Test Canon PiXMA iP5000 a iP8500

Na loňském fotografickém veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem předvedla firma Canon celou sérii nových fotografických tiskáren, označených PiXMA. Jaké jsou? Jak tisknou? Jaké mají tiskové náklady? Kolik stojí? Tyto a další otázky jistě napadly nejednoho uživatele nejen digitálních fotoaparátů, a proto se na tyto tiskárny podívejme blíže v našem redakčním testu. Jak tiskne Canon PiXMA iP8500 se můžete sami přesvědčit na Interkameře 2005 ve dnech 13.-15. dubna přímo na stánku FotoAparátu.cz. Za odborného dohledu přímo od zástupce firmy Canon budete mít možnost si vytisknout vlastní fotografii.

Obrázek č. 1 – Oficiální snímek tiskárny Canon PiXMA iP5000

Úvod

Obr.1: Canon PiXMA iP5000

Pro článek o tiskárnách Canon PiXMA jsem vybral hned dva modely současně a z třetího modelu PiXMA iP4000 mám alespoň ukázkový výtisk pro srovnání. Z široké nabídky jsem vybral ty, které mi připadají něčím zajímavé a výjimečné a pro domácí tisk fotografií zvláště vhodné. Ocení je především středně a více pokročilí uživatelé, kteří mají nadstandardní nároky jak na kvalitu tisku, tak na cenu tiskárny samotné, ale i na tolik diskutované a asi pro každého velmi důležité tiskové náklady, které doposud bývají jedním z hlavních argumentů odpůrců domácího tisku. Pojďme již ale k samotným tiskárnám.

Obrázek č. 2 – Oficiální snímek tiskárny Canon PiXMA iP8500

Mechanická konstrukce tiskáren

Obr.2: Canon PiXMA iP8500

Oba modely jsou si velmi podobné a jsou také téměř totožně koncipované. Již na první pohled jistě každého zaujme velmi moderní a zcela netradiční design. Ve složeném stavu tiskárna připomíná černý monolit, na kterém překvapivě najdeme pouze jedno jediné tlačítko, kterým je hlavní vypínač. Je velmi těžké posuzovat tyto tiskárny z estetického hlediska, protože design je natolik převratný, že názory na něj se velmi různí. Schválně jsem se zkoušel ptát také svých kolegů a kamarádů a setkal jsem se od nadšeného obdivu až po silný odpor. Proto se ani já raději nebudu k této otázce vyjadřovat a nechám na každém z vás, jak se vám bude venkovní provedení líbit. Toto řešení má jednu velmi praktickou výhodu, na kterou mě upozornil kolega z redakce. Na plochou horní stranu tiskárny se na věčně plném pracovním stole dá leccos dalšího postavit či položit. Nevýhodou zase je, že na tmavém a hladkém povrchu je již brzy vidět i sebemenší vrstvička prachu či otisky prstů.

Obr.3: Canon PiXMA iP5000 rozložená v pracovní poloze Obr.4: Canon PiXMA iP8500 rozložená v pracovní poloze

Obrázek č. 3 – Canon PiXMA iP5000 rozložená v pracovní poloze Obrázek č. 4 – Canon PiXMA iP8500 rozložená v pracovní poloze

Před použitím je však nutno tiskárnu rozložit do pracovní polohy. To spočívá ve vyklopení čelní stěny a vysunutí držáku na vytištěné fotografie, čímž se nám zároveň odhalí (viz ukázkový snímek č.5) další dvě tlačítka pro přímou volbu podavače papíru a také USB konektor, pro přímé připojení digitálních aparátů kompatibilních s PictBridge nebo Canon Bubble Jet Direct. Jak napovídají tlačítka, tak jsou k dispozici dva podavače, mezi nimiž se dá přepínat manuálně tlačítky přímo na tiskárně nebo je lze zvolit i v ovladači, při nastavování tisku. Spodní podavač je trvale zasunutý v tiskárně. Horní podavač je vždy nutno vyklopit – viz ukázkové obrázky č.3 a 4, kde jsou tiskárny s vysunutým horním podavačem i držákem již vytištěných fotografií. Tato koncepce má hned několik výhod. Především je tak možno mít založeny dva různé druhy papíru, například dole klasický fotografický formátu 10×15 cm a nahoře třeba kancelářský formátu A4. Jak jsem již řekl, tak se podavače dají přepínat i z ovladače, takže není nutno k tiskárně vstávat – pokud ji třeba máme jinde než na stole před sebou. Další výhodou je, že při využití jen spodního podavače si tiskárna zachovává svůj velmi kompaktní design a lze ji tak umístit i do velmi omezeného prostoru a většinou k ní stačí přístup pouze z přední části. A to ještě není vše, oba modely mají vestavěný takzvaný Duplex a je tak možno velmi snadno tisknout nejen oboustranné textové dokumenty, ale dokonce i oboustranné bezokrajové fotografie (Canon pro tuhle potřebu vyrábí i speciální oboustranné fotografické papíry) všech obvyklých formátů. Výhoda je zřejmá – značná úspora místa, papíru, a tím i celkových nákladů při tisku fotografií určených například k archivaci v průhledných fóliích či v albu, které je konstruováno na principu klasického kancelářského šanonu.

Obrázek č. 5 – Přepínače podavačů a USB konektor pro přímé připojení kompatibilních fotoaparátů Obr.5: Přepínače podavačů a USB konektor

Ale ani to ještě není vše, u obou tiskáren je také možno tisknout přímo na disky CD. Samozřejmě je nutné použít speciální média, označovaná jako Printable. CD je nutno vložit do speciálního podavače v rámečku, který je také součástí dodávky. Podavač je v dolní části odklopeného čelního panelu a je kryt ještě jedním zvláštním malým krytem – po odklopení hlavního čelního panelu stačí zatlačit prstem na logo Canon a pak vložit CD i s rámečkem ve směru šipky, která je na horní straně rámečku. Celá situace je na ukázkovém snímku č.6. Pro snadnější práci s potiskem CD je určen program CD-LabelPrint, který je také součástí dodávky.

Obrázek č. 6 – Potisk CD pomocí speciálního rámečku a podavače Obr.6: Potisk CD

K mechanické konstrukci bych ještě dodal, že vše je řešeno maximálně prakticky, přehledně a hlavně logicky. Také při prvním spuštění tiskárny (kdy je nutno instalovat tiskovou hlavu a naplnit ji jednotlivými inkoustovými náplněmi) jde všechno přímo samo a nad ničím není třeba složitě přemýšlet či dlouze listovat v manuálu. Celá operace je otázkou několika málo minut. Na spuštění a zapojení tiskárny se mi líbilo i to, že standardní přívodní šňůra ze zásuvky 220V jde přímo do tiskárny a pod stolem se vám tak neválí externí zdroj, který bývá u některých konkurenčních tiskáren obvyklý. Méně příznivé je zjištění, že propojovací USB kabel k počítači není součástí dodávky, což je o to překvapivější, že se bez něj asi nikdo neobejde a přitom jeho hodnota je dnes zcela zanedbatelná.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 66
    Fotograf 66
    06.07.2005 13:17

    Momentálně uvažuju o koupi iP5000, ale zajímalo by mě eště jak je to s výdrží barvy pro tisk textu. Z webu Canonu sem trochu zmaten. Neví někdo na koli vyjde A4 textu a na koli stránek stačí BCI-3eBK? Přecejen potřebuju tisknout i "kancelářský" dokumenty. Díky.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.07.2005 15:56

    Pche: I toto se da zjistit na tiskovenaklady.cz

  • afak
    afak
    03.08.2005 16:09

    to Kapsa: rozdil ceny mezi IP4000 a IP6000D je cca 3000CZK, coz je vyrazny rozdil. Myslis ze to odpovida rozdilu v kvalite vystupu? Je ten rozdil viditelny bez primeho srovnani obou vzorku?

  • Dimarco
    Dimarco
    19.01.2006 17:55

    Zdravim
    Pri Pixme5000.
    Ked zakliknem v ovladaci CB tlac tak je tlaceny obrazok z (BCI-3e Bk) alebo (BCI-6 Bk) ?
    Ked poslem uz CB obrazok napr. z Photoshopu je v tom rozdiel?
    Ak tlacim CB obrazok a text tlaciaren pouzije obe cierne alebo jednu z nich?
    dakujem za odpoved ;)

  • Bazén
    Bazén
    06.03.2006 23:51

    Dimarco: už to zde bylo řečeno 3eBK je větší než ostatní nádržky a je určená na běžný tisk (text,obrázky), 6 BK se používá při tisku foto popř. při nejlepší kvalitě.

    to Kapsa: 1) Nesouhlasím s názorem, že je lepší koupit scaner od stejného výrobce jako tiskárnu, proč???
    HP scanery v ceně do 4 000k patří k nejlepším.
    2) Pokud vytisknu cokoli na iP5000 a srovnám to s iP4000 - nikdo nepozná rozdíl, jde jen o vzhled (design) tiskárny, IP 5000 je hezčí :-) tisk je stejný a nebyl bych si tak jistý tvrzením, že iP6000D tiskne kvalitněji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (73)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram