Jak se fotí automobilové závody

V článku budete mít možnost ponořit se do prostředí automobilových závodů. Dovíte se, jak používat při focení závodů servoostření a taky například, co to je švenkování.

Níže uvedené zkušenosti neplatí jen při focení automobilových či motocyklových klání, ale dají se využít při focení mnoha sportů, kterých se účastníte jako divák. Proto si „znalost trati“ přeložte jako „znalost hřiště“ a „znalost pravidel hry“. Uvedené snímky by pořídil kdokoli, kdo by se Offroad maraton 2004 aut a pětihodinové šestihodinovky (technické zpoždění se už nedohnalo) motorek a čtyřkolek účastnil nikoli jako závodník, novinář či všude vpouštěná celebrita, ale jako zvědavý host. Tedy v podstatě kdokoli, kdo zná svůj fotoaparát.

Znalost trati

Fandu či zkušeného fotografa závodů poznáte snadno. Neomylně jde na místo atraktivního výhledu, zatímco ostatní bloumají okolo bezpečnostní pásky. Sledujte je. Novináři bývají označeni „pressvestou“ či visačkou a vyznačují se buď drahými digitály (a to čím dál častěji – profesionální žurnalista už v takřka ničím jiným nefotí), nebo naditými fotobrašnami s hodně světelnými objektivy. Určitě je někde k dispozici plánek trati (na vstupence, na informačním panelu, na propagačních materiálech). Prostudujte si ho. Z fotografického hlediska je dobré vědět, kde jsou překážky (např. brody, jde-li o terénní závod) a zatáčky.

Brod

Drobná rada: po závodě se znovu podívejte na fotky a listinu vítězů (bývá na internetu). Pokud je čitelné číslo, snadno zjistíte, jak si fotografovaný vůz vedl. A třeba budete mít vítěze v kuriózní situaci v době, kdy ještě zdaleka nebylo o pořadí rozhodnuto.

Brod

Foceno v zatáčce, v kleče pod bezpečnostní páskou. Myslete dopředu na to, že pokud jde o focení, nevyplatí se mít nové oblečení. Často polezete křovím, kalužemi, auta cákají bahno.

Zatáčky stojí za zmínku, protože v zatáčce každé auto přibrzdí, čímž dostanete šanci zvýšit expoziční dobu a zmenšíte riziko rozmazání snímku. Stojíte-li v ohybu zatáčky, můžete udělat atraktivní čelní portrét vozu a když navíc projede kolem vás, tak výrazně pomaleji než na rovince. V zatáčce, když se auto blíží naproti vám, lze za dobrého světla použít i kontinuální (servo) ostření, kdy zaostřovací bod drží pohybující se (tedy v tomto případě přibližující se) objekt stále ostrý.

Servoostření 1 Servoostření 2
Servoostření 3

Při focení servoostřením se dá buď fotit na jednotlivé snímky (jako v tomto případě), kdy bude mít jedoucí auto velký odstup nebo sériovým snímáním, kdy přiblížení auta bude relativně malé.

Zarámování větvičkami

Nevyplatí se stát na jednom, byť atraktivním místě. Chce to chodit, chodit a ještě jednou chodit. Dívat se a hledat. Pokud budete procházet trať po druhé, třetí, páté… snad si všimnete, že občas lze obraz zarámovat větvičkami či transparenty nebo že v pozadí máte barevně zajímavé pole.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JanHl
    JanHl
    14.12.2004 15:26

    Já bych ten článek zas tak nehanil, prostě je pro laiky a těm něco dá. Osobně mě spíše deptají nesmyslné technické výrazy. Synchronizace blesku na druhou lamelu je terminus technicus, "synchron blesku na poslední lamelu" bych podle prvního slova hledal spíše u auta. Hezký den, JanHl

  • Miron Mikita
    Miron Mikita
    14.12.2004 15:30

    Rad by som ti tiez podakoval v mene zacinajucich.
    Dik.

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    15.12.2004 12:18

    Vážený pane autore,
    svým komentářem jsem Vás rozhodně nechtěl urazit ani zesměšnit, je mi jasné, že napsat odborný článek není jen tak. Pokud se tak stalo, tak se Vám omlouvám.
    Ale chtěl jsem poukázat na něco jiného. Článek je velice obsáhlý na to, aby byl návodem pro začátečníky.
    Kdysi jsem četl rady sportovního fotoreportéra časopisu Stadion J. Skály. Překvapilo mne, jak jsou jeho doporučení jednoduchá a jasně srozumitelná, navíc jich nebylo mnoho.
    Odkaz na časopis Svět motorů jsem uvedl záměrně. Tehdejší reportéři zdaleka nedisponovali technikou, jakou si dnes bez problémů může opatřit kdokoli.
    Ale mám za to, že měli mnohem víc příležitostí fotografovat při různých motoristických podnicích, kterých bylo mnohem více než nyní. Na jejich snímcích je vidět, co lze s jednoduchou technikou dokázat.
    A ještě něco.
    Pro sledování rychle se pohybujícího se objektu je dobré si pohyb fotoaparátu předem natrénovat, je potřeba to mít v ruce, zejména při fotografování zblízka. Čas na focení je velice krátký a reakce fotografa musí být doslova blesková. Trénovat se to dá např. i během běžného silničního provozu. Petr Lavička

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    15.12.2004 21:02

    Děkujeme za komentáře. Topí nám zaslal do redakce ještě velké náhledy, které jsem přidala k článku :)

  • Verca Hubacova
    Verca Hubacova
    01.02.2005 12:29

    Je prijemne, ze nekoho napadlo zabyvat se timto tematem. Urcite je fajn najit rady do zacatku nekde napsane, protoze nejakou dobu trva, nez si to clovek vychyta jen podle fotek nekoho zkusenejsiho (mluvi ze me zkusenost). Jestli fotky nejsou libive, ale slouzi k ilustraci clanku, pak je to podle me taky vporadku. Ackoliv nerikam, ze je dokonaly, nemyslim si, ze je nutne kritizovat snahu nekoho, kdo se snazi pomoct. Tot muj nazor na vec.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram