Makrofotografie - praxe

Svět drobných tvorů a rostlin je ukryt před našimi zraky, a tak jej při toulkách naší přírodou velmi často přehlížíme. Nejen velcí a nápadní tvorové jsou vyhledávanými objekty fotografů, ale v poslední době i ti drobní a nenápadní, kteří nás teprve při pozornějším pohledu uchvátí svými tvary a strukturami. Avšak kde je hledat a kdy? Tak právě na tyto otázky bych se vám pokusil v následujících článcích odpovědět. Již několik let se věnuji vědeckému studiu hmyzu, které mi velmi výrazně pomáhá při makrofotografii. Rád bych vás seznámil s některými skupinami, jejich životními návyky a manýry, které vám při jejich fotografování mohou pomoci. Podíváme se na techniku, která je vhodná pro makrofotografii a také na to, jak ji správně používat. Berte tento seriál také jako pozvánku na workshop, který se bude konat na podzim 2005. Na něm bychom společně navštívili některé zajímavé hmyzí zástupce v jejich přirozeném prostředí.

A nyní několik slov k bleskům. Já sám jsem zastáncem fotografování za přirozených světelných podmínek a blesk používám pouze při ostrém světle, kdy blesk prosvětluje tmavá místa a dodává obrázku plasticitu. U většiny kompaktních a hybridních zrcadlovek jsme odkázáni především na vestavěný blesk. Jeho použití je však velmi omezené. Avšak je nutné říci, že pokud se naučíte využívat vlastností vestavěného blesku, můžete docílit velmi zajímavých výsledků. A to především u fotoaparátů, kde můžeme měnit intenzitu záblesku výbojky, resp. pracovat s korekcemi. Pokud však máme kompakt nebo hybridní zrcadlovku s minimální zaostřovací vzdáleností menší než 5 cm, je použití vestavěného blesku téměř nemožné. Při tak malé vzdálenosti od objektu objektiv stíní.

Pro speciální makro objektivy lze použít řadu makro blesků. Asi nejznámějším je kruhový makro blesk (např. Canon MR-14EX, Minolta Macro Ring Flash 1200 nebo Nikon SB-29 Macro). V poslední době se také dají pořídit makro blesky, které mají dvě samostatné výbojky, s nimiž můžeme lépe modelovat světlo (např. model Canon Lite MT 24 EX nebo Minolta Macro Twin Flash 2400). U makro blesků je také důležité, zda umožňují nezávislou regulaci výkonu jednotlivých výbojek. Je to vhodné především pro práci se světlem, kdy můžeme stín v okolí objektu modelovat. Ne vždy je totiž nutné mít objekt beze stínů.

Canon Lite MT 24 EX Minolta Macro Twin Flash 2400
Nikon SB-29s

Další pomůckou, která nám umožňuje práci se světlem, je odrazná plocha. Ta slouží především k tomu, abychom tmavá místa v okolí objektu prosvětlili. Popř. dostali přirozené světlo tam, kam bychom ho jiným způsobem nedostali. Jako odrazná plocha nám může posloužit bílý papír, alobal nebo kus ALU folie. Tento materiál si připevníme na nějaký tvrdší karton, abychom s ním mohli lépe manipulovat. Velikost odrazné plochy je dána tím, jak velké objekty chceme fotit a z jaké vzdálenosti. Obecně lze říci, že pro makro fotografii postačí odrazná plocha o velikosti 25×25 cm.

Práce s odraznou deskou Práce s odraznou deskou
Bez desky S deskou

Jak je to vůbec s použitím stativu v makrofotografii? Z vlastní zkušenosti mohu říci, že je to pomůcka, která je velmi důležitá, avšak při fotografování hmyzu je často spíše překážkou. Většina stativů má omezené manipulační schopnosti a při fotografování hmyzu, kdy hmyz často mění svou pozici, je použití stativu téměř nemožné. Existuje však několik stativů, které jsou velmi flexibilní a dají se s úspěchem pro makro fotografii použít. Jsou to například Cullmann Makrostativ-Set, Gitzo G 2220 + hlava G 1276M nebo Manfrotto 055PRO + hlava 141RC.

Rýžový stativ

Velmi užitečnou pomůckou je tzv. „rýžový stativ“. Spousta lidí při vyslovení tohoto názvu přemýšlí, o jaké věci je to vlastně řeč. Jde o pytel z koženky, do kterého je vsypána rýže. A k čemu slouží? Při fotografování nízkých rostlin nebo objektů nízko umístěných nad zemí jsme často odkázáni na to, že fotoaparát musíme položit na zem. Může však dojít k jeho poškození a navíc se velmi obtížně dosahuje požadované kompozice. Pytel s rýží položíme na zem a něj umístíme fotoaparát. Díky hmotnosti fotoaparátu dojde k jeho částečnému zamáčknutí do rýže. Takto uložený fotoaparát je velmi stabilní a pouze jeho posouváním můžeme velmi dobře měnit úhel pohledu. Pytel s rýží můžeme umístit buď na plocho nebo jej postavit na výšku. Nejen, že můžeme využívat pro exponování snímku velmi dlouhých časů, ale také jej chráníme před případným poškozením na nerovném a drsném povrchu. Samozřejmě jej můžete použít přímo na stativ, kdy jím nahradíte standardní hlavu.

To je zatím vše. Pokračování tohoto seriálu na sebe však nenechá dlouho čekat. Pokuste se zatím uvedené postřehy přenést do praxe.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    01.08.2005 13:06

    to Majk:
    Při focení z ruky znamená delší ohnisko kratší čas, tudíž větší clonu a tím ještě menší hloubku ostrosti ve srovnání s kratším ohniskem. Na statické objekty mi 105 mm přijde ažaž, na větší brouky tahám dokonce 50 mm (80 mm ekv.).
    Pokud ale toužíš po dlouhém sklu, uvažoval bych i o variantě 150 + telekonvertor.

  • Lumis
    Lumis
    23.08.2005 20:13

    Ahoj:-)Moc pěkný článek.Sám používám Konicu Minoltu Z3 + obrácené objektivy a tak rady z článku asi moc neužiju ale pěkně jsem si početl:-)Budu se těšit na další díl a věřím že se dozvím zase něco nového:-))Jen lituji že se nemohu zůčastnit Workshopu:-(

  • Anton Kováčik
    Anton Kováčik
    23.08.2005 21:31

    Ten ryžový pytlík je haluz,pekný článok.

  • Zdeněk Ondrášek
    Zdeněk Ondrášek
    14.06.2007 22:22

    málokkdo píše tak věcně, konkrétně a poradí! Dík.
    dady

  • kvejlend
    kvejlend
    16.05.2008 17:21

    zdravím Pavel Krasenský... velmi dobrý članok o makre uvital by som ich viac :)
    Pekne si popísal pracu s odrazovymi doskami i vreckom ryže. Chcelo by to viac ukážok makra i super makra s MP-Ečkom...
    a nejaké tie typi pre neskusených čo sa týka difuzerov
    teším sa na dalsie články o makre dufam že budu :)
    ahoj
    Kvejlend

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (29)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram