Test digitálního fotoaparátu Panasonic DMC-FX9

Maličký elegantní šestimegapixelový fotoaparát využívající stabilizaci obrazu - Panasonic DMC-FX9 nám k redakčnímu testu zapůjčila firma Panasonic. Pokud hledáte kolibříka do kapsy se schopnostmi mnohem větších fotoaparátů a chcete navíc i kvalitní video, přečtěte si následující test.

Stručná charakteristika

Panasonic FX9

Panasonic DMC-FX9 je kompaktní 6Mpx fotoaparát s trojnásobným optickým zoomem. V základním balení najdete fotoaparát, Li-ion baterii, nabíječku, řemínek na zavěšení na ruku, CD se softwarem, manuál a 16 MB SD kartu. Současná doporučená cena na stránkách firmy Panasonic je 13 995,– (listopad 2005). Nicméně jej lze zakoupit za cenu nižší. Jde o plně automatický aparát s několika scénickými režimy, režimem makro a s režimem natáčení ozvučeného videa. Časy závěrky volí od 8 s do 1/2000 s. Manuálně lze v menu nastavit čas až 60 s. Při videu automaticky používá časy od 1/30 s. Měření expozice nelze ovlivnit.

Tělo a ovládání fotoaparátu

Aparát s rozměry 94×51×24 mm (bez výstupků) a hmotností 155 gramů (včetně baterie a karty) se řadí mezi digitální šperky. Já měl k dispozici stříbrnou variantu. Ovládání je velmi jednoduché. Aparát disponuje totiž pouze automatickými režimy.

Horní strana Ovládací prvky

Na horní stěně najdete vypínač, spoušť, páčku zoomu a tlačítko pro volbu režimu stabilizace. Také reproduktor s mikrofonem se nachází na vrchní straně aparátu. Volič režimů je vsazen do těla a vyčnívá z něj jen nezbytná část. Nelze jím otáčet kolem dokola, což je při tomto uspořádání myslím výhodné. Má šest pozic – normální snímání, jednoduchý režim, režim makro, scénické režimy, video, přehrávání. Konektor napájení, A/V konektor sdružený s USB 2.0, najdeme na pravé straně pod plastovým krytem. Na dolní straně je prostor pro baterii a SD kartu.

Dolní strana

Kovový stativový závit je umístěný zcela v kraji dolní stěny, tedy mimo osu objektivu. To umožňuje výměnu baterií i na stativu. Zadní straně dominuje 2,5" LCD displej. Další prvky jsou vpravo od něj. Tlačítko DISPLAY pro určení množství zobrazených informací, tlačítko pro mazání snímků sloučené s režimem sekvenčního snímání a sdružené vícepolohové tlačítko s volbou bracketingu, režimu rychlého prohlížení, režimu blesku a samospouště. Uprostřed nich je tlačítko menu. Musím říci, že ač jsou tlačítka velikostí malá, tak jsou skvěle hmatem čitelná. K ovládacím prvkům bych tedy neměl u tohoto aparátu naprosto žádné výhrady.

LCD a CCD

Zadní strana

2,5" LCD má rozlišení 207 tisíc bodů. Byl dobře čitelný jak za slunného počasí, tak za sníženého osvětlení. Jeho jas lze měnit v menu. CCD je 6,37 (6,0 efektivních) Mpx čip velikosti 1/2,5" s rozlišením 4:3 – 2816×2112 / 2048×1536 / 1600×1200 / 1280×960 / 640×480 // 3:2 – 2816×1880 / 2048×1360 // 16:9 – 2560×1440 / 1920×1080. V režimu video 640×480 či 320×240 bodů při maximální frekvenci 30 snímků za sekundu. Hledáčkem aparát nedisponuje.

Objektiv a ostření

Aparát disponuje objektivem Leica DC Vario – Elmarit. Je tvořen sedmi čočkami v šesti skupinách a obsahuje tři asférické čočky.. Světelnost je v rozmezí 2,8 – 5. Maximální clona je 5,6 pro nejkratší a 10 pro nejdelší ohnisko. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 35 mm – 105 mm. Pro nižší rozlišení se rozsah zoomu odpovídajícím způsobem zvětšuje.

Následují tabulka ukazuje přibližné rozměry nejmenší snímané plochy při daných podmínkách.

f 35 mm f 105 mm
Normální režim 20 cm x 15 cm 15 cm x 12 cm
Makro 52 mm x 39 mm 28 cm
10 cm x 7,5 cm

V režimu makro fotoaparát občas ostří na pozadí snímaného objektu. Je nutná kontrola zaostření.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Novák stone
    Ondřej Novák stone
    21.11.2005 15:38

    Prodám tento fotoaparát. Nevhodný dárek. Podrobnosti a kontakt viz. bazar.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram