Fotoaparát.cz

Fotografujeme v zimě

Začínáte s fotografováním? Našli jste nový fotoaparát na Vánoce pod stromečkem? A jezdíte na hory? Fotíte rádi v zimě? Pokud si na některou z těchto otázek odpovíte ano a nemáte ještě s fotografováním mnoho zkušeností, tak se vám možná bude hodit následující článek, ve kterém se dozvíte několik základních rad a postupů, jak chránit sebe i svou fototechniku v zimním období.

Úvod

Obrázek 1

Tento článek je určen především fotografickým začátečníkům. Zima je tu, mnoho nováčků jistě našlo nový fotoaparát pod stromečkem, a tak neuškodí pár základních praktických rad a upozornění, zaměřených především na techniku a její ochranu v zimním období. Článek je koncipován více pro uživatele digitálních fotoaparátů, avšak zmíním také klasické fotoaparáty a to jak kompakty tak i zrcadlovky. Právě mezi začátečníky je totiž mnoho uživatelů, kteří si nejsou zcela vědomi toho, že techniku je nutno před zimou chránit. Někteří to sice vědí, ale zase už nevědí přesně jak. Přitom nevhodné použití aparátu v zimě je pro něj někdy opravdu velmi nebezpečné a rizika se dají eliminovat poměrně snadno.

Ochrana samotného fotografa

Samozřejmě nemusím nikomu vysvětlovat, že pokud jde fotografovat v zimě na celý den do exteriéru, tak je nutno se řádně obléct. To je jasné. Důležité je ale si uvědomit několik detailů ohledně oblečení. Samozřejmostí by měly být rukavice, protože s prokřehlými prsty nejde na aparátu prakticky nic nastavit. Výbornou fintou je použití dvou párů rukavic. Jedny velmi tenké prstové a na ně ještě jedny silné, klidně i takzvané palčáky. Finta spočívá v tom, že pokud ty tenké zvolíme opravdu dostatečně jemné, tak se v nich dá i fotografovat a prsty neprokřehnou tak snadno ani při delší fotografické zastávce. Po odfocení si ty druhé silné můžeme v klidu natáhnout přes ty první tenké. Některé firmy dokonce vyrábí speciální zimní rukavice pro fotografy. Například ty od firmy Olympus připomínají klasické palčáky, avšak jejich část kryjící prsty se dá během vteřiny stáhnout a uvolní se tak vnitřní část, která připomíná klasické prstové rukavice s ustřiženými konečky jednotlivých prstů. V praxi se mi velmi osvědčily.

Obrázek 2 Obrázek 3
Obrázek 4

Důležitým doplňkem jsou i sluneční brýle a to zejména na horách. Slunce totiž i v zimě často svítí velmi intenzivně a pokud budeme jeho svitem (který se navíc rád silně zesiluje odrazem od sněhové pokrývky) napůl oslepeni, tak toho moc nevyfotíme. Brýle by neměly být příliš tmavé, protože po jejich sejmutí na prudkém světle budeme zase příliš oslněni. Brýle také výborně chrání proti větru, který může být o to nepříjemnější, když s sebou unáší drobné ledové krystalky.

Samotné oblečení snad není nutno popisovat příliš detailně. Důraz je potřeba klást především na boty, které by měly být pro fotografa skutečně mimořádně teplé. Při fotografování se často můžeme zdržet i několik desítek minut na jednom místě a snadno tak začne být zima i v botách, ve kterých se jindy naopak cítíme teple a pohodlně. Vyvážené by mělo být i celkové oblečení. Je třeba si dávat velký pozor na pocení. To není jen otázkou oblečení, ale je potřeba si také dávat pozor na zvýšenou zátěž. Pokud se totiž fotograf například při tůře spotí, je to velmi nebezpečné, protože při následné zastávce nutné pro samotné fotografování mnohem snadněji prokřehne a následky jsou pak také nebezpečnější.

Způsoby ochrany různých fotoaparátů

Obrázek 5

Nejen fotoaparát, ale i veškerou fototechniku je třeba chránit před chladem. Ať už používáte jakoukoli brašnu, fotobatoh či dnes moderní takzvané pistolové pouzdro, je důležité, aby bylo dostatečně polstrované. Je to důležité nikoli proto, aby bylo foťáčku v batohu teploučko, ale aby se snížil teplotní náraz, když vyjdete z dobře vytopeného domu ven do zimy. Polstrování funguje jako teplotní izolace a technika se tak ochlazuje postupně a nedochází k nežádoucímu teplotnímu šoku. Nemusím ani dodávat, že je potřeba venku přístroj nějakou dobu v obalu ponechat, až se teplota postupně srovná (alespoň cca 15 až 20 minut). V případě nutnosti se dá tato doba mírně zkrátit lehkým pootevřením batohu či pouzdra.

Obrázek 6

Mráz vadí různým fotoaparátům různě. Klasickým filmovým mechanickým zrcadlovkám vadí úplně nejméně. Problémy mohou nastat většinou pouze v případech, kdy byly neodborně opravovány mazivem nevhodným do mrazu, či naopak v případě, že již dlouhá léta nebyly servisovány vůbec. To pak často dochází k zatuhnutí ostřícího kroužku, v horším případě se clona objektivu (ta se maže grafitem, nikoli olejem) stává nepohyblivou. V nejhorším případě dojde ke zcela neodhadnutelnému prodlužování časů závěrky, či k jejímu úplnému zatuhnutí.

Obrázek 7

O něco hůře zimu snášejí modernější přístroje vybavené jistou mírou elektroniky. Tady platí všechno to, co pro klasické mechanické přístroje, ale k tomu je nutno připočíst riziko ohrožení kapacity a spolehlivosti baterie. Pro pobyt v zimě je důležité volit pouze čerstvé baterie a dobré je investovat i do nějaké renomovanější značky, z nichž některé už dokonce vyrábějí speciální baterie, které jsou proti zimě odolnější než ty běžné. Také LCD displeje nemají zimu moc rády a často se stává, že se velmi zpomaluje jejich činnost. S tím si není nutno příliš lámat hlavu, protože po následném zpětném ohřátí se vše vrátí do původního stavu. U některých novějších přístrojů je již také značnější použití plastů. Ty při promrznutí bývají mnohem křehčí, a tak je v zimě potřeba si dávat mnohem větší pozor i na mechanické poškození.

Nejhůře jsou na tom přístroje digitální, ty snášejí zimu opravdu dost těžce. U nich platí všechno doposud řečené dvojnásob, protože v podstatě každý obsahuje všechny rizikové prvky – baterie, elektronické obvody, displeje i plastové díly. Všichni výrobci bez výjimky dobře vědí, proč v manuálech (někdy záludně až na samém konci) k digitálním aparátům připisují poznámku o tom, že nejsou určeny pro provoz při teplotě nižší jak 0°C. V praxi to ale není tak zlé a většina digitálních aparátů pobyt na mrazu v pohodě přežije. Je jen třeba si dávat pozor, aby přístroj nepromrzl, jak se říká úplně na kost. Větší přístroje je lepší vytahovat z polstrovaného obalu pouze při samotném fotografování, a pak je hned schovat. Menší aparáty je ideální schovávat někde pod oblečením. Úplně nejzranitelnější je baterie. Právě ty dobíjecí, které jsou u digitálů tak běžné, jsou na zimu obzvláště háklivé. Nejčastějším problémem je výrazné snížení kapacity. Po jejím opětném ohřátí se většinou část kapacity obnoví. Pokud už musíte s digitálním aparátem na delší dobu do silnějšího mrazu, tak je důležité věnovat pozornost několika zásadám. Ideální je mít ještě jednu záložní baterii umístěnou někde v kapse na těle tak, aby byla tělem alespoň částečně ohřívána. Pokud by měl být pobyt v mrazu opravdu dlouhý, tak je nejlepší mít aparát úplně bez baterie a ty mít u sebe v kapse a pouze na dobu fotografování je vložit do přístroje. Po odfocení je zase vytáhnout a dát do kapsy. Touto metodou se dá kapacita v zimě velmi prodloužit. Co se týče paměťových karet, tak o ty se není třeba bát, těm mráz příliš nevadí.

Stativ a filtry

Pokud jste jako fotografové důslední a rádi fotografujete ze stativu či s použitím filtrů, tak i tomu je dobré věnovat pozornost s ohledem na zimní podmínky. Majitelé kvalitních značkových kovových stativů jistě dobře vědí, jak tyto stativy po promrznutí zebou do rukou a to někdy i přes slabší rukavice. Modernější provedení například stativů Manfrotto již mají i slušivou tepelnou izolaci. Pokud ji ale váš stativ nemá, tak není třeba zoufat a tato izolace se dá snadno vyrobit z pěnových izolací, používaných na vodovodní trubky. Vyjde to na pár korun a efekt stojí za to. Pokud si dáte skutečně záležet, tak pak stativ i mnohem lépe vypadá. Pokud příliš zruční nejste, tak je možno tuto izolaci dokoupit i originální – alespoň právě ke stativům Manfrotto.

Obrázek 8

U stativů i u fotografických filtrů je třeba si dávat pozor, abychom je odšroubovali od fotoaparátu ještě předtím, než se vrátíme zpátky do tepla. Teplotní roztažnost je mrška a když na to zapomeneme, tak se může stát, že pak filtr či aparát od hlavy stativu nepůjde odšroubovat. U filtrů je to o to horší, že jsou křehké a nedají se (zvláště filtry polarizační) dostatečně pevně uchopit. Navíc je jejich obroučka kovová a závit na novějších objektivech bývá často plastový a tak se snadno poškodí, pokud použijeme větší sílu. Někdy je lepší se nesnažit řešit problém velkou silou, ale jít i s aparátem opět do zimy, kde závit většinou po chvíli opět povolí.

Návrat ze zimy do tepla

Návrat ze zimy zpět do tepla domova je pak pro fototechniku tím vůbec nejkritičtějším a nejnebezpečnějším okamžikem, kdy je třeba na správný postup dávat velmi velký pozor a to bez ohledu na typ přístroje. Pokud totiž aparát vytáhneme v teple po návratu příliš brzy, tak se na něm vysráží vzdušná vlhkost a celý přístroj se značně zamlží či dokonce přímo orosí. Vzniklá vlhkost pak může ohrozit vnitřní elektronické obvody, mechanickou závěrku či další jemné a citlivé součásti. Pokud je přechod teplot opravdu výrazný a nastane opakovaně, tak se může vlhkost v aparátu začít usazovat a následně může docházet k množení nežádoucích mikroorganizmů, k rezavění kovových dílů a také k vytváření plísní. Nejviditelnější srážení vlhkosti je pak na objektivu, kde také škodí elektronice, irisové cloně a antireflexním vrstvám.

Obrázek 9

Řešení je přitom velmi snadné, stačí techniku ponechat alespoň hodinu v brašně či v batohu, aby k ohřátí došlo pomalu a postupně bez nežádoucího teplotního nárazu. Pokud ovšem nutně potřebujete vytáhnout aparát dříve, tak lze použít ještě jednu velmi jednoduchou fintu. Stačí mít u sebe úplně obyčejný igelitový pytlík, třeba z obchodu na rohlíky. Do toho pak aparát vložte pokud možno ještě venku a pořádně uzavřete tak, aby k němu nemohl vzduch. Takto se aparát ohřeje mnohem dřív (lze jej i přiložit ke zdroji tepla, třeba na topení), ale nemůže se orosit, protože k němu přes pytlík nemůže vzdušná vlhkost.

Závěr

Doufám, že vám méně zkušeným a začínajícím fotografům tento článek přinesl něco málo nových zkušeností a vám ostřílenějším alespoň připomněl nejzákladnější bezpečnostní postupy ochrany techniky před chladem. Pokud chcete, aby vám vaše technika dlouho a spolehlivě sloužila, tak si dejte pozor především na situaci popisovanou v kapitole „Návrat ze zimy do tepla“. Přeji vám všem dobré světlo a těším se na úrodu snímků se zimní tématikou v naší FotoGalerii, ale také v tradiční fotosoutěži, která probíhá právě v těchto zimních měsících (od 1.1.2005 do 28.2.2005) a jejíž tématem je právě Zimní krajina.