FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

15.2.2006 8:00 Petr Koritina, FotoTest - Objektivy

Stabilizace

Celková scéna

Celková scéna

Celková scéna

Celková scéna

Výřezy

Výřezy

Výřezy

Výřezy

Objektivy díky stabilizaci umožní dosáhnout prodloužení expozičního času až o 3 clony. Mám k dispozici snímky, kde na vzdálenost sto metrů při čase 1/40 (1/20s) je objekt ostrý při 300mm ohnisku. Při čase 1/80s je dobrý výsledek prakticky jistý. Při velmi dobrých podmínkách (postoj, opora, náhoda,...) lze při 300mm ohnisku dosáhnout použitelných snímků při časech až 1/10s.

S objektivem EF 24-105mm jsem běžně pro 105mm ohnisko získával ostré snímky při expozici 1/10s. Stejnou scénu jsem ostře exponoval s vypnutou stabilizací časem cca 1/80s. Poměr časů odpovídá udávané hodnotě posunu času expozice až o tři clony.

Ostatní

Bokeh

Bokeh

Bokeh. Snímek v původním rozlišení přeuložený s 90% kvalitou (ZPS8), kvůli datové velikosti.

Rodinné snímky

Rodinné snímky

Výřez

Výřez

1/25s, 300mm

Rodinné snímky

Rodinné snímky

Výřez

Výřez

1/30s, 300mm. Neostrost je třeba připočíst na vrub citlivosti ISO 1600. Nicméně do velikosti A4 nebude vadit.

Rodinné snímky

Rodinné snímky

Výřez

Výřez

Stabilizace při 105mm a 1/30s (EF 24-105mm).

Celková scéna

Celková scéna

Výřezy

Výřezy

Celková scéna

Celková scéna

Výřezy

Výřezy

Snímky s výřezy charakterizují ostrost na reálných snímcích. Pořadí výřezů zleva do prava a dolů. Objektiv EF 24-105mm.

Závěr

EF 24-105mm f/4L IS USM

Perfektní rozsah zoomu při použití fulframe senzoru. Pro menší senzory jistě zauvažujete nad rozšířením ohniska např. modelem EF 17-40mm f/4 L USM. Celkový dojem z dílenského zpracování mám výborný. Veškeré ovládací prvky se chovají přesně dle očekávání. Optické vady jsou potlačeny na minimum. Situaci pro vznik reflexí je nutno vyhledat. Pro potlačení vinětace je nutno přiclonit. Současná cena objektivu ve FotoŠkoda je 35 490,- Kč.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Objektiv má žádaný rozsah "dlouhého zoomu", běžný rozsah světelnosti a kategorii obvyklé zpracování. Právě použití stabilizace z něj při atraktivní ceně dělá zajímavý objektiv. Vinětace je minimální. Současná cena ve FotoŠkoda je 18 690,- Kč.

Děkujeme firmě Canon za zapůjčení obou objektivů a fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II.

Hodnocení

Článek má 9 hodnocení, průměr je 1.1.

Komentáře

Jiří Šebek - Jiří Šebek, 15.2.2006 8:45
díky za testík, zrovna nad tím eLkem do budoucna uvažuju jako o základáku.
kulihrasek - kulihrasek, 15.2.2006 9:45
canone, canone, kam to miris?
cvrk.com - Jiří Cvrk, 15.2.2006 12:15
to je <a href="http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=32604&gal=photo">tahle?</a> Rostou, rostou.. ;o)
petrkor - Petr Koritina, 15.2.2006 12:42
ano,rostou...
Dave M. - David Martan, 15.2.2006 17:05
.
Trhač - Leoš Suchánek (Trhač), 15.2.2006 18:39
moc pěkný článek, pohyblivý obrázky, to jsem tu ještě neviděl!
Peteb, 15.2.2006 20:51
Je ve FotoTestu spravne uvedeno, ze objektiv
EF24-105/4L nedisponuje FTM?

Primo na Vami uvadenem obrazku http://www.fotoaparat.cz/image/17007
je to uvedeno.

Nebo na
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=149&modelid=11924
Peteb, 15.2.2006 21:49
Komentar beru zpet, nevsiml jsem si zacatku odstavce o EF70-300.

Mea culpa.
Vabra - Pavel Vabrousek, 15.2.2006 22:51
Ahoj, Petre.
Diky za peknou recenzi, ty pohyblive gify jsiu super.
Na netu jsem se potkal s recenzemi, ve kterych se uvadi, ze ta 70-300 ma problem s ostrosti pri dlouhem ohnisku na natocenem fotoaparatu "na vysku" (zrejme nejaky bug v IS). Muzes to potvrdit nebo vyvratit?
Diky.
petrkor - Petr Koritina, 15.2.2006 23:36
Prohlédl jsme všechny snímky daných parametrů (300mm ohnisko, stabilizace v režimu 2). Bohužel nemám dva snímky téhož místa za týchž podmínek. Takže ostrost nemohu posoudit jinak, než subjektivně.

Výsledek: mám (dle mého soudu) ostré snímky "na výšku" při čase 1/40 a mírně neostré při čase 1/1250. Závislost na natočení foťáku v tom nevidím, spíše problém rukou. (Ta neostrá je obdoba zde publikovaného sněhu - bokeh.)

Přesto mám dva podobné snímky(nikoli překrývající se) - zase sněhu. Ostrost bych posoudil jako shodnou.
Kamil - Kamil Moravec, 16.2.2006 8:31
To si snad děláš prdel? Pět tady ódy na obyčejné seťáky. To si snad myslíš, že pokud ti k tomu půjčej nějaký nový prototyp bez označení "Canon EOS-Ds Mark II" (viz konec textu), tak že se z toho po... Člověče, ty ani nevidíš, jelikož jsi v Canon prdeli celej, co tady píšeš. Prostě jsou to standardní SETOVÉ objektivy pro běžného uživatele, spíše mírně podprůměrného. Existují i jiné varianty na tyto ohniska.
tsunami - Zdeněk Burda, 16.2.2006 8:45
Kamile, co kdybys místo blbých keců v diskuzi nám běžným podprůměrným uživatelům ukázal jak jsi dobrý a hodil sem odkazy na své články? Pár článků (o nečem jiném než focení) jsem napsal a vím, že to není zrovna jednoduché. Tento článek se mi líbí.
petrkor - Petr Koritina, 16.2.2006 10:03
2Kamil: co je na EOS-Ds Mark II "bez označení" ?
Kamil - Kamil Moravec, 16.2.2006 12:31
tsunami: Zde se opravdu rozejdeme v názoru. Zde je jasně vidět, že internet snese vše. Kde kdo zde může napsat cokoliv a očemkoliv (nejen fotoaparát.cz). Bohužel odkaz na moje publikace na netu nenajdeš, s tím jsem zkončil před cca 3 lety. Teď již publikuji pouze knižně, či v časopisech. Obor regionální historie.
petrkor: nauč se číst a pak se ptej :)
PS. Pro ty, kteří mě budou chtět dodatečně nařknout z toho, že focení nerozumím, tak jisté zkušenosti mám. Ovšem přiznám se bez mučení, nejsem vlastníkem Canonu. Tuto značku uznávám, pouze si myslím, že tento šlánek se nepovedl.
petere - Peter Ertl, 16.2.2006 12:39
no ta 24 105 je sice setak ale dost vybocuje zo standardu setakov a udajne je to celkom dobre sklo na setak dost nadpriemerne. neviem len som pocul od zainteresovanych.
jT - Jan Trkal, 16.2.2006 13:12
Upozornit na chybějící jedničku v názvu foťáku se dá i kultivovanějším způsobem, nejlépe přímo autorovi. Ale pokud má někdo nutkavý pocit vyřvávat to do diskuse takto "vybranými" způsoby , nechť se realizuje, když mu to v reálném životě není dopřáno.
Jinak test je pěkný, takových se moc nenajde. Jen tak dál!
Mikinko - Tomas Mikeska, 16.2.2006 14:18
2Kamil: myslim ze 24-105L je profi sklo ci sa ti to paci alebo nie. Predpokladam ze narazas na skla s f2.8, lebo asi iba tie su pre teba profi. LENZE nie kazdy fotograf potrebuje f2.8. Ked najblizsie pojdes niekam do hor na dlhsiu turu so svojou viac ako 1kg f2.8, tak pochopis. S 24-105 dosiahnes to iste, mas lepsi rozsah a mas IS! Okrem toho jeho konstrukcia a opticka kvalita je pravom Lkova, my 2 cents
tomashr - Tomas Hruby, 16.2.2006 14:38
Kamil - mám EOS1DIIN vlastní, nikoli nějakou testovací a po praktických testech bych k ní asi 24-105/4 IS L před 24-70/2,8L upřednostnil. Cena je naprosto stejná, takže v tom problém není a prostě se mi jeví pro moje účely vhodnější.
Inovovaná 70-300 už profisklo rozhodně není, ale taky patří spíš k tomu zdařilejšímu na trhu.
Kdybych tomu článku měl něco vytknout, tak asi právě to spojení dvou nesourodých objektivů, já bych dal každý samostatně, společného nemají skoro nic. Jinak se mi ale ta recenze docela líbí a autora bych spíš pochválil.
Pigface - Radek Fišer, 16.2.2006 15:22
Ano, je vidět, že web znese zkutečně vše, včetně neznalosti rodného jazyka a znalosti obhroublých výrazů....

Autora testu se zastávám. Myslím,že odvedl nadstandartní práci, za kterou by se mnohý testér nemusel stydět, což jsem patřičně ohodnotil.
Díky.
johny5, 17.2.2006 0:25
Tedy možná mám přehnaný požadavky, ale na to, že je to Lkové sklo se mi vinětace a sférické zkreslení u 24-105 zdají pěkně obrovitánské:-(
Za tohle bych 35k nedal ani náhodou.
dr. Balu - Dr. Balů / Velitel osobní stráže a pivohospodář, 17.2.2006 7:52
Je to Lkový sklo a asi je to co kus to originál, kamarád si ho pořídil v setu s EOS 5D a chová se o moc líp než je tady ukázáno.
Milos__, 17.2.2006 21:13
No treba objektiv 28-300 je take Lko a jake ma zkresleni. 24-105 mam a je opravdu supr. Vinetaci na 5D jsem zatim ve velkem nezaznamenal. Testovaci obrazky tu zverejnene se mi ale zdaji nic moc :-) Mozna by bylo vhodne uvest ziskani jpg. Jestli z rawu a popr. pres jaky program atd...
TRMAN - Tomáš TRMAN Rücker, 18.2.2006 10:43
A Milos asi necet zacatek ze? Tam se woe pise jak byly snimky ziskany :D
Rorýs - Rorýs K. Krejsek, 24.1.2007 16:11
Nepochopil jsem příliš význam těch výřezů a vůbec výběr fotek. Dělat tak obrovský výřezy by zcela jistě nemělo smysl, Spíš jsem čekal víc fotek z kterých bych si udělal obrázek jak ta 70 300 fotí. Mám ji doma a neměl jsem ji ještě čas vyzkoušet. A zodpovědně mohu říct, že to co jsem viděl mne spíš vyděsilo. Přitom v testu na photozone psali o 70 - 300 jako o skrytém L ku za rozumné peníze. A i názory na amerických serverech od lidí, kteří je používají byly vcelku pozitivní. Já sám mám pouze osobní pocit, že kupovat L ka je jistě ůžasné avšak ceny jsou mimo mé příjmy. Proto prosím napište někdo kdo ten objektiv používá jaký skutečně je. Mám 30D a tak jsem to tělo nechtěl degradovat vyloženě špatným objektivem. Ovšem je pravda, že hodnotitelé na místní fotogalerii mají někdy sakra vysoké nároky. A kdyžtak mi prosím napište i odkazy na nějaké fotky v galerii diky moc.
Funfly - Honza "Funfly" Dolejš, 23.2.2007 13:30
Stejne fotky nejsou o technice ve vetsine pripadu, ale o "rukach" pokud neplanujes fotit neco prilis narocneho - rychle sceny, svetelne narocne atd, tak stejne rozdil nepoznas - problem vetsiny "fotografu" dneska je v tom ze se masirujou technikou, hledaj objektivy s minimalnim zkresleni, maximalni kresbou a kde cim a na foceni nemaj cas protoze resej picoviny :o)
kalibrace
Fomei - studiové vybavení