Rozhovor s Rudolfem Jungem

V dnešním rozhovoru vám představíme našeho předního fotografa Rudolfa Junga, člena Asociace profesionálních fotografů ČR. Rudolf Jung povede první workshop FotoAkademie.cz na téma „Portrét“, který se bude konat na Gymnáziu Oty Pavla 22. listopadu 2005. Dnešní rozhovor je doplněn sérií Jungových oblíbených portrétů.

Dagmar Březinová

Rudolf Jung se narodil v Praze, kde stále žije. Začal fotografovat cca v 16 letech, aby dokumentoval život okolo sportovního létání. Později rozšířil témata na krajinu, dokument a portrét. Dnes se věnuje figurální fotografii (Sochy a létavci), uměleckému portrétu a letecké fotografii, dokumentuje nenápadné změny města Prahy (Vnější a vnitřní periferie Prahy). Od roku 1995 pracuje v České televizi jako vedoucí fotooddělení.

Daniela Drtinová Daniela Drtinová

Rudolfa Junga jsme navštívili přímo v jeho sídle na Kavčích horách. Uvítal nás zeleným čajem, provedl laboratoří a nakonec jsme velmi příjemně strávili čas prohlížením jeho fotografií a posloucháním zajímavých příběhů, které se za nimi skrývaly. Ať to byly portréty známých českých osobností nebo fotografie z polských dun.
Jak lze fotit písečné duny v Polsku, přineseme v dalším povídání s Rudou Jungem. Můžete se také těšit na červnový workshop „Fotografování v Polsku“, na který vás již brzy pozveme. Dnešní rozhovor je představením fotografa-portrétisty.

Každý správný fotograf má za sebou nejednu výstavu. Pokud si rádi zajdete na dobré víno, doporučujeme navštívit vinárnu Vínečko v Bruselské ulici na pražských Vinohradech. Můžete zde relaxovat při sklence bílého, klobásce servírované na prkně a prohlížením části z fragmentu Rudolfa Junga „Sochy a létavci“.

Ivo Mathé Jan Saudek

Panu Jungovi jsme položili několik otázek:

Kdy jste začal fotografovat? Jaká je Vaše první fotografie, kterou si pamatujete? 

Pamatuju si, když jsem se svým tátou byl na procházce v Růžovém sadě na Petříně. Bylo mi tak 4 nebo 5 roků. Táta vzal fotoaparát a já s ním fotil. Postavil jsem jej na kraj lavičky (ty staré sklopky byly uspůsobené tak, že měly pod měchem takovou sklopnou nožičku, tak je bylo možné na rovině postavit bez stativu) a já komponoval. Pak jsem si na to místo dřepnul na bobek a táta stál vedle mne. Jsem tam celej a táta má (na snímku) nohy pod kolena a nic víc. Pak když mi bylo 14 let, začal jsem pravidelně chodit do aeroklubu Točná. Létání mne čaplo tak, že jsem musel mít i fotografie ze života na letišti. Učil jsem se sám, byly to příšerné momentky a technicky ještě horší. Ale začalo to tím.

Markéta a O.Z. Markéta a O.Z.

Proč jste se stal profesionálním fotografem a jaké je Vaše fotografické vzdělání? 

Po létání bylo fotografování oborem, na který jsem nějak nemohl přestat myslet. Bylo to jen otázkou času, když jsem se snažil jít do hloubky, přišly kontakty s dalšími fotografy. Na vojně jsem měl na starosti fotokomoru. Byla místem, kde se dalo před tou zelenou pakárnou zamknout dveře.
Mám za sebou Institut výtvarné fotografie /IVF/ a FAMU.

Míša P. Míša P.
Míša P.

Vzpomenete si na nějaký veselý zážitek ze školy spojený s fotografováním? 

Veselo bylo na IVF, připadalo mi to tam jako permanentní mejdan.

Odhalená maska Romana P.

Co považujete za Vaše největší fotografické úspěchy? 

Že jsem se dokopal k tomu, že jsem udělal svoji výstavu „Osoby a jiné“, která se postupně rozrůstá a byla mnoha místech doma i v zahraničí. Pak ještě zpracování díla Karla Šmirouse a výstavu /Autochromy z let 1908 – 1955/ s katalogem.

Milan Lasica Petr Hapka

Jak bude podle Vás fotografie vypadat za padesát let? 

Podle jistých prognóz bude na Zemi cca 30% současného počtu obyvatel. Budou mít asi jiné starosti, než uvažovat o fotografii. Budou na nás nasraní a právem. Pokud však tahle prognóza nevyjde, tak bude fotografie zase jen dílem jednotlivců. Tak jak ji všichni v této době zajali do všeho možného, do digi fotoaparátů, mobilů a jiných hraček, bude touto procedurou trpět pohyblivý obraz. Takže fotografii snad zase budou dělat ti, co to umí.

Můžete nám vyprávět nějaký příběh spojený s fotografováním známé osobnosti? 

Fotografoval jsem pana Krejčíka (filmového režiséra), byl u mne v atelieru a fotografovali jsme snímky pro novou inscenaci, kde ty snímky pak hrály. Dost mne tím zdrželi, už dávno jsem měl být někde jinde, tak jsem nakonec ani nespěchal a panu Krejčíkovi řekl, že teď budu fotografovat jeho. Chtěl jsem, aby na fotografii byl naštvanej, tak jak to obyčejně umí. Dělal naštvaného, ale pro mne to bylo málo, chtěl jsem, aby přidal. Nakonec asi po 10. snímku zařval: „zasraný komunisti“ a bylo to ono.

Krejčík Jiří

Povedete první fotografický workshop FotoAkademie.cz v portrétním studiu, které postavíme na Gymnáziu Oty Pavla v Praze 5 – Radotíně. Co se zde budou moci studenti naučit? 

Doufám, že se naučí něco o světle a o technice portrétování, je to obor, kde se učíte celý život.

Sára S.

Na závěr přinášíme přehled výstav.

Výstavy:
Bánská Bystrica /Slovensko/, Galerie „F“ – 1984
Kutná Hora, Tylův památník – 1985
Roudnice nad Labem – 1986
Praha, vestibul ČT Praha – Kavčí hory – 1988
Praha, Národní technické muzeum, fotografie – květen 1995
Praha, Leica Gallery, Amadeus Prague, „Osoby a jiné“ – 01.09. – 30.10.2000
Chrudim, Výstavní síň divadla Karla Pippicha, „Osoby a jiné“, 01.03. – 01.04.2001
Budyně nad Ohří, Galerie Vodního hradu, „Osoby a jiné“, 05.05. – 30.07.2002
Praha, Vinohradský pavilon, fragment „Osoby a jiné“, 13.10.2003 – 12.01.2004
Kolín, Velký výstavní sál Regionálního muzea, „Osoby a jiné“, 29.01. – 29.02.2004
Krakov /Polsko/, Muzeum Historii Fotografii, „Osoby a jiné“, 05.03. – 07.04.2004
Sofie /Bulharsko/, České centrum, „Osoby a jiné“, 21.06. – 06.08.2004
Praha, vestibul Úřadu městské části Prahy 8, „Osoby a jiné“, 23.11.2004 – 07.01.2005
Praha, interiér vinárny Vínečko, fragment „Sochy a létavci“ + akty, 08.02.2005

Kolektivní výstavy:
Kaunas, Vilnius, Šajnauljaj, Cheb – IVF/Institut výtvarné fotografie/ – 1986
Hamburg – Mladí fotografové – 1986
Brno, Česká Lípa – IVF – 1987
Praha, Výstavní síň FOMA – IVF – 1988
Praha, ČS amatérská fotografie – 1989
Praha, Výstavní síň Mánes – Česká fotografie (1989 – 1994) – 1994
Praha, Výstavní síň České spořitelny, AF /Asociace fotografů/ – krajina – 1995
Praha, NTM, AF – zátiší – 1996
Praha, NTM, AF – detail – 1997
Praha, NTM, AF – portrét – 1998
Praha, divadlo Archa, AF – portrét – 1999
Zlín, AF – portrét – 1999
Vsetín, AF – portrét – 1999
České Budějovice, AF – portrét – 1999
Ostrava, Výstaviště Černá louka, AF – portrét 1999
Bologna, Italský institut, AF – Praha – kulturní dědictví, 16.10.-04.11.2000
Praha, Italský institut, AF – Praha – kulturní dědictví, 30.11.2000–07.01.2001
Praha, Divadlo „Archa“, AF – Praha – kulturní dědictví, únor 2001
Ostrava, Výstaviště Černá louka, AF – Praha – kulturní dědictví, květen 2001
Praha, Obecní galerie Beseda, „AKT“, 08.12.2003 – 11.01.2004
Praha, Vinohradský Pavilon, AF „Krajina jako odraz fotografovy duše“, 16.03. – 15.04.2004
Jindřichův Hradec, Národní muzeum fotografie, AF „Krajina“ 06.05. – 20.06.2004
Praha, Divadlo Archa, AF „Krajina“ 15.09. – 20.10.2004
Budyně nad Ohří, Galerie Vodního hradu, AF, „Krajina jako odraz fotografovy duše“, 31.10. – 08.12.2004
Varšava, České kulturní centrum, „Krajina jako odraz fotografovy duše“, 19.01. – 11.02.2005
Vodňany, Městská galerie ve Vodňanech, „Krajina jako odraz fotografovy duše“, 24.04. – 29.05.2005

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram