovou stránku.

Děkuji firmě Hama za zapůjčení objektivu k testu.

Hodnocení

Článek má 5 hodnocení, průměr je 1.6.

Komentáře

kulihrasek - kulihrasek, 3.4.2006 8:35
clanek je napsany ctive, to se musi nechat, ale o opticke kvalite jsem si nazor udelat nedokazal, snad priste ;)
tomashr - Tomas Hruby, 3.4.2006 9:03
Zajímavé je, že zatím skoro všechny recenze této Sigmy, které jsem viděl vycházely ve stylu, že to je poměrně průser :-(((
Takže buď jsi Michale méně náročný anebo je kvalita produkce dost nevyrovnané (což je bohužel reálné).
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 9:25
Tomáš: To je těžký - většina zmíněných recenzí je dělaných čistě na technické bázi a ve sterilním laboratorním prostředí se dá leccos najít. Skutečná reálná fotografie je ale zase někde úplně jinde - a právě proto preferuji spíše uživatelský komentář + originální reálné fotky v plném rozlišení. Ty si může každý stáhnout a udělat si závěr sám aniž bych mu do toho zase tak moc kecal ....
Taffey - Taffey, 3.4.2006 9:33
Je dobře, že se tu a tam objeví nějaké nové sklo s pevným ohništěm. Pokud by byl objektiv kvalitní, pak fajn. Ale to ukáže až praxe. Jen mě šokuje cena. Za pevnou třicítku přes třináct papírů se mi jeví jako dost hodně. O to víc, že není určena případně pro Full Frame. Navíc bych rád uvedl, že pokud někdo s APS-C nebo CMOS čipem rád základní ohnisko, oak má ještě možnost schrastit někde 28-ku, která má po přepočtu 42mm nebo 45 u Canonů. Já mám 28/2,8 od Minolty a jsem nadmíru spokojen. Ty clony pod 2 stejně nejsou většinou k ničemu, protože, jak správně napsal Kapsa, hloubka ostrosti je tak malá, že i u portrétů s nimi bývá problém. Pokud ovšem portrétovaný nesedí a nedýchá. Jak to mnohdy ateliéři vyžadují. Ale je dobré vědět, že toto sklo existuje. Díky.
fero33 - fero33 fero33, 3.4.2006 9:42
Tento článok ma úplne šokoval. Už som si myslel, že som jediný nadšenec tohoto objektívu. Nový fotoaparát som si kúpil pred niekoľkými týždňami súčasne aj s týmto objektívom. Musím povedať, že som ten objektív ešte dole nedal. Pretože som zvyknutý fotiť bez zoomu, tak mi ten objektív úplne vyhovuje. Na rozdiel od konkurencie (28, 35, ..) má alebo lepšiu svetelnosť (urobil som s ním napríklad nočnú fotku Bratislavy z ruky) alebo je menší.

Nejaké ukážky z fotenia detí: http://www.photopost.cz/pp5free/foto_full.php?id=212201
http://www.photopost.cz/pp5free/foto_full.php?id=211003
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 9:48
Taffey: S tou cenou je to těžký, za světelnost se vždycky hodně platí a sklo s f/1,4 nikdy nebude vyloženě levný a existuje spousta lidí, kteří vysokou světelnost vyhledávají a rádi si za ni připlatí. S ohledem právě na f/1,4 je podle mě cena dobrá. Na druhou stranu je pravda, že levnější verze s f/1,8 nebo i s f/2,8 by si taky jistě našla spoustu příznivců - stejně jako je tomu i u pevných padesátek na film a full frame, kde se vyrábí a i hodně prodávají světelnosti s f/1,2 až f/2,8.
tomashr - Tomas Hruby, 3.4.2006 9:49
Taffey - s tou cenou sice máš pravdu, ale realisticky: bohužel je to sklo pro pár nadšenců se spornou sériovostí a přitom zcela jednoduché nebude. A pokud někdo fotí jen na APS-C, tak moc lepších alternativ nemá, asi tak nejlíp vychází od Canonu 35mm f2, která by v bazaru měla být tak za 7-8 tisíc, ale má daleko hlučnější ostření a je o clonu méně světelná. Řekl bych, že u jiných značek než Canon to o moc lepší nebude - samozřejmě se dá třeba k D200 nebo k Pentaxům uvažovat o starých MF sklech, ale to pak težko porovnávat objektivně cenu...
tomashr - Tomas Hruby, 3.4.2006 9:58
Kapsa - víš co, já sice Taffeymu psal něco podobného jako ty, ale jinak ho docela chápu. Ono jestliže u Canonu 50/1,8 stojí 3 tisíce a 50/1,4 10 tisíc, přičemž obě vykreslí fullframe a ta 1,4 je celkově líp udělaná, tak se bohužel rozpakům nevyhne. 35/2 pro FF pak stojí 10tis. nová, 28/2,8 dokonce jen 7tis.

Zkrátka a dobře, s pevnými skly na APS-C je to bída, tato Sigma to jen trochu zlepšuje, ale na podstatě nic nemění. Ale je to lepší než nic :-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 10:00
Tomáš: U Nikonu je to podobný, taky má vynikající 35/2 ale je to stejný jako u Canonu, v bazaru kolem 7 - 8 tisíc a novej vyjde na stejno s touhle Sigmou, přičemž taky nemá HSM a je méně světelný. Za světelnost se bohužel vždy platí hodně ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 10:02
Tomáš: Souhlas, já ale doufám že je to jen začátek a dočkáme se i dalších pevných skel na APS-C ....
pakolino, 3.4.2006 10:06
na http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&title=sigma_30mm_ex_dc_f1_4_vs_canon_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1 srovnávají tuto Sigmu s Canonem EF 35mm f2 a Sigma jim vychází optický líp. Pokud máte někdo zájem, prodám Minoltu 50/1,4 za 6 tis. novou nebo na objednávku zajistím jakýkoliv objektiv Sigma, Nikon, Canon za lepší ceny než v tuzemsku.
luri - Ľubo Richter, 3.4.2006 10:49
Ahoj Michal, zaujala ma veta z uvodu: "... po tomto úhlu záběru, který je tak blízký právě úhlu pohledu lidského oka (cca 45°)." Myslim, ze uhol zaberu nie je to co z 50 mm robi zakladny objektiv (pri perifernom videni mas uhol takmer 180 st). Tieto objektivy su blizke oku tym ako zobrazuju predmety rozne vzdialene od objektivu. Ked fotis napr. dav ludi 300 mm objektivom, vsetky hlavy budu takmer rovnako velke, aj ta 20 m od teba aj ta ktora je od teba 40 metrov. Ak ich budes fotit 20 mm objektivom, ta prva bude mat nos ako uhorku a ta posledna bude tak mala, ze ju skoro nerozoznas. 50 mm objektiv sa diva presne ako tvoje oko. Snad som to podal spravne ale je mozne ze sa mylim.
PL - Peter Luby, 3.4.2006 11:04
Dalsou moznostou je Canon 28/1,8. Myslim, ze je na tom rovnako ako ta Sigma a navyse je to fullframe (preto vysia cena), ale samozrejme len na Canon.
Filter 58mm.
Nejaky test aj s obrazkami je tu http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/28mm/ a nejaky pokec este tu http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28mm-f-1.8-USM-Lens-Review.aspx
Ten objektiv mam a suhlasim s vetou s druheho odkazu "I had a difficult time evaluating the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens' sharpness. In some tests (especially with close subjects), the 28 f/1.8 bested my Canon EF 28mm f/2.8 Lens, my Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM Lens and my Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM Lens for sharpness until all are stopped down 2 or 3 stops. On occasion (primarily longer distances), the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens does not come close to any of these lenses."
Skratka treba vediet kedy a ako.
Pouzivam ho na fullframe ako 28 (hlavne) a tiez na digi s polovicnym cipom.
Napriklad na svadby je vyborny.
Fabius - Pavel Vavřín, 3.4.2006 11:14
Výsledky mě překvapily podobně jako tomashr. Dosavadni recenze nijak nadšené nebyly.
Velmi záslužné je, že autor (jak je jeho dobrým zvykem) přiložil i fotografie v plném rozlišení (byť z D200 by to bylo ještě zajímavější). Na rozdíl od autora mi ale z fotek vyšel mírně odlišný závěr: objektiv má navzdory všem asférickým členům a XY-LD sklům podobné problémy jako klasické nikkory vyvinuté v 70. letech. Soudkovité zkreslení a při nízkých clonách běžné optické nedostatky (neostrost v rozích - na fotce č. 4 je to dobře vidět). Naproti tomu bokeh na krátkou vzdálenost se zdá lepší - v tom by byl oproti Nikkorům jasný pokrok.
Jednu zajímavost autor zmínil jen okrajově - hmotnost. Ačkoliv vykresluje menší kruh (APS-C), tak váží skoro dvatkát tolik co Nikkor 50/1,4!!! Netvrdili náhodou zastánci menších čipů, že jejich objektivy mohou být bíky tomu menší a lehčí?!
Škoda, že v článku není nic ohledně chování v protisvětle - to je totiž u vysoce světelných padesátek (1.2-1.4) přeci jen trochu problém. Také bych uvítal fotky při minimální zaostřovací vzdálenosti a cloně 5.6-8 (to je totiž u Nikkoru 50/1,4 také slabina).
Mimochodem Nikkor AF 35/2D lze koupit pod 9.000 a pokud v tom někdo umí chodit, tak za cca 6.000.
Taffey - Taffey, 3.4.2006 13:41
Fero33 : Jo, pěkné fotky,toto je objektiv na přesně tento typ fotek. Jenže-ať je to, jak je to, kvalita skla se podle monitoru poznat nedá. Až si ukážeme A4 na papíře, můžeme se o tom bavit. Ale že ty BW fotky stejně vypadají nejlíp, co?
petere - Peter Ertl, 3.4.2006 13:43
na posudene optickej kvality standardnej vzorky skiel najlepsie posluzia MTF krivky :-)
thetree - David Erbes, 3.4.2006 15:02
z vlastní zkušenosti mohu říct toto:
-při cloně 1,4 vynikající ostrost ve středu, která se zhoršuje směrem k rohům (svými slovy bych to popsal jako "nemám žádný jiný objektiv, který by byl tak ostrý ve středu a tak tupý v rozích", ale vzhledem k té cloně....
- soudkovité zkreslení je patrné, na pevné sklo víc, než bych si přál.
Čili pro mě výborný objektiv na portrét (kvůli tomu jsem si ho pořizoval), ale třeba na architekturu nepoužitelný.
fero33 - fero33 fero33, 3.4.2006 15:03
Fabius: Máš pravdu, že jediná vada je jeho hmotnosť. Nosím fotoaparát zo sebou denne, takže som dosť zvažoval či radšej nekúpiť 50mm/1.4. Tie 50mm objektívy sú podľa mňa o dosť menšie, pretože optická sústava má stred v samotnom objektíve, takže autori optiky iba korigujú optické vady. Pri 30mm je optický stred len 3cm od filmu, takže optická sústava je komplikovanejšia - jej stred je mimo fyzickej veľkosti objektívu.
tomashr - Tomas Hruby, 3.4.2006 15:30
fero33: nevím, ta 35/2 od Canonu váží jen 210g a přitom je spíš kovovější. Jasně, je to clonu méně světelné, ale zas musí vykreslit fullframe, takže by to mělo vyjít tak nastejno. Popravdě té hmotnosti moc nerozumím, ale s tím se nic nenadělá...
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 16:22
luri: Máš pravdu - ale ono je to v podstatě totéž, jen jinak podáno, prostě tato ohniska ani "nezvětšují" ani "nezmenšují" oproti pohledu okem ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 16:30
fero, tomas: Ono tu velikost nelze posuzovat tak uplne jednoznacne, protoze jsou to preci jen ruzne objektivy a maji jinak koncipovanou optickou soustavu. Typickou ukazkou je rybi oko 16/2,8 ktere je mnohem mensi nez treba 17-35/XY a pritom ma rybi oko vetsi uhel zaberu ....
Nejširší - Ten, jehož šíři nelze změřit, 3.4.2006 18:34
Pozitivní zpráva - snad jediné pevné sklo spešl pro APS-C (vyjma rybího oka na Nikon a Olympus). Váha mě docela překvapuje - váží to už skoro jako zoom. Cena je taky docela vysoká. Osobně bych si radši na Nikona koupil AF 35/2, nový za 11 tisíc.
ea - ea, 3.4.2006 21:10
pre nariekacov o cene a vahe, zabudate na dalsiu alternativu Canon EF 35mm f/1.4L USM
36.000Ks a 580g

.)

fotim prevazne na nizkej clone lowlight, aj 1.4 sa da, s trochou praxe
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 3.4.2006 21:41
Vašek: Na APS-C je ještě pevný makroobjektiv od Canonu, a Olympus jich má dokonce několik. Dobrá zpráva to ale stejně je ....
Bedřich - KPDN_Slavomír Medvěd Bedřich, 4.4.2006 8:04
sigmu nebrat...
kulihrasek - kulihrasek, 4.4.2006 8:25
fero33> moc pekne foto.
kulihrasek - kulihrasek, 4.4.2006 8:28
bedrich> takhle absolusticky se to rici urcite neda, urcite je sigma o poradny krok dale nez treba pred 5 roky, a nabidla neco, co v nabidce nekterych firem chybelo... velky minus vidim ze to neni FF, osobne bych sahnul po EF 28/1.8, nicmene ta prilisnou ostrosti taky nevynika...
Borek - Borek Lupoměský, 4.4.2006 15:31
Petteri Sulonen nad tímhle objektivem zlámal hůl - a to hlavně kvůli poměrně značné neostrosti v rozích i při menších clonách. Když jsem si to spojil se zkušenostmi se Sigmou 18-50/2.8, tak mě to odradilo od pořízení, i když jsem o tom vážně uvažoval. Světelná padesátka je přesně to, co mi chybí pro DSLR. Zatím to řeším manuálním CZ Distagonem 35 mm f/2.8 a když potřebuju světelnost, tak používám Pancolar nebo Planar.
matt-M- - Matej Kristofik, 4.4.2006 22:38
Bude raz 15mm fisheye pre Canon aj APS-C?
G4 - Martin Boltík, 4.4.2006 23:17
PL: já jsem relativně čerstvě majitelem 28/1,8 USM od Canonu, můžeš mi písnout na mail? rád bych si s tebou o tom pokecal..dík
bolt@seznam.cz
kalibrace
Fomei - studiové vybavení