FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

FotoInspirace, 1.díl - Digitální IR fotografie

13.6.2005 14:00 Michal Kupsa, FotoRádce - Foto praxe

Praktické fotografování

A nyní už konečně k samotnému praktickému fotografování v terénu. Zkontrolujme si znovu, zda jsme do fotobrašny či fotobatohu dali vše potřebné - samotný fotoaparát, IR filtr, sluneční clonu a případně dálkové ovládání. Majitelé zrcadlovek by neměli zapomenout ani na krytku hledáčku. Vzhledem k tomu, že budeme používat delší časy a že asi budeme vždy dělat i několik expozičních variant, tak nesmíme zapomenout ani na plně nabité baterie a dostatečnou kapacitu paměťových karet, případně přibalit i náhradní baterii a přenosnou fotobanku. A jak jsem již řekl v úvodu, tak na IR fotografii jsou ideální horké slunečné dny - čím více slunečního světla, tím lépe. Proto nesmíme zapomenout ani na nějakou tu zásobu tekutin k zajištění pitného režimu, která nám jistě v letním horku přijde vhod. Hodit se bude i pokrývka hlavy, nějaký opalovací krém s vyšším ochranným faktorem a sluneční brýle. Majitelé větších a černých fotoaparátů by měli myslet také na ochranu techniky před horkem. Taková černá zrcadlovka, jako je například Canon EOS 350D nebo Nikon D70, se dokáže i při poměrně krátkém pobytu na přímém slunci pěkně rozpálit a je jasné, že jí to nemusí dělat příliš dobře. Proto pokud hodláme trávit více času na jednom místě, například při experimentování, tak je dobré dát aparát na stativ a hodit přes něj alespoň bílý kapesník. Však jistě víte, jak to říkal Bolek Polívka v jednom známém českém filmu: “ …. si blbá ?!? Víš jaké je slunko sviňa ?!? “ ;o)))

Obrázek 11

Obrázek 11

Obrázek 12

Obrázek 12

Tak a teď už opravdu můžeme vyrazit a cestou si také říci něco k výběru vhodného motivu, což je v IR fotografii také velmi důležitá záležitost. Musíme si totiž uvědomit, že budeme dělat něco úplně jiného než klasickou fotografii a to, co v běžné barvě či černobílé fotografii vypadá velmi dobře, nemusí být v IR spektru až tak moc atraktivní a naopak, některé na pohled velmi obyčejné scény mohou vypadat v IR velmi atraktivně. Ideální jsou klasické krajinky, kde především listová zeleň IR světlo silně odráží a na fotografii je proto velmi světlá. Naopak obloha, vodní plocha, ale i kmeny stromů IR záření pohlcují a jsou tak na snímcích velmi temné. Působivá je také obloha s jednotlivými obláčky, které vytváří mnohem větší kontrast než třeba v klasické barevné fotografii s použitím polarizačního filtru. A právě kontrast je u IR fotografie velmi důležitý. Proto se vždy snažme vybírat kombinaci několika uvedených prvků tak, aby scéna byla dostatečně kontrastní, protože pokud do kompozice vložíme například příliš zeleně, tak nám výsledek může hodně splývat a v konečném důsledku vypadat poněkud nevýrazně. I jen malá část vodní plochy snímek značně oživí - viz ukázka č.11 a malé obláčky na jinak jasné obloze také udělají své - viz ukázka č.12.

Takže už jsme na místě, máme vybraný motiv a můžeme konečně začít fotit. Napřed si postavíme stativ a instalujeme fotoaparát. Jen tak, bez filtru si napřed zvolíme potřebnou kompozici a stativovou hlavou zaaretujeme přístroj napevno. Pak teprve našroubujeme filtr a nasadíme sluneční clonu. Zrcadlovkáři zakryjí hledáček speciální krytkou. Aparát nastavíme na samospoušť a nebo použijeme dálkové ovládání. Teď však před námi stojí dalších několik poměrně zásadních problémů, kterými jsou zaostření, stanovení správné expozice a také vyvážení bílé. Vezmeme to pěkně po pořádku, napřed zaostření. Pokud je dostatek slunečního světla, tak většinou celkem v pohodě funguje autofokus aparátu a můžeme se na něj v podstatě spolehnout. Ono nám totiž ani nic moc jiného nezbyde, protože IR filtr je tak tmavý, že ani zrcadlovkáři v hledáčku skoro nic neuvidí. A zaostření před nasazením filtru nám také moc nepomůže, protože v IR spektru dochází k jistému posunu. Proto se raději spolehneme na autofokus a pokud se nechytá, tak použijeme zaostření a zablokování zaostření bez filtru. U manuálních objektivů můžeme ostřit i odhadem podle stupnice. Velkou výhodu mají některé objektivy, které mají kromě normální také speciální stupnici pro IR fotografii.

Dalším krokem je stanovení expozice. To je asi největší probléme a měřící systémy aparátu nám v tomto asi příliš nepomohou. Využijeme zde vrchovatě velké výhody digitálních aparátů, kterou je fakt, že výsledek můžeme posoudit hned na místě na LCD monitoru. Měření necháme klidně na matrix a pořídíme první zkušební záběr. Málokdy automatika stanoví správnou expozici. Tudíž je potřeba výsledek prohlédnout a využít korekcí expozice a kontroly podle histogramu a dle toho doladit ideální expozici. Doporučuji vždy udělat alespoň 3 expoziční varianty a z nich pak vybrat až doma v počítači.

Obrázek 13

Obrázek 13

Nesmíme zapomenout ani na vyvážení bílé barvy. Pokud je necháme na automatice, tak nám z toho vyjde snímek jako na ukázce č.13 nahoře a na LCD monitoru toho moc neuvidíme. Je proto velmi dobré si bílou nakalibrovat pomocí manuálního změření, a to i když fotíme do RAWu, díky čemuž si můžeme vyvážení bílé upravovat i dodatečně v klidu domova. A uděláme to tak, že na aparátu nastavíme nejvyšší možnou citlivost ISO a kalibraci provedeme manuálně s nasazeným IR filtrem. Ke kalibraci poslouží jakákoli bílá plocha - stačí si třeba v brašně nosit list kancelářského papíru. Na plochu, podle které kalibrujeme, musí samozřejmě svítit slunce. Většina aparátů umožňuje uložení hodnoty o paměti, a tak tuto funkci využijeme, protože se nám bude jistě hodit častěji. Pokud nemáme ani list papíru a ani v okolí není nic bílého, tak se dá použít i jakákoli jiná bílá nebo alespoň hodně světlá plocha. Já jsem v podobné nouzi použil například nohavici svých velmi světle krémových kraťasů. Ukázku srovnání automatiky a uživatelského změření najdete na ukázce č.13.

Obrázek 14

Obrázek 14

Obrázek 15

Obrázek 15

Jak nastavit samotný aparát? Ideální je použít režim předvolby clony. Vzhledem k tomu, že přesné zaostření se stanovuje jen velmi těžko, je dobré si raději hodně přiclonit, aby případnou odchylku korigovala zvýšená hloubka ostrosti. Osobně cloním minimálně na clonu f/8, častěji však i o něco víc na f/11 až f/16. U kompaktních aparátů je to samozřejmě zase trošku jinak, takže zjednodušeně řečeno asi jednu třetinu až jednu čtvrtinu před maximální clonou. Kombinace vysokého clonového čísla a IR filtru nám ale způsobí, že se téměř vždy dostaneme do oblasti delších až dlouhých časů - i za prudkého denního světla se můžeme dostat k časům řádově až v celých vteřinách. Z toho plyne opět několik podstatných důsledků. Použitý stativ musí být opravdu pevný. Hodí se i využití předsklopení zrcátka u zrcadlovek a ovládání dálkovým ovladačem či samospouští obecně. Kvůli možnosti výskytu nežádoucího digitálního šumu použijeme pro jistotu nejnižší hodnotu citlivosti ISO a raději aktivujeme i funkci redukce šumu. A to ještě pořád není všechno, musíme si dát pozor i na pohybovou neostrost. Co je nám platný sebepevnější stativ, když nám i jemný závan větru bude pohybovat listím na stromech či trávou na louce - to se pak opravdu nedá nic dělat a je třeba si počkat na okamžik bezvětří, jinak to dopadne jako na ukázce č.14.

A ještě jednou k expozici. U IR fotografie většinou při přeexpozici nedochází ke klasickým přepalům. Pokud mute ve zvyku na svém aparátu používat jejich indikaci, tak u IR fotografie vám tato funkce nebude moc platná. Přepaly se totiž neprojeví jako přeexponovaná místa, ale kresba se na nich pouze slije do jednolité plochy, což v terénu na malém LCD monitoru nemusí být vůbec patrné. Projevuje se to především na těch partiích snímku, které jsou bohaté na velmi jemné detaily s nedostatečným vzájemným kontrastem. Nejčastěji k tomu dochází na trávě. Je to tedy zase o důvod víc, proč raději vždy pořídit více expozičních variant každého snímku. Typickou ukázkou podcenění tohoto faktu je ukázkový snímek č.15, kde přehlédnutá, jen velmi lehká přeexpozice způsobila slití detailů v kresbě trávy, která je velmi světlá, protože velmi dobře odráží IR záření.

Závěrem ještě jednou zopakuji velmi důležité upozornění - nikdy nefotografujte s IR filtrem tak, aby bylo slunce v přímém záběru a dejte si pozor, aby ani přímo nesvítilo na přední čočku objektivu. Majitelé kompaktních přístrojů pak dvojnásobně pozor - raději nejen nefotografujte, ale ani zapnutým aparátem s nasazeným filtrem nemiřte do slunce. Mohli byste si tak přivodit neopravitelné poškození snímacího čipu aparátu, jehož výměna může stát v servisu skoro stejně, jako stál celý nový aparát.

Zpracování snímků v PC

No a pokud jste se již vrátili z krajinářské výpravy domů, je načase pořízené snímky zpracovat. U IR fotografií se neobejdete bez kvalitního grafického editoru a alespoň základních znalostí úpravy fotografií. Ideální je jakákoli verze Adobe Photoshop či Zoner PhotoStudio. Možností úprav snímků je celá řada a záleží na záměrech konkrétního autora a také na jeho schopnostech práce s grafickými editory. Tuto finální část již nechám na každém z vás a podíváme se jen velmi krátce na nejobvyklejší způsob úpravy a to jen ve třech základních krocích. Po stažení do počítače provedeme obvyklé přípravné práce, jako drobný ořez, retuš či narovnání perspektivy. Poté snímek převedeme do černobílé. To se dá provést několika způsoby s různými výsledky. Nejpoužívanější je asi prosté odbarvení (desaturace) snímku. Pokročilejší autoři jistě raději použijí třeba mapování na přechod či jiný, vlastní postup. Využít se dají i speciální zásuvné moduly. Takto upravený snímek dále ještě doladíme nastavením jasu a kontrastu, pokročilí sáhnou asi po vyvážení úrovní. Dále už jen provedeme obvyklou úpravu velikosti a doostření a máme hotovo. Celý postup je ve třech krocích zachycen na ukázkovém snímku č.16.

Obrázek 16

Obrázek 16

Obrázek 17

Obrázek 17

Závěr

Doufám, že je tento článek dostatečně srozumitelný a vyčerpávající a také doufám, že vás téma digitální IR fotografie zaujalo a že se s vašimi snímky setkám také v naší FotoGalerii, kde má IR fotografie zavedenu dokonce samostatnou kategorii. FotoGalerie vám také může být pomocníkem při úvahách nad vhodností či nevhodností konkrétních fotoaparátů na IR fotografii a jejich uživatelé - autoři jednotlivých snímků vám také jistě rádi sdělí své zkušenosti - třeba s využitím různých konkrétních filtrů a podobně. Podebatovat na toto téma si můžete také v našem FotoFóru, kde se jistě v případě potřeby najde někdo s dobrou radou či tipem. Případné dotazy můžete také psát přímo mně interní poštou ve FotoGalerii.

Hodnocení

Článek má 17 hodnocení, průměr je 1.1.

Komentáře

mimak - Milan Mihalčin, 13.6.2005 15:48
diky za popis :o) uz sem o tom premyslel a tak se par rad hodi
Pagi - Karel Pagačík, 13.6.2005 15:57
Super článek Michale,teď jen pro filtr a zkusit to,aspoň člověk může zkoušet i přes poledne.Četl jsem o IR už víc věcí a jen překvapilo jak je pak jednoduchá úprava v počítači,to co jsem četl tak tam se zpracovával jen jeden kanál a nevzpomenu si jestli to byl červenej nebo zelenej,ale to hold každý musí vykoumat sám
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 13.6.2005 16:42
Dik. Jinak pred koupi draheho filtru radeji ale fakt doporucuju si to vyzkouset, nebo se v Galerii zeptat uzivatelu konkretniho aparatu. Co se tyce tech uprav, tak se pouzival jen cerveny kanal ale jak sam pises, moznosti jsou velmi siroke a ruznorode, takze jsem popsal jen to uplne nejzakladnejsi ....
Raider - Marek Živný, 14.6.2005 0:37
Při schopnostech grafických editorů se mi zdá divný,že
by stejného efektu nešlo dosáhnout softwarově z normálního snímku??
MaSka - MaSka, 14.6.2005 9:16
Raider> dá se to celkem dost napodobit, ale dokonalé to není nikdy. Je to náročný proces a výsledek není ono. Vynaložené úsilí není adekvátní výsledku. jde taky o to to jako IR vyfotit. Záleží na tom, co člověku přináší větší radost, jestli to, že použil jiný postup a uděll skutečnou IR fotku, nebo to e je zdatná počítačový grafik. A ještě jednu poznámku, myslím, že zdatný grafik, když dostane originální soubor( barevný) a vídí IR výsledek, dokáže do dosáhnout. Ale nedostane li to čeho má dosáhnout, pochybuji, že jentak od oka převede fotku tak aby vypadala jako IR. Se znalostma, že voda a obloha jsou obvykle "IR studené" tam nějaký odhad bude, ale nebude to ono.
Pro plastového filtru do obroučky je možná jednodušší použít nšjakou redukci na větší průměr, je tam 2-3 mm ploška ke teré se to snadno přilepí a která hravě skryje drobné nepřesnosti při stříhání kruhu.
Ilja Mašík - www.imasik.cz, 14.6.2005 10:59
Super
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 14.6.2005 12:05
super clanok. uz by ma len zaujimalo, ze sa ti oblaciky nerozmazali pri dlhych casoch, nekedy je obloha dost rychla. aj ked som videl tvoju ukazku rozmazu na strome. hmmm. s tym diafilmom som sa normalne pobavil, tusim to skusim.
nomarski - Petr Klíma, 14.6.2005 12:09
Myslím, že je škoda, když je výborný obsah zbytečně degradován pravopisnými chybami. Nestálo by za to provádět nějakou korekturu? Namátkou, hned z počátku: "...a chtěli by jste/<b>byste</b> to taky zkusit?"
japonec - miroslav horyna, 14.6.2005 12:18
Takových článků není nikdy dost, fakt dobrý, tedˇjen vyzkoušet, zda právě ten můj miláček je na to vhodný.Cokin už mám, ale asi bych do kulata neřezal,jsou i jiné lacinější metody.Díky.
PavelB - Pavel Bum, 15.6.2005 6:58
Článek o IF je zajímavý. Už delší dobu se zabývám pokusy napodobit IF ve Photoshopu. Někdy se to povede, někdy ne a jsou případy, že výsledek se mi líbí víc něž skutečná IF fotka. Pro začátečníky bych doporučil podívat se na stránky http://www.atsf.co.uk/ilight/index.html Tam je dost obrázků, které mohou sloužit jako inspirace. Ještě jedna technická zajímavost. Jak poznáte, že váš foťák je schopen zachytit IF světlo? Myslím tím digitál. Jednoduše. Zapněte svůj digitál a namiřte na něj televizní ovladač. Zmáčkněte na ovladači libovolné tlačítko a podívejte se na displej foťáku. Vidíte-li blikající proužek na ovladači máte vyhráno. Pokud vím, tak filtry nepropouštějící IF mají třeba aparáty NIKON.
petere - Peter Ertl, 15.6.2005 8:33
dost dobre kupsik
basista - basista, 15.6.2005 9:35
Výborný článek!!! A krásné fotky. Díky.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:00
Raider: SW to rozhodne nenapodobis - napriklad proto, ze jeden z hlavnich efektu IR je to, ze skoro 100% vymaze opar z krajiny, coz neudelas ani kombinaci polarizaku a SW ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:03
MaSka: Plny souhlas, nejde jen o vysledek ale i o samotne poteseni z prace. Co se tyce toho Cokinu do obroucky, tak bych spise doporucil nechat to udelat u ocniho optika nebo alespon u sklenare, sam bych si na to asi netroufnul ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:05
blondyn: Bohuzel s temi casy je to problem. A neni ani tak casty u oblacku, jako spise u pohybujiciho se listi na stromech ci stebel travy. I toto je duvod, proc si vzdy udelat nekolik variant jednoho snimku ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:10
nomarski: Dik za upozorneni ale priznam se, ze ani nevim, zda je spravne "by jste" nebo "byste", spis se priklanim k prvni variante, kterou schvaluje i kontrola pravopisu v textovem editoru.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:19
PavelB: Asi jsi necetl pozorne - ta finta s ovladacem neni zadna novinka a je popsana i v tomto clanku. ;o)) A onen zmineny filtr maji VSECHNY digitalni aparaty, jen se lisi jejich ucinnost a to i v ramci jedne znacky. U kompaktu se to velmi lisi u jednotlivych modelu ale pokud se budeme bavit o zrcadlovkach, tak prave treba Nikon D70 pouziva filtr pomerne slaby a tak je tento aparat prave velmi vhodny ....
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 15.6.2005 10:23
Ilja, peer, basista i ostatni: Diky moc !
Helena - Helena, 15.6.2005 15:37
To Nomarski: Spravne je byste....korekturu samozrejme provadime, ale i tak se nekdy chybka vloudi..dekujeme za upozorneni a hned opravime :)
nomarski - Petr Klíma, 15.6.2005 21:05
To Kapsa: Jasne, vzdyt tohle ani neni Tvym hlavnim ukolem, Ty jsi tu pres namety a clanek je kusem dobre odvedene fotograficke prace!

To Helena: Jsem zvedav, kdy budu oznacen za rypala :o) Kdyz uz jsme v tom opravovani: uplne posledni veta - me/mne + jeste jedno by jste/byste v cervenem odstavci kousek nad tim. Ja proste trpim uchylkou, ze kouknu a vidim chybu. A tyhle tri me zrovna prastily do oci, cele jsem to necetl. (Klidne pak tento komentar smazte :o)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 16.6.2005 7:43
nomarski: Nejsi rejpal, to jen proste nic neni dokonale a v cele redakci bohuzel nemame zadneho skutecneho jazykoveho odbornika. Slo by to sice mozna nekomu napred posilat ale osobne radeji prekousnu nejakou tu pravopisnou chybku jako dan za to, ze je to bez zpozdeni na webu ....
Teku, 19.6.2005 12:05
Zaujímavý članok, prekvapila ma citlivosť snímača fotoaparátu na IČ časť svetla. Nakoľko má táto zložka svetla iný index lomu v optike fotoaparátu obávam sa,že možem, ak nie je odfiltrovná spôsobovať neostrosť alebo vyšší šum. Bol by som rád keby sa niekto, kto sa to ovláda zaujal stanovisko aj k tejto téme.Existujú aj nejké filtre na odstránenie tejto zložky žiarenia?
Ďakujem.
petrkor - Petr Koritina, 19.6.2005 21:18
Jako fyzikář si dovolím několik poznámek, které se opírají o odborný úsudek nikoli tedy znalost. Máte naprostou pravdu, ale - když uvážíte rozdíl v délce expozice pro světlo (což je standardní pojem pro viditelné záření) a IF, tak je to asi stejné, jako se ptát, zda na fotografii nebe exponovaného v poledne nebudou náhodou vidět hvězdy. Jsou tam, ale přesvícené a v daném místě, kde skutečně jsou, rozhodně nijak ke zvýšení expozice nepřispějí. Principielně IF záření "vidí" čip mnohem hůře, a proto se uvedené vady prostě reálně nemohou projevit. nakolik se ale mohou projevit při dlouhých časek při použití ND filtru(ů) by bylo asi věcí (zbytečného ?) zkoumání. Zkuste to a dejte nám pod článek někdo vědět.
bluebull - Juraj Macko, 21.6.2005 12:00
...perfekt, idem kúpiť IR filter....:-)
jetojedno - zrusen, 21.6.2005 21:26
... jedna vec mne zarazi, a to informace ze pro IR zareni se zaostruje jinak, nez pro bezne. Existuje nejake info o tom jaky je rozdil v bodech, nejaka stupnice? Na objektivu stupnici pro IR nevim, a s nasazenym filtrem je samozrejme videt uplne prd...
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 22.6.2005 8:47
Jan: Na starsich objektivech skutecne byvala ryska pro ostreni v IR spektru. Ostri se o kousek bliz nez normalne ale rozdil je pomerne maly a pri foceni krajiny se to v pohode vejde do hloubky otrosti, staci zaclonit na f/5,6 nebo vic. Je to dano jinou vlnovou delkou IR zareni ....
k3xtd - Michal MARKO, 22.6.2005 11:27
super :) Ir filtre pojdu na dračku po tomto článku :)))
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 22.6.2005 11:53
k3xtd: Ja myslim, ze ani ne - vzhledem k tomu, jak desne jsou drahy .... ;o))
- Vláďa Plicka, 23.6.2005 11:37
Výbornej článek Michale.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 23.6.2005 12:21
Cipís: Dík !
Teku, 25.6.2005 7:28
Petrkor, ďakujem za odpoveď, rozdiel v intenzite IR som do bral úvahy. Znepokojila ma veľká viditeľnosť IR lúča z diaľkového ovládania televízie. Pri fotení cez IR filter automatika zaostrenie určite zvládne, ale pri fotografovaní v normánych podmienkach by som túto zložku radšej odfiltroval. Pri zhoršených svetelných podmienkach, keď fotoaparát nastaví ISO 400 a časy vychádzajú na použitie statívu by asi stálo za to použiť takýto filter. Veď toho šumu je aj tak dosť. Žial nepodarilo sa mi zatiaľ zistiť aký filter použiť.
pche - ., 28.6.2005 17:28
Super ... už sem něco málo o IR fotografii četl a když jsem to viděl poprvý, tak mě to nadchlo. Za týden budu už mít svou první zrcadlovku, takže asi pak zkusím. Už někdo zkusil jak moc na to bude EOS 350D vhodná? O 300D sem čet, že se na to moc nehodí, právě kvůli silnému filtru před čipem.
ko.mi - to už je dávno :), 2.5.2006 23:05
Tak to přečtu :-) Dík
Pazda - Petr Pazdírek (Pazďa), 13.8.2007 22:04
Díky za informace Michale,teď už mi jen zbývá hurá do práce a zkoušet a zkoušet a vytrvat a vytrvat,ahoj :-)
irstudio - Tomáš Drozd [irstudio.cz], 30.12.2008 18:28
čéče, tenhle článek jsem nějak přehlídl. no jak je toto možné...:o)
Darksome - Daniel D., 31.3.2012 0:22
Mé poznatky z focení v IR spektru:
http://darksome.eu/index.php/clanky-o-foceni/145-tajemstvi-infra-red-fotografii.html
Darksome - Daniel D., 23.4.2012 2:01
Aktualizace odkazu:
http://darksome.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=145:tajemstvi-infra-red-fotografii&catid=3:clanky-o-foceni
kalibrace
Fomei - studiové vybavení