Test digitální zrcadlovky Canon EOS 20D

Jedním z největších lákadel nedávno skončeného fotografického veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem jistě bylo oficiální představení nové digitální zrcadlovky Canon EOS 20D, která je nástupcem předchozího velmi zdařilého a oblíbeného modelu EOS 10D. Přestože od skončení veletrhu uplynul teprve měsíc, je už tento přístroj běžně k dostání i na pultech prodejen v České republice. Proto jsme mu také věnovali náš další podrobný redakční test.

3. Čip

Obrázek č. 13

Srdcem každé digitální zrcadlovky je snímací čip. V případě EOS 20D je jím senzor typu CMOS s rozměry 22,5×15mm a pracující s barevným prostorem RGB a sRGB. Rozlišení je velmi slušných 8,2 milionů efektivních obrazových bodů. Poměr stran čipu je tradičních 3/2 a v maximálním rozlišení je to 3504×2336 obrazových bodů, což při rozlišení 300dpi odpovídá výsledné fotografii rozměrů cca 20×30cm. Předchozí model EOS 10D měl rozlišení “pouze“ obvyklých 6,3 megapixelů, což je 3072×2048 obrazových bodů, odpovídajících rozměrům snímku cca 26×17cm při rozlišení 300dpi. Nárůst rozlišení je tak zřejmý a je jednou z hlavních předností nového modelu EOS 20D. Rozměry výsledného snímku 20×30cm však rozhodně nejsou limitující a s takovýmto rozlišením, jaké poskytuje EOS 20D lze bez problémů zhotovovat fotografie i podstatně větší. Již s předchozím modelem jsem bez problémů tisknul na plotru špičkové tisky rozměrů až 40×60cm.

Obrázek č. 14

Fotografie lze ukládat na paměťové karty CompactFlash typu I. a II. nebo Microdrive v obvyklých formátech RAW a JPEG, případně v obou formátech současně, včetně několika variant redukovaných velikostí snímku a také míry jeho komprimace. Software přístroje samozřejmě umožňuje také obvyklá detailní nastavení obrazových parametrů jako je kontrast, saturace (sytost) barev a ostrost. Skutečnou perličkou je ale speciální černobílý režim, kterým drtivá většina konkurenčních přístrojů této kategorie vůbec nedisponuje. Na ukázkovém snímku č.14 je ukázka standardního barevného a černobílého nastavení. To však ale zdaleka není všechno, co tento přístroj v oblasti černobílé fotografie umí.

Obrázek č. 15

Černobílé fotografie je také možno tónovat do několika přednastavených barevných odstínů. Na prvním místě je nutno jmenovat především oblíbený jemný sépiový odstín, který fotografiím dodává punc starobylosti. Jsou tu ale i další možnosti tónování do modernějších odstínů světle modré, purpurové a zelenkavé. Pomocí těchto nastavení lze realizovat efektní autorské záměry přímo ve fotoaparátu. Stále to však ještě není všechno, co černobílý režim EOS 20D dokáže.

Obrázek č. 16

Popularita černobílé fotografie dnes opět stoupá a to i v oblasti digitální techniky. Mnoha uživatelům digitálních fotoaparátů jistě chybí spousta detailních postupů při zhotovování černobílé fotografie, především využití speciálních fotografických filtrů určených právě výhradně pro černobílé snímky. A na tyto uživatele pamatovali tvůrci EOS 20D dalším speciálním režimem, který softwarovou formou imituje právě použití těchto klasických černobílých filtrů. K dispozici jsou možnosti nastavení efektu použití všech nejobvyklejších variant těchto filtrů – žlutý, oranžový, červený i zelený. Ukázka použití těchto digitálních filtrů je na snímku č.16 ze které je zřejmé, že tato funkce funguje velmi dobře. Osobně považuji detailní možnosti nastavení černobílého režimu za jednu z hlavních předností a inovací fotoaparátu Canon EOS 20D. Je to další krok, který výrazně posouvá kvalitu digitálních černobílých fotografií směrem kupředu.

Obrázek č. 17

Citlivost čipu lze nastavit v krocích ekvivalentních k citlivosti klasického filmu, která se obvykle udává v jednotkách ISO. Rozsah citlivosti je 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO, přičemž nejvyšší hodnotu lze ještě dále navýšit (navýšení je nutno povolit v uživatelských funkcích) o jeden krok až na hodnotu 3200 ISO. Se zvyšováním citlivosti ale u všech digitálních aparátů narůstá také šum a proto je toto kritérium jedním z nejčastěji testovaných a také nejdůležitějších parametrů, protože případný výskyt šumu má na výslednou kvalitu fotografií dosti zásadní vliv. No a jak je na tom EOS 20D? Podívejme se tedy na obvyklé testovací záběry. Pro potřebu testu jsem opět fotografoval v noci. Na ukázkovém snímku č.17 je pro přehlednost náhled celkové testovací noční scény, snímek je pouze zmenšen a doostřen po zmenšení.

Obrázek č. 18

Na ukázce č.18 jsou pak již uspořádané a popsané výřezy z jednotlivých snímků, pořízených při všech dostupných hodnotách citlivosti ISO. Pro první ukázku jsem si vybral výřez z dobře nasvícené a tím i lépe exponované, světlejší části záběru. Z výsledku je zřejmé a dobře viditelné, že v dobře exponovaných partiích je výsledek přímo vynikající a výraznější rozdíl není příliš patrný. Daleko obtížnější a problematičtější jsou však tmavší nebo podexponované části fotografií.

Obrázek č. 19

Právě přechod mezi silným světlem a stínem jsem si vybral pro výřezy do testovacího obrázku č.19 kde již jsou rozdíly mezi jednotlivými hodnotami více viditelné. U hodnot 100, 200, 400 i 800 ISO je obraz pěkně čistý a v podstatě bez rušivého zrna. U hodnoty 1600 ISO je již znát viditelnější nárůst ale i tak je to pořád velmi slušný výsledek. Pouze u 3200 ISO je již šum opravdu znatelnější ale i tady lze výsledek vzhledem k extrémně vysoké citlivosti označit jako dobrý. Pokud by jste si chtěli prohlédnout testovací snímky v plném rozlišení, tak si je můžete stáhnout kliknutím na snímky č.20 až 25. Opět jen upozorním, že snímky jsou uložené v nejvyšší kvalitě formátu JPEG a bez jakýchkoli úprav a velikost souborů je tak od 2,6 do 4,6MB. Celkově lze výsledek testu úrovně šumu označit za velmi dobrý a v běžné praxi lze zcela bez obav využívat i vyšší citlivosti.

Obrázek č. 20 Obrázek č. 21
Obrázek č. 22 Obrázek č. 23
Obrázek č. 24 Obrázek č. 25

Celkově bych obrazovou kvalitu vyhodnotil jako skutečně excelentní a v dané kategorii jako zatím zcela bezkonkurenční. Především dokonalá přirozenost barevného podání je skutečně úžasná a jistě plně uspokojí i ty nejnáročnější tvůrce včetně těch, kteří preferují černobílou fotografii.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    24.11.2004 18:58

    Pierre: Netuším - ale asi to bude tak nějak, jak říkáš ....

  • Dušan Beláň
    Dušan Beláň
    12.02.2005 19:32

    Takisto mi sem-tam mrzne 20D s objektivom Tokina 20-35...

  • Eva Konecna
    Eva Konecna
    08.05.2005 11:11

    musim sa opakovat, ta ista chyba ako pri 350D
    20D ma bodove meranie, dokonca extra pre kazdy focus bod
    RTFM

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    09.05.2005 11:55

    ea: Viz koment u 350D - 9% merene plochy snimku nelze v zadnem pripade povazovat za bod, jedna se o tzv. castecne mereni, ktere se sice taky muze hodit ale presnemu bodovemu s merenim z 1 max 2% plochy se v zadnem pripade nevyrovna ....

  • Ivan Mikšík
    Ivan Mikšík
    09.05.2005 20:36

    Ad přečipování - no, kompatibilita je prů ... U trochu starších nejde. V Sigma USA mně odepsali, že přečipovat nejde, ale pokud jsem z USA, tak mám zatelefonovat a nabídnou mně program "protiúčet". V USA se fotografové mají, nižší ceny, zákazníků si váží ...
    V bývalé "Západní Evropě" Canon zase nabízí při zakoupení DSLR slevy na objektivy, u nás kde nic tu nic ... :-(

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (30)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram