Test profesionální digitální zrcadlovky Canon EOS 1Ds Mark II

FotoAparát.cz měl jako první médium v České republice možnost prakticky si vyzkoušet novou vlajkovou loď firmy Canon na poli digitální techniky. Tou je nová profesionální digitální zrcadlovka Canon EOS 1Ds Mark II s čipem velikosti kinofilmového políčka a rekordním rozlišením 16,7 megapixelu. Také ostatní technické parametry tohoto přístroje byly dotaženy na absolutní špičku, a tak následující článek nebude ani tak klasickým uživatelským testem, jako spíše příjemným povídáním o Formuli 1 mezi digitálními aparáty postavenými na bázi kinofilmového základu.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Canon EOS 1-Ds Mark II.

Mechanické provedení přístroje je bez jediného kompromisu. Tělo je dostatečně velké i pro hodně velké ruce a je i mimořádně robustní a dokonce vodě a prachu odolné. Je to v podstatě jediný masivní kovový blok z moderních odlehčených slitin na obvyklé bázi magnézia. Do těla je již integrován vertikální grip se samostatnou spouští a několika nejpoužívanějšími ovládacími tlačítky. Vertikálně i horizontálně tak padne do ruky jako ulité a umožňuje tak pohodlný a bezpečný úchop, což je vzhledem k hmotnosti 1545 g také důležitý prvek.

Boční pohled zprava

Přestože malé “s“ v označení přístroje znamená studio, tak po mechanické stránce EOS 1Ds Mark II jistě obstojí i u nejnáročnějších fotoreportérů, kteří jsou kvůli své profesi nuceni brát s sebou potřebnou techniku i do těch nejnáročnějších podmínek, jakými je třeba fotografování přírodních katastrof či válečných konfliktů.

Boční pohled zleva

Také všechny ovládací prvky jsou logicky a ergonomicky rozmístěné a důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek. Výsledkem je, že přestože se jedná o složitý přístroj se spoustou funkcí, tak je ovládání natolik intuitivní, že k většině nastavení v podstatě není nutný ani vstup do menu a dokonce ani manuál, který je jinak v začátcích často nezbytný. Princip ovládání i vzhled menu je velmi podobné jako u většiny digitálních zrcadlovek Canon EOS. Funkční tlačítka se používají v kombinaci se dvěma otočnými voliči – obvyklé malé kolečko u spouště a velký kruhový kotouč na zadní stěně. Drobnou výhradu lze snad mít jen k umístění hlavního vypínače, který není příliš dobře dostupný a k jeho aktivaci jsou potřeba obě ruce.

Zadní strana aparátu

Aparát je také vybaven LCD monitorem umístěným v obvyklé pozici na zadní stěně aparátu. Jeho velikost je 2“ a rozlišení 230.000 pixelů. Obraz na LCD je skutečně kvalitní, ale vzhledem ke kategorii přístroje mohl být přeci jen o trošku větší. Informace o nastavení doplňují dva stavové displeje, jeden – menší je umístěn pod LCD monitorem a druhý – větší je na obvyklém místě horní strany fotoaparátu. Oba lze stiskem speciálního tlačítka podsvítit příjemným decentním modrým světlem. Zobrazují všechny potřebné informace, včetně údaje o aktuální nastavené hodnotě citlivosti ISO – i když zobrazení této informace je nutné povolit v uživatelských funkcích na úkor počítadla zbývajících snímků. V případě, že počítadlo nechceme obětovat, je nutno vyvolat a případně následně měnit ISO současným stiskem dvou tlačítek na horním panelu.

Za zmínku stojí také velký a jasný hledáček se zvětšením 0,7×, využívající pentagonální hranol a zobrazující 100% plochy snímku. Samozřejmostí je dioptrická korekce v rozpětí –3 až +1 dioptrie a možnost výměny matnice, kterých je k dispozici 9 různých typů. Zajímavostí je také vestavěná závěrka okuláru, která zabraňuje proniknutí parazitního světla do přístroje prostřednictvím hledáčku, čemuž se u levnějších přístrojů dá zabránit pouze manuální instalací speciální krytky. Okraj hledáčku je skvěle kryt mohutnou gumovou očnicí. Na matnici jsou červeně zvýrazněny aktivní zaostřovací body a v hledáčku jsou také dva displeje – vpravo a na obvyklém místě dole. Uživatel tak má dokonalý přehled o nastavených parametrech i při pohledu do hledáčku. Indikovány jsou všechny podstatné fotografické parametry, včetně počtu snímků, které se ještě v nastaveném rozlišení vejdou do vyrovnávací paměti.

Objektivy

EF 16-35mm/f 2,8 L a EF 24-70mm/f 2,8 L

Aparát je plně kompatibilní s celou sérií více než 60 objektivů Canon EF, výjimkou jsou pouze objektivy nové série EF-S, která je určená výhradně pro některé digitální zrcadlovky s menším rozměrem čipu (formát APS-C). Vzhledem k faktu, že čip má přesně stejnou velikost jako je rozměr kinofilmového políčka, tak je možné využít objektivy na 100% a není třeba žádné korekce či přepočtu koeficientu ohniska. Vzhledem ke kategorii přístroje se počítá především s využitím objektivů nejvyšší třídy, což je dnes už legendární série objektivů označených velkým červeným L. I já jsem měl možnost vyzkoušet si aparát s objektivy této třídy a to hned se dvěma modely, které navíc patří k tomu nejlepšímu, co v daném rozsahu Canon nabízí. Konkrétně to byl superširokoúhlý objektiv EF 16–35mm/f 2,8 L a základní profesionální model EF 24–70mm/f 2,8 L. Oba objektivy mají vysokou světelnost f 2,8. Samozřejmostí jsou také ultrazvukové ostřící motory USM pro rychlý a bezhlučný autofokus a systém vnitřního ostření, díky němuž se při zaostřování neotáčí přední člen. Také mechanickou konstrukcí objektivy odpovídají dané kategorii a jsou mimořádně robustní a odolné. Ostřící i zoomovací prstence nemají ani náznaku sebemenší vůle a k příjemným vlastnostem těchto objektivů patří i možnost manuálního doostřování bez nutnosti přepínání AF/MF. U upevňovacího bajonetu objektivů nechybí ani gumové těsnění zabraňující vniku vlhka a prachu do aparátu spojem objektivu a těla.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    23.12.2004 22:55

    Moc pěkný článeček a krásné hračce. Škoda že nemám svému 300D co vytknout...

  • Vaschek 1
    Vaschek 1
    20.01.2005 23:13

    Mám tento foťák objednaný a čekám už 2 měsíce. Nevíte někdo o nějaké možnosti jak ho sehnat? Děkuji za každou informaci.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    31.01.2005 07:19

    Vaschek: To buhužel opravdu nevím, snad zkusit dotaz přímo na Cnon CZ.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    04.02.2005 11:06

    ...dobrá recenze, Michale! :-)
    ...závidím ti, že to měl v ruce ... je to jako projet se ve Ferarri....:-)))
    Petr

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    24.02.2005 12:07

    Petr: Dík, byl to fakt zážitek ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (55)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram