Test fotoaparátů Canon Ixus 40 a Ixus I5

Mezi nejmenší modely digitálních fotoaparátů patří bezesporu fotoaparáty řady IXUS od firmy Canon. Porovnání dvou z nich – pětimegapixelového modelu IXUS I5 a čtyřmegapixelového IXUS 40 najdete v následujícím testu.

Úvod

Pokud mezi vaše základní požadavky na digitální fotoaparát patří velikost, pak fotoaparáty modelové řady IXUS jsou těmi, u kterých se zastavíte a jejichž titěrnost vás jistě zaujme. Navíc se s nimi domluvíte česky.

Ixus 40 Ixus I5

Obě balení obsahují vlastní fotoaparát, nabíječku speciálních LiOn článků, USB kabel, video kabel, řemínek na ruku a paměťovou kartu SD o velikost 32 MB pro Ixus i5 a 16 MB pro Ixus 40. Najdete zde také hned několik CD s přiloženým softwarem jak pro ovládání samotného fotoaparátu, tak s programy pro zpracování fotografií. Rozsáhlý tištěný manuál vám dokáže zodpovědět každou otázku k vlastnostem i k nastavení fotoaparátu.

Tělo a ovládání

Těla obou fotoaparátů jsou opravdu ultrakompaktní. Na Ixusu 40 vyčnívá pouze páčka ovládání zoomu a u i5 očko na uchycení poutka. Oba mají kovové tělo a excelentní vzhled, verze i5 se vyrábí dokonce ve čtyřech barevných provedeních. Bohužel především na testovaném i5 byly viditelné stopy po prstech.

Ixus 40 Ixus 40
Ixus 40 Uložení baterie a SD karty

Na horní stěně najdete tlačítko pro zapnutí a vypnutí přístroje. Hned vedle něj je umístěna spoušť. Na přední stěně je blesk, který je umístěn tak, že se vám zřejmě zpočátku stane, že jej zakryjete prsty levé ruky. Je tam také mikrofon a pomocné světlo autofokusu, které současně plní funkci redukce červených očí. Kovový stativový závit je u i5 uprostřed dolní stěny, u 40ky mírně mimo střed, kvůli krytu baterie. Vedle prostoru pro baterii je také místo pro paměťovou kartu SD.

Ixus I5 - zadní strana Ixus I5 - pohled shora
Ixus I5 Ixus I5 - prostor pro baterii a kartu

Na zadní časti u Ixusu 40 překvapí velký 2" displej. i5 má displej o velikosti 1,5". Oba ukazovaly barvy věrně a měly je čitelné a bez větších nežádoucích odrazů i za přímého osvětlení.

Ukázka obrazovky Menu Ukázka obrazovky Menu

Menu a ovládání obou fotoaparátů jsou velmi podobná. Liší se jen absencí tlačítka DISP u i5, kde nemá smysl. i5 nemá tlačítko SET uprostřed kruhového tlačítka. V každém případě se základní funkce naučíte ovládat během několika minut, jak jsem praktickou zkouškou zjistil u několika naprostých fotografických laiků. Navíc myslím, že menu jsou přehledná a uživatel se v nich neztratí. Umístění všech tlačítek vzhledem k velikosti aparátu nelze nic vytknout. Tlačítkem MENU se dostanete do nastavení aparátu, kde lze volit zapnutí devítibodového autofokusu či zpoždění samospouště 2s či 10s. Tlačítkem FUNC se zobrazí menu s volbou režimu focení, změnou expozice, vyvážením bílé, nastavením ISO a dalšími možnostmi.

Přímo na těle lze u 40ky ovládat zoom, přepínat mezi režimem prohlížení, režimem videa a fotografování. Lze volit režim blesku, zapnout samospoušť a zvolit režim měření expozice – poměrové, celoplošné se zdůrazněným středem a bodové. i5 z tohoto výčtu chybí makrorežim a změna způsobu měření expozice, které se nastavují v menu po stisku tlačítka FUNC. Výstupy USB a AV jsou u 40ky pod hranou vpravo od spouště a u i5 vpravo dole na zadní stěně.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Pavel Vabrousek
    Pavel Vabrousek
    31.01.2005 23:54

    Diky Petre, pekna recenze. Musim rici ze v posledni dobe uz ctu vetsinou jen kapitolu kvalita snimku (kdo ma neastale sledovat kolik to ma novych funkci a cudliku) a ta je u tebe mnohem lepsi nez u druhe dnesni recenze (na Olympus 7070). Docela mne prekvapil ten vyrazny rozdil v kresbe 4 vs. 5 MPix. Spise bych hledal zasluhu v kvalitnejsim provedeni fixniho skla v te 5MPix krabicce...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram